Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk dat je ondanks pilgebruik last hebt van overgangsverschijnselen?

Ik gebruik de pil en slik hem door in de stopweek. Toch slaap ik af en toe slecht en heb ik last van nachtzweten, opvliegers en algehele malaise. Is het mogelijk om deze klachten te relateren aan de overgang ondanks het continu slikken van de pil? Zo ja, is het mogelijk dat er toch een soort cyclus is. Ik heb de klachten om ongeveer de vier weken (in de eerste week van de pilstrip) of is dat dan toeval?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke pil neem je?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Femodeen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

U stelt met de pil de overgang niet uit, dit proces gaat gewoon door. Maar omdat de pil de maandelijks bloedingen kunstmatig in stand houdt, merkt u minder goed wanneer u in de overgang bent en de menopauze heeft bereikt.

Het valt niet te zeggen wanneer u het beste met de anticonceptiepil kunt stoppen. Dit is een persoonlijke keuze. U weet pas zeker dat u de menopauze heeft bereikt, wanneer u na stoppen met de pil een jaar niet meer heeft gemenstrueerd. Gedurende dit jaar kunt u een ander voorbehoedmiddel gebruiken (bijvoorbeeld condooms of een spiraal).

In de pil zitten de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron. Deze hormonen helpen ook tegen overgangsklachten zoals heftige of onregelmatige menstruaties, opvliegers en (nachtelijke) zweetaanvallen.

In de week dat u geen pil slikt (de stopweek), kunt u wel last hebben van opvliegers en nachtelijke zweetaanvallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding