Wat te doen aan plassen in de auto met mensen erbij?

Heey ik heb een probleem + vraag.
Ik ga binnenkort met kennis mee op vakantie, dat is een rit van 5 uur en ze zullen denk ik onderweg maar één keer stoppen. Ik heb alleen het probleem dat ik soms na een uur al heel nodig moet plassen (vooral omdat ik een angst daarvoor heb die het zo erg maakt dat ik ook moet plassen) Is er een manier waardoor ik het toch kan ophouden? Of dat ik toch kan plassen zonder dat ze 10 keer hoeven te stoppen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Allereerst moet je natuurlijk gewoon vantevoren zeggen dat je altijd vaak moet plassen, en dat er wellicht extra stops nodig zijn. Eén stop vind ik al aan de krappe kant, en als jij vaak moet plassen: ze zullen wel móeten, toch? Ik neem aan dat ze liever een paar keer extra stoppen dan dat ze je in je broek laten plassen. Daarnaast is het mogelijk dat jij een blaasprobleem hebt dat medische aandacht behoeft. Vaak moeten plassen, en eigenlijk té snel het seintje krijgen vanuit je hersenen dat je blaas 'vol' is, noemen we een overactieve blaas, hoewel zoiets ook veroorzaakt kan worden door bijvoorbeeld een sluimerende blaasontsteking, een daadwerkelijk te kleine blaas, of bijvoorbeeld doordat je niet goed uitplast waardoor je blaas snel opnieuw vol zit omdat je hem nooit helemaal leeg krijgt. Vaak is het probleem te behandelen, dus ik raad je zeker aan om eens met je huisarts te gaan praten als je er echt last van hebt. Afhankelijk van de oorzaak kun je je blaas 'trainen' om minder snel dat seintje door te geven, of om beter uit te plassen, en als je een te gespannen bekkenbodem hebt die de blaas prikkelt, kun je leren je bekkenbodem beter te ontspannen, etc. Ook is er medicatie die je blaas wat rustiger maakt, en soms zijn er andere behandelingen nodig. Alles natuurlijk afhankelijk van de precieze oorzaak. Als het niet mogelijk is om voor de vakantie tot een oplossing te komen, zorg dan voor afleiding en ontspanning tijdens de reis, en drink niet al te veel. Wél genoeg drinken, te weinig kan averechts werken en werkt bovendien blaasontsteking in de hand waardoor je het probleem nog erger maakt. Daarnaast kun je natuurlijk hulpmiddelen gebruiken. Ik ga er gezien je naam even vanuit dat je vrouw bent: er zijn plaskokers voor vrouwen, om staand mee te plassen. Handig bij vieze toiletten onderweg maar ook voor plekken waar geen toilet is. Gebruik van de plaskoker zonder je broek te laten zakken vergt trouwens wel enige oefening. Er zijn ook speciale urinaals voor onderweg, bijvoorbeeld de uribag (zie bron). En als je echt een heel groot probleem hebt met het ophouden van je plas, kun je eventueel bij de apotheek incontinentiemateriaal halen. Dit kan ook helpen om je er niet zo'n zorgen om te maken, waardoor je het waarschijnlijk niet nodig hebt. Nu zal het gebruik van incomateriaal voor velen 'een brug te ver' zijn, maar als je echt veel last hebt van dit probleem, ben je misschien bereid om ook 'extreme' oplossingen te kiezen.

Bronnen:
http://www.uribag.nl/uribagf.htm

Ik zou het van te voren gewoon even aan ze vertellen ik weet bijna zeker dat ze er niet heel moeilijk over gaan doen, Ook moet je even vlak voor je weg gaat plassen (Of je nou moet of niet gewoon gaan). Dan denk ik dat ze wel gewoon willen stoppen om jou even te laten plassan ;D

probeer van te voren weinig te drinken , neem een spannend boek in de auto , of doe een dutje ga een gezellig gesprek aan , kortom zoek afleiding 2x2,5 uur is dan wel te overbruggen hoop ik

Vertel ze nu alvast dat de mogelijkheid bestaat dat je vaak moet plassen, maak dan afspraken over het stoppen, dit neemt al veel spanning weg, waardoor je waarschijnlijk al minder hoeft te plassen. Drink niet teveel voor je weggaat.

Doe een luier om

Ik zou het zeker van te voren even zeggen. Als je met mij mee zou rijden voor een rit zou ik liever 100 x voor je stoppen dan dat ik het risico loop dat mijn auto nat wordt van binnen;) En schaam je er niet voor. Ik heb hier zelf ook vaak last van, al zolang ik me kan herinneren. Niet altijd, maar op sommige dagen gewoon wel, en veel of weinig drinken heeft hier niets mee te maken. Als ik met iemand mee zou gaan voor een heel lange rit zou ik ze ook zeggen dat ze waarschijnlijk rekening moeten houden met een aantal stops onderweg. Fijne vakantie!

in de auto plassen zou ik niet doen ;-) als je moet dan moet je, je kan het jezelf ook niet aandoen om gespannen en met druk op de blaas de reis te overleven. geef aan dat je een verdomd eigenwijze blaas hebt, dat je zit zelf ook vervelend vind maar dat je er niets aan kan doen. probeer te ontspannen (stress doet écht wat met de blaas) en drinkt niet teveel voor en tijdens het reizen. neem iets mee of doe iets in de auto om je gedachten te verzetten. als de druk/stress bij jou minder is, dan zal je zien dat je minder aandrang hebt.

eerst de ongezonde tip : - er bestaan pilletjes die verhinderen dat je gedurende een bepaalde tijd moet plassen. verre van gezond maar het kan wel gerust stellen op sommige momenten als je om de zenuwen elke tien minuten naar de wc moet rennen dan de gezonde tip : - train je plasspieren. dat is heel makkelijk. Je plast zo weinig mogelijk, houdt even op, plast dan weer een straaltje, houdt weer even op enz. Als je dat een tijd doet zal je je plas langer kunnen inhouden (weet ik uit ervaring). "Zelfcontrole" door oefening is hier toch het begin van wat meer comfort. bedenk dat je met ouder worden of na een bevalling nog zwakkere blaasspieren kan krijgen, dus het is zeker geen luxe om wat te oefenen. Dan lukt het je vast wel om 2,5 uur je plas op te houden. En als je moet : natuurlijk vraag je gewoon onderweg "ik moet plassen, nu direct, wil je even stoppen aan de volgende gelegenheid?". Tot zover het antwoord op je vraag. Maar.... hetgeen wat mij verwondert is dat je hier praat over een "probleem". Het probleem is niet zozeer dat jij teveel moet plassen, maar vooral dat je BANG bent om te moeten gaan plassen. En daardoor nog meer moet. Het gaat hier dus niet enkel over een mogelijk fysisch ongemak (zwakke blaasspieren) maar vooral ook een soort schaamte over jezelf, een gebrek aan ontspanning doordat je gefixeerd bent op "ik zal moeten plassen en niet kunnen" of "ik zal moeten plassen en wat zal men dan wel niet van me denken zeg". Buiten de oefeningen, die ik je zeker aanbeveel, is enige geestelijke training dus ook niet uit den boze. Heb je het nog met dingen dat je denkt dat je "lastig" bent? Durf je in andere zaken voor jezelf opkomen? Ga je ervan uit dat je waardevol genoeg bent zodat men rekening met je houdt? Als je jezelf waardevol genoeg vindt om te vertellen wat je wil en hiervoor rustig kan opkomen, zal je zeker met mensen te maken hebben die je niet willen begrijpen. Maar je zal ook héél veel mensen ontmoeten die rekening met je willen houden, ik gok zelfs : de meesten. De sleutel is dan ook dat jij leert jezelf te aanvaarden, en je noden en behoeften kenbaar leert maken aan anderen. Eenmaal je overtuigd bent dat je niet perfect moet zijn en het waart bent dat men rekening met je houdt, zal wellicht ook je "angst-plassen" verbeteren.

Je zou minrin kunnen innemen..is geloof ik vrij verkrijgbaar bij de apotheek. De werking van minrin is dat je lichaam tijdelijk minder urine produceert.

Je geeft zelf al een grote aanwijzing in het antwoord denk ik. Ik zou misschien eens met een psycholoog of huisarts gaan praten over deze plasangst. Want misschien is het een stoornis(fobie) die je moet overwinnen, om het tot bedaren te brengen. Hetzelfd geld voor veel (vaak vrouwen) die bloosangst hebben (in openbaar) alsof de duvel er mee speelt lopen z erood aan net op momenten als ze het niet willen laten merken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100