Wat te doen aan plassen in de auto met mensen erbij?

Heey ik heb een probleem + vraag.
Ik ga binnenkort met kennis mee op vakantie, dat is een rit van 5 uur en ze zullen denk ik onderweg maar één keer stoppen. Ik heb alleen het probleem dat ik soms na een uur al heel nodig moet plassen (vooral omdat ik een angst daarvoor heb die het zo erg maakt dat ik ook moet plassen) Is er een manier waardoor ik het toch kan ophouden? Of dat ik toch kan plassen zonder dat ze 10 keer hoeven te stoppen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.4K

Het beste antwoord

Allereerst moet je natuurlijk gewoon vantevoren zeggen dat je altijd vaak moet plassen, en dat er wellicht extra stops nodig zijn. Eén stop vind ik al aan de krappe kant, en als jij vaak moet plassen: ze zullen wel móeten, toch? Ik neem aan dat ze liever een paar keer extra stoppen dan dat ze je in je broek laten plassen.

Daarnaast is het mogelijk dat jij een blaasprobleem hebt dat medische aandacht behoeft. Vaak moeten plassen, en eigenlijk té snel het seintje krijgen vanuit je hersenen dat je blaas 'vol' is, noemen we een overactieve blaas, hoewel zoiets ook veroorzaakt kan worden door bijvoorbeeld een sluimerende blaasontsteking, een daadwerkelijk te kleine blaas, of bijvoorbeeld doordat je niet goed uitplast waardoor je blaas snel opnieuw vol zit omdat je hem nooit helemaal leeg krijgt.

Vaak is het probleem te behandelen, dus ik raad je zeker aan om eens met je huisarts te gaan praten als je er echt last van hebt. Afhankelijk van de oorzaak kun je je blaas 'trainen' om minder snel dat seintje door te geven, of om beter uit te plassen, en als je een te gespannen bekkenbodem hebt die de blaas prikkelt, kun je leren je bekkenbodem beter te ontspannen, etc. Ook is er medicatie die je blaas wat rustiger maakt, en soms zijn er andere behandelingen nodig. Alles natuurlijk afhankelijk van de precieze oorzaak.

Als het niet mogelijk is om voor de vakantie tot een oplossing te komen, zorg dan voor afleiding en ontspanning tijdens de reis, en drink niet al te veel. Wél genoeg drinken, te weinig kan averechts werken en werkt bovendien blaasontsteking in de hand waardoor je het probleem nog erger maakt. Daarnaast kun je natuurlijk hulpmiddelen gebruiken. Ik ga er gezien je naam even vanuit dat je vrouw bent: er zijn plaskokers voor vrouwen, om staand mee te plassen. Handig bij vieze toiletten onderweg maar ook voor plekken waar geen toilet is. Gebruik van de plaskoker zonder je broek te laten zakken vergt trouwens wel enige oefening. Er zijn ook speciale urinaals voor onderweg, bijvoorbeeld de uribag (zie bron). En als je echt een heel groot probleem hebt met het ophouden van je plas, kun je eventueel bij de apotheek incontinentiemateriaal halen. Dit kan ook helpen om je er niet zo'n zorgen om te maken, waardoor je het waarschijnlijk niet nodig hebt. Nu zal het gebruik van incomateriaal voor velen 'een brug te ver' zijn, maar als je echt veel last hebt van dit probleem, ben je misschien bereid om ook 'extreme' oplossingen te kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij krijg je een +. Het is een verdomd lange tekst die ik nooit ga lezen, maar omdat die zo lang is ga ik er maar vanuit dat ie goed is :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uribag is een goede oplossing voor noodgevallen of op plekken waar je een beetje ruimte hebt, maar ik denk dat iemand niet snel onderweg, in de auto, met omstanders/zitters, daarin gaat plassen. Als je alleen bent is het wat anders, of met familie er om heen.
Voor mannen kan het nog redelijk te doen zijn, maar voor een vrouw gaat dat niet zomaar lukken. Je bent altijd bang dat het er naast gaat, met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord.
Heb je ook nog tips voor mensen met plaspillen (tegen hoge bloeddruk) die de deur niet uit durven omdat ze ieder half uur moeten plassen en niet te ver bij het toilet vandaan willen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Anniebo: ik zou de uribag ook zeker niet IN de auto gebruiken, maar het is wel handig om bij de hand te hebben voor als er hele stukken snelweg zijn waar wél parkeerplaatsen (en bosjes) zijn, maar geen pompstations met toiletten. @Pokemon: man of vrouw? Voor mannen is er altijd nog de uritip, voor vrouwen kom je in die situaties al snel op inco-materiaal uit, vrees ik. En de plastuit.

