Waarom kan ik niet bruin worden van de zon ? verbrand ik altijd ? hoe kan ik dit veranderen ?

is wel duidelijk denk ik

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij alleen een tip: voor de echt lichte huidjes kan in hoogzomer ook een 'normaal' hoge beschermingsfactor zoals SPF 30 te weinig beschermen. Zelf gebruik ik meestal factor 40 of 50. Ik heb trouwens gemerkt dat ik dan béter bruin wordt dan bij een lagere factor, omdat de vicueuze cirkel van verbranden-overnieuw beginnen-verbranden wordt doorbroken. Wel is het een meerjarenplan: het heeft me zo'n 10 jaar gekost voordat het minieme beetje bruin genoeg bleef hangen dat ik en 's winders ook niet meer als een lijk uitzie. Een hogere beschermingsfactor vertaalt zich bij de meeste merken in een hogere prijs, wat bescherming tegen zonnebrand een nogal dure aangelegenheid kan maken. Daarom als laatste tip: het merk NO-AD heeft een standaard-prijs per inhoud, ongeacht de beschermingsfactor. Het wordt verkocht bij o.a. De Tuinen en als je googlet bij verschillende webshops.

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van je huidtype. Grofweg delen we huidskleuren in in heel donker, donker, licht en heel licht. De meeste Nederlanders vallen in de groep 'licht', en mensen met heel blond of rood haar vallen vaak in de groep 'heel licht'. Vaak hebben deze mensen wel sproeten, wat dan zo ongeveer de enige plaatsen zijn waar pigment zit.

En met te weinig pigment in je huid, kun je in de zon zitten wat je wilt, maar bruin zul je niet worden. Helaas is het geen 'baat het niet, schaadt het niet', want zo gauw je te lang in de zon zit (en op een hete zomerdag kan dat al na 20 minuten zijn !) loopt je huid toch wat schade op en kun je verbranden.

Je kunt dat niet veranderen. Echt niet. Je kunt wel middeltjes kopen om kunstmatig een kleurtje te krijgen (bruin zonder zon, meestal op basis van caroteen), maar dat kleurtje beschermt je vervolgens niet tegen verbranden. Dat kan alleen een zonnebrandcrème, en dan nog met mate. Ook mét crème kun je geen uren in de zon.

Maar.....er is gelukkig niks mis met een blanke huid, hoor. Het komt zelfs weer in de mode, nu bruin allang geen teken van 'chique' meer is sinds vakanties in zonnige landen allang niet meer voorbehouden zijn aan een kleine elite. Blijf lekker in de schaduw, smeer je alsnog goed in (want zelfs ik kan verbranden in de schaduw, en ik heb toch een lichte huid die wel verkleurt), en wees trots op wat je hebt en bent ! Het is toch allemaal maar tijdelijk, en uiteindelijk ook beslist niet gezond voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als bijv. je huidtype 1 hebt is dat ook erg lastig.

deze link geeft wat info:

http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/htxt/Huidtypen.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
type 1 dus
Sommige mensen hebben zo weinig pigment, dat ze nooit echt bruin zullen worden.

Met een hele blanke huid moet je wel goed oppassen. Je zegt het zelf al, je verbrandt snel. Om toch een beetje een kleurtje te kunnen krijgen, moet je een goede beschermingsfactor gebruiken, het liefst 30 of hoger. Verder zou je gedurende een periode van een aantal weken je huid moeten laten wennen door steeds heel kort te zonnen.

Je kunt alvast onder de zonnebank gaan. Doe er van te voren een goede bescherming op en ga beslist niet langer dan 5 minuten per keer. Doe dit gedurende zes weken en je zult zien dat je een kleurtje krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof het of niet: ook in de schaduw word je bruin. Indirect zonlicht, dus licht dat terugkaatst van de omgeving, bevat ook een beetje ultraviolet. En ook bij licht bewolkt weer kun je bruinen. Dat gaat dan wel erg langzaam en geleidelijk – maar dat is precies wat een gevoelige huid nodig heeft. Blijf de eerste keren dat je gaat ‘zonnen’ in principe uit de zon en laat je huid een degelijke basis aan bruining opbouwen. Half bewolkt weer is ideaal: als de zon vol schijnt zoek je de schaduw op, als er een wolkje voor schuift ga je wat zwemmen, spelen, een eindje rondlopen, whatever. Af en toe een paar minuten zon kan natuurlijk geen kwaad, maar hou dat beperkt. Het werkt echt. Je ziet bijna niets gebeuren, maar je huid went aan het UV en na een paar weken is-ie veel beter bestand tegen verbranding.
Daarna nog steeds oppassen in het begin, natuurlijk, totdat je ook echt zichtbaar bruiner wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is je huid nog niet beschadigd, je huis word pas bruin als je die beschading is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je weinig pigmentcellen. Helaas is daar niks aan te veranderen. Als je per sé een kleurtje wilt dan kun je proberen dit héél voorzichtig op te bouwen, hoge beschermingsfactor te gebruiken en zovele mogelijk in de schaduw te blijven, maar verwacht geen wonderen. Je kunt eventueel bruin zonder zon proberen, maar je moet er even mee experimenteren. Hoewel er wordt gezegd dat deze voor iedere huid geschikt is heb ik toch de ervaring dat de kleur het mooist is als de huid gebruind is. Op mijn benen vind ik de kleur mooi, maar als ik deze gebruik op lichaamsdelen die onder mijn bikini zitten dan wordt de kleur ietwat oranje. Maar dat laatste kan ook aan het merk liggen, dus je zou eens advies kunnen vragen bij een drogisterij.