Hoe lang kun je een tampon inhouden?

de O.B. gebruiksaanwijzing zegt 4 t/m 8 uur, m'n moeder en zus zeggen twee uur, weer een ander zegt niet meer dan 4 uur of 6 uur. Hoe lang kan je tampon nou inhouden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.9K

Antwoorden (5)

Je kunt gerust de gebruiksaanwijzing volgen en je kunt er ook de nacht mee door. Vlak voor je naar bed gaat verwissel je een tampon en ook meteen bij het opstaan weer.

Vroeger zijn mensen erg bang gemaakt voor de Tamponziekte maar met max een nacht is er niets aan de hand.

Toegevoegd na 6 minuten