Andere antwoorden (9)

Ik zou het van te voren gewoon even aan ze vertellen ik weet bijna zeker dat ze er niet heel moeilijk over gaan doen, Ook moet je even vlak voor je weg gaat plassen (Of je nou moet of niet gewoon gaan).
Dan denk ik dat ze wel gewoon willen stoppen om jou even te laten plassan ;D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
probeer van te voren weinig te drinken , neem een spannend boek in de auto , of doe een dutje ga een gezellig gesprek aan , kortom zoek afleiding 2x2,5 uur is dan wel te overbruggen hoop ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vertel ze nu alvast dat de mogelijkheid bestaat dat je vaak moet plassen, maak dan afspraken over het stoppen, dit neemt al veel spanning weg, waardoor je waarschijnlijk al minder hoeft te plassen.
Drink niet teveel voor je weggaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe een luier om
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wilde hier exact hetzelde aan toevoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het KAN wel een oplossing zijn, zeker voor de angst dat je moet plassen. Met respect heeft het weinig te maken vind ik, de vraagsteller kan het antwoord gewoon naast zich neer leggen of het gewoon als EEN antwoord zien, een mogelijkheid. De stress kan er voor zorgen dat ze de hele weg het gevoel heeft dat ze moet plassen, de rust van een luier kan er voor zorgen dat ze veel minder last daarvan heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou ook niet weten waarom het een disrespectvol antwoord zou zijn. Er zijn genoeg mensen die niet volledig incontinent zijn, maar die toch inco-materiaal gebruiken. Bijvoorbeeld omdat ze - zoals Pelle noemt - bang zijn om onderweg in hun broek te plassen, maar het kan ook zijn dat iemand wat minder controle heeft en dus puur 'voor de zekerheid' incontinentiemateriaal gebruikt, en verder: ja, er zijn ook mensen die een overactieve blaas hebben of een hele kleine blaas hebben die soms een luier dragen als ze wat langer van huis weg gaan, precies om te voorkomen dat ze elk uur een toilet op moeten zoeken. De meeste mensen die vaak moeten plassen zullen het misschien 'een brug te ver' vinden, maar als je echt een probleem hebt met vaak moeten plassen, ben je misschien ook wel bereid om te kiezen voor 'extreme' oplossingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien had sowieso het niet zo bot moeten neerzetten maar een verklaring moeten geven zoals Lies en ik deden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik neem jou en lies ook niets kwalijk hoor daar niet van
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is een antwoord op de vraag. en veel mensen doen het. alleen niemand zegt het hardop.
Ik zou het zeker van te voren even zeggen.
Als je met mij mee zou rijden voor een rit zou ik liever 100 x voor je stoppen dan dat ik het risico loop dat mijn auto nat wordt van binnen;)

En schaam je er niet voor. Ik heb hier zelf ook vaak last van, al zolang ik me kan herinneren. Niet altijd, maar op sommige dagen gewoon wel, en veel of weinig drinken heeft hier niets mee te maken.

Als ik met iemand mee zou gaan voor een heel lange rit zou ik ze ook zeggen dat ze waarschijnlijk rekening moeten houden met een aantal stops onderweg.

Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de auto plassen zou ik niet doen ;-)

als je moet dan moet je, je kan het jezelf ook niet aandoen om gespannen en met druk op de blaas de reis te overleven.

geef aan dat je een verdomd eigenwijze blaas hebt, dat je zit zelf ook vervelend vind maar dat je er niets aan kan doen.

probeer te ontspannen (stress doet écht wat met de blaas) en drinkt niet teveel voor en tijdens het reizen.
neem iets mee of doe iets in de auto om je gedachten te verzetten.

als de druk/stress bij jou minder is, dan zal je zien dat je minder aandrang hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eerst de ongezonde tip :
- er bestaan pilletjes die verhinderen dat je gedurende een bepaalde tijd moet plassen. verre van gezond maar het kan wel gerust stellen op sommige momenten als je om de zenuwen elke tien minuten naar de wc moet rennen
dan de gezonde tip :
- train je plasspieren. dat is heel makkelijk. Je plast zo weinig mogelijk, houdt even op, plast dan weer een straaltje, houdt weer even op enz. Als je dat een tijd doet zal je je plas langer kunnen inhouden (weet ik uit ervaring). "Zelfcontrole" door oefening is hier toch het begin van wat meer comfort. bedenk dat je met ouder worden of na een bevalling nog zwakkere blaasspieren kan krijgen, dus het is zeker geen luxe om wat te oefenen. Dan lukt het je vast wel om 2,5 uur je plas op te houden.
En als je moet : natuurlijk vraag je gewoon onderweg "ik moet plassen, nu direct, wil je even stoppen aan de volgende gelegenheid?".
Tot zover het antwoord op je vraag.
Maar.... hetgeen wat mij verwondert is dat je hier praat over een "probleem". Het probleem is niet zozeer dat jij teveel moet plassen, maar vooral dat je BANG bent om te moeten gaan plassen. En daardoor nog meer moet. Het gaat hier dus niet enkel over een mogelijk fysisch ongemak (zwakke blaasspieren) maar vooral ook een soort schaamte over jezelf, een gebrek aan ontspanning doordat je gefixeerd bent op "ik zal moeten plassen en niet kunnen" of "ik zal moeten plassen en wat zal men dan wel niet van me denken zeg".
Buiten de oefeningen, die ik je zeker aanbeveel, is enige geestelijke training dus ook niet uit den boze. Heb je het nog met dingen dat je denkt dat je "lastig" bent? Durf je in andere zaken voor jezelf opkomen? Ga je ervan uit dat je waardevol genoeg bent zodat men rekening met je houdt?
Als je jezelf waardevol genoeg vindt om te vertellen wat je wil en hiervoor rustig kan opkomen, zal je zeker met mensen te maken hebben die je niet willen begrijpen. Maar je zal ook héél veel mensen ontmoeten die rekening met je willen houden, ik gok zelfs : de meesten.
De sleutel is dan ook dat jij leert jezelf te aanvaarden, en je noden en behoeften kenbaar leert maken aan anderen. Eenmaal je overtuigd bent dat je niet perfect moet zijn en het waart bent dat men rekening met je houdt, zal wellicht ook je "angst-plassen" verbeteren.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft goede adviezen ALS de oorzaak van het probleem te maken heeft met een zwakke bekkenbodem en/of een puur overactieve blaas. Maar de medicatie die je noemt kan heel verkeerd uitpakken als de oorzaak een gedeeltelijke retentie is, waarbij er dus steeds aandrang ontstaat omdat ze haar blaas niet leeg kan plassen. En de 'knijpoefeningen' kunnen averechts werken als er sprake is van een juist óveractieve bekkenbodem die weer meer spanning op de blaas geeft en waarbij de spanningen in de blaas veroorzaakt worden door de spanning van de bekkenbodem, óf er sprake is van een gedeeltelijke retentie die veroorzaakt wordt door het niet kunnen ontspannen van de bekkenbodem. Ik zou dus liever eerst onderzoek laten doen voordat je zelf aan de slag gaat met dit soort oefeningen. ALS je al thuis gaat oefenen, zou ik liever proberen te trainen op het langzaam aan uitstellen van naar het toilet gaan, hoewel ik dan eigenlijk ook liever eerst e.e.a. uitgesloten zou willen hebben. Sorry dat ik er wat kritisch op ben: natuurlijk is de kans op een 'gewone' oab waarschijnlijk zo'n 90%, maar ik heb aan den lijve ondervonden hoe het mis kan gaan wanneer deze diagnose te snel gesteld wordt terwijl er juist een tegenovergesteld probleem speelt (in mijn geval retentie) en gun dat een ander gewoon niet.
liveisgreat
11 jaar geleden
je hebt meer dan gelijk, het beste is altijd om eens een diagnose te laten stellen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vader heeft dit ook, als hij ver weg gaat in de auto, als hij het vliegtuig in gaat, enz. Het is de angst te moeten plassen, terwijl het niet kan. "de blaas MOET leeg", dat denkt hij. Dus hij voelt steeds weer die drang, en er komt maar een druppeltje uit volgens mij. Er wordt wat lacherig om gedaan, maar het lijkt mij een vervelend iets. Ik neem hem wel serieus. Iedereen heeft zijn angsten. Toch? Het enige wat ik kan adviseren is, neem een valdispert ofzo, waardoor je minder stress krijgt. Bedenk dat iedereen wel iets heeft, jij hebt dit, nou jammer. Accepteer het, schaam je er niet voor, lach er om. Zelfspot is vaak een beste medicijn. Maak er grapjes om. Schaam je zeker niet. De anderen zullen er vast grapjes om maken, tenminste, velen zullen dit wel doen. Lach gewoon mee. Je kan er toch niets aan veranderen. Niemand is perfect. Bedenk dat als je moet plassen, dat dat dan gewoon snel kan. Er staan veel benzinepompen langs de weg, en anders zijn er heel veel bosjes hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"stippeltjes" plassen als training voor bekkenbodemspieren is allang achterhaald. Je kweekt er alleen maar blaasontsteking mee, omdat er urine achter blijft in de blaas, en je je blaas dus aanleert om niet meer helemaal leeg te plassen.
Je kan dit één keer doen zodat je voelt waar je bekkenbodemspier zit, zodat je deze gedurende de dag kan aanspannen en ontspannen, maar doe dit dus nooit op het toilet.
Je zou minrin kunnen innemen..is geloof ik vrij verkrijgbaar bij de apotheek.
De werking van minrin is dat je lichaam tijdelijk minder urine produceert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft zelf al een grote aanwijzing in het antwoord denk ik. Ik zou misschien eens met een psycholoog of huisarts gaan praten over deze plasangst. Want misschien is het een stoornis(fobie) die je moet overwinnen, om het tot bedaren te brengen. Hetzelfd geld voor veel (vaak vrouwen) die bloosangst hebben (in openbaar) alsof de duvel er mee speelt lopen z erood aan net op momenten als ze het niet willen laten merken.