Heeft het verwijderen van je baarmoeder nog meer consequenties ...?

... dan dat je geen kinderen meer kunt krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.5K

Het beste antwoord

De baarmoeder zelf maakt (vrijwel) geen hormonen aan, de eierstokken echter wel.
Dus is het de vraag of ze "alles"verwijderd hebben of alleen de baarmoeder.
Toch is ook het verwijderen van de baarmoeder van sterke invloed op de psyche, van de gedachte dat je niet6 meer bang hoeft te zijn voor zwangerschap of akelige
ziekten tot het besef dat je definitief niet meer vruchtbaar bent en je je daarom minder vrouwelijk voelt.
Aan dit soort gedachten wordt niet altijd de aandacht gegeven die het verdient.
Er gebeurt immers nogal wat, een deel van wat je bent, wordt uitgenomen.
Verder verandert er bij alleen hysterectomie op zich niet veel, lichamelijk gezien, dit is wel sterk afhankelijk van waarom de baarmoeder verwijderd wordt.
Veel dingen , zoals sex kunnen anders waargenomen worden na de ingreep.
Overdrijven is fout, bagatelliseren echter ook.
Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het kan best zijn dat het helemaal niets uitmaakt, de helft van de wereldbevolking loopt al zonder baarmoeder rond...

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik zeg dat om je angst weg te nemen, het is voor je mens zijn echt niet nodig, er zitten geen hormonenmakers in of regulatoren, het is een behouder een schil, een instrument dat je heel goed kunt missen... Je merkt er niets van dat je hem hebt en je merkt er niets van dat je hem mist...

Wees niet bang, je wordt er niets te minder om, dat wil ik zeggen...

Je kiest er niet voor, maar je hebt toch geen keuze, het is zo het is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan je niet maken.
Leuk gevonden maar niet leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na je toevoeging is het al minder erg.
maar toch
Je hormoonhuishouding verandert en dat kan een (geringe) karakterverandering veroorzaken.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zolang je eierstokken/eileiders er nog zitten kom je niet in de overgang ofzo dan veranderd er hormonaal erg weinig.
Ivana
14 jaar geleden
Ik durf hier geen uitspraak over te doen. Sorry, maar dat kan je misschien beter aan je arts vragen. Misschien blijft je hormoonhuishouding wel in takt als de eierstokken blijven zitten en zijn de bijkomende hormoongerelateerde veranderingen niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toevallig ben ik laatst bij de huisarts geweest hierover om ditzelfde te vragen en de reactie die ik hierboven gaf was zijn antwoord op de vraag.
Ha, die Wilma;

Afhankelijk van de leeftijd behoort een vervroegde overgang ook tot de mogelijkheden. En een kleine gewichtsafname natuurlijk, daar hebben de meeste vrouwen weinig bezwaar tegen geloof ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak wordt de baarmoederhals ook weggehaald (is meestal niet nodig). Dan kan op termijn je bekkenbodem instabiel worden met als gevolg dat je bijv. je plas niet meer goed kan ophouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als alleen je baarmoeder verwijderd wordt, en je eierstokken blijven zitten dan heb je op geen enkele manier last.
Moeten de eierstokken me verwijderd dan kom je vervroegd in de overgang en dat is minder leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft ook als consequentie dat je nooit meer zult menstrueren. Ik vond/vind dat persoonlijk geweldig. Al meer dan 10 jaar niet meer ongesteld, heerlijk. Ik was 40 destijds.

Als de eierstokken blijven zijn er geen consequenties qua hormoonproductie. Feit is wel dat je niet aan een veranderende cyclus (onregelmatige menstruatie) kunt merken of je in de overgang gaat of niet. Dat moet dus via bloedonderzoek getest worden. Maar goed, of dat onderzoek nodig is merk je wellicht wel via opvliegers of nachtelijk zweten of iets dergelijks.

Een baarmoeder wordt alleen maar verwijderd als het echt nodig is. En als het echt nodig is, dan is het alleen maar fijn dat je er dan, tegelijk met het probleem, vanaf bent.

Maar als je zo'n operatie moet ondergaan als je (nog meer) kinderen wilt, dan zal het wel moeilijker zijn om te accepteren. Als je geen kinderwens hebt, of je gezin compleet is, dan zijn er geen nadelige gevolgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen,het is niet niks voor een vrouw om je baarmoeder te moeten missen.

Bij verwijdering van de baarmoeder via de schede worden zelden tot nooit tegelijkertijd ook de eierstokken verwijderd, vooral omdat het lastig is. Bij verwijdering van de baarmoeder via de buik is het verwijderen van de eierstokken eenvoudig. Wanneer er tijdens de operatie afwijkingen worden vastgesteld aan één of beide eierstokken worden ze gedeeltelijk of geheel weggenomen en vaak ook wanneer een vrouw ouder is dan 60-70 jaar, omdat ze dan geen functie meer hebben. Op jongere leeftijd produceren de eierstokken nog hormonen die belangrijk zijn voor de kwaliteit van leven van de vrouw. Bij verwijdering raakt een vrouw in de overgang.

Gevolgen van de verwijdering van de baarmoeder
De gevolgen na een operatieve verwijdering van de baarmoeder kunnen velerlei zijn, van opluchting en tevredenheid tot spijt en depressiviteit. Het hangt sterk samen met de reden van de verwijdering, de leeftijd van de vrouw en de begeleiding naar de operatie toe en daarna. Andere gevolgen zijn meer lichamelijk en sexueel van aard.

heel veel suc 6 en beterschap!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik spreek uit ervaring het heeft geen consequenties op niets !! Neem jezelf wel in acht na de operatie ,niet tillen ,laat je lekker verwennen.In de tijd dat het bij mij moest stond daar 6 weken rust voor.