Zijn mijn bloedwaarden goed?

Na wekenlang pijn op de borst en het idee flauw te vallen heeft de arts een bloedonderzoek gedaan.

Bij een hemoglobinegehalte (7.9 mmol/l) wat aan de lage kant is, een hematocrietgehalte van 0,38 l/l wat ook aan lage kant is en een te laag ferritinegehalte van 15 ug/l heb ik een hoog ijzergehalte van 26 umol/l????
Is dat inderdaad allemaal ok zoals de arts zegt? Als ik internet raadpleeg lees ik dat een laag hematocrietgehalte in combinatie met een laag ferritinegehalte een tekort aan ijzer oplevert en dat je dan microcytaire anemie hebt? Dit is alleen zo als je verder geen ontstekingen hebt, die ik dus volgens andere bloedwaarden idd niet heb. Daarnaast is mijn TIJBCgehalte aan de hoge kant (70 umol/l) wat inderdaad aan de hoge kant is bij een ijzergebrek, volgens internet. Staat er nu een hoop onzin op internet of heeft de arts iets over het hoofd gezien. Of zit ik net op het randje met mijn genoemde bloedwaarden. Alleen vreemd dat mijn ijzergehalte aan de hoge kant is???

Is er iemand die meer verstand heeft van bloedwaarden? Kan ik mijn hemoglobine zelf verhogen?

Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke reden heb je om aan de diagnose van een arts te twijfelen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat sommige artsen,het een en ander niet zo serieus nemen,als er verder niks alarmerends in het bloed te zien is, ! Je kunt een second opini bij een andere arts doen, meer weet ik ook niet?! Sterkte ermee

Antwoorden (1)

Nou, u heeft een ijzergebreksanemie. Het makkelijke antwoord zou dan zijn, dat u meer ijzer zou moeten nuttigen. De praktijk leert echter, dat het vaak nodig is om ijzertabletten te gaan slikken.

Wat uitleg:
Uw Hb is wat verlaagd, dit betekent dat u een bloedarmoede (anemie) heeft. Het hematocriet (Ht) geeft aan hoeveel rode bloedcellen er zijn; dat deze ook iets verlaagd is past volledig bij een anemie.
Ferritine is het eiwit waar ijzer aan gebonden wordt. Als er minder ijzer is, is er dus minder ferritine; een te laag ferritine is bewijzend voor een tekort aan ijzer. Uw TYBC (totale ijzer bindingscapaciteit) is verhoogd; oftewel er is meer ruimte om ijzer te binden dan normaal verwacht zou worden. Ook dit past dus bij een ijzertekort.
Een ijzergebreksanemie is doorgaans microcytair. Of dat bij u zo is kan ik niet beoordelen, aangezien u het MCV niet vermeld. Het MCV is een maat voor het formaat van de cellen; die is verlaagd bij een microcytaire anemie (microcytair = kleine cellen)

Al met al wijst dus alles op een ijzertekort. Dat het ijzer in het bloed wat hoog is zegt maar weinig. Deze waarde is bijvoorbeeld nogal afhankelijk van wat u gegeten heeft; daarom wordt ook niet aanbevolen om het ijzer te bepalen.

Blijft natuurlijk wel de vraag waarom u een anemie heeft gekregen. Er zijn vele oorzaken te bedenken; daar kan ik zonder verdere informatie niets over zeggen. Om antwoord te krijgen op die vraag zou u terug moeten naar uw huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik had zelf al zo mijn vermoedens. Nu ik meer begrijp hoe en wat ga ik zeker terug naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
graag gedaan!