Hoe verstandig is het om extracten van groenten, planten en/of fruit preventief te gebruiken om bepaalde aandoeningen te voorkomen?

Ik heb onlangs ontdekt dat er ook extracten bestaan van groenten, planten en fruit waar bepaalde (gezonde) stoffen in relatief hoge dosissen aanwezig zijn.

Om een voorbeeld te geven: granaatappels (zie link hieronder)

http://www.vitaminesperpost.nl/Granaatappel-extract.html

Ze beweren dat 1 zo'n capsule van 500mg (halve gram) 70% ellaginezuur bevat (een sterk antioxidant en een testosteron booster), dat wil zeggen dat er 350mg ellaginezuur aanwezig is in 1 zo'n capsule.

Ik gaf granaatappels als voorbeeld maar je hebt bijvoorbeeld ook broccoli extracten (waar sulforafaanglucosinolaten aanwezig zijn, zie link hieronder) en je hebt nog heleboel andere extracten maar mijn vraag is vooral:

Kan je dit soort extracten preventief gebruiken om bepaalde aandoeningen te voorkomen of zijn extracten van groenten, planten en/of fruit per direct weggegooid geld?

Toegevoegd na 49 seconden:
Weblink broccoli extract:

http://www.onlinepharmabox.be/nl/Apotheek/nutrisan_nutri_sgs_30_capsules?cnk=2448538

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Volgens mij is het nooit aangetoond dat het echt werkt, want anders zat het wel in het verzekeringspakket.
Verder denk ik dat het ook een soort vals gevoel van veiligheid geeft. Je denkt doordat je die dingen eet dat je gezonder wordt, Stel ik neem die broccoli pillen omdat ik geen broccoli lust, dan denk ik dat ik goed bezig ben, maar omdat ik dan de echte groente of fruit niet meer eet( wegens niet lekker of gemakzucht, krijg ik wel een stuk minder aan vitamine en andere waardevolle stoffen binnen
anneliez
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Plus .
Ik geloof ook dat je niet zo angstig met je gezondheid bezig moet zijn, dan ga je alles 'voelen' en denk je te vaak: ben ik ziek, heb ik wat, kan het dit of dat zijn? Dan maak je jezelf ziek.
Gewoon goed en sober eten, werken en ontspannen en gelukkig zijn, dat is beter dan dure pillen waar alleen de fabrikant gezonder van wordt (in zijn portemonnaie).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ivana, dat wat je zegt zou een basis moeten zijn en dat weet ik ook wel, maar daar gaat het onderwerp niet over :)))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar toch bedankt voor de reactie ;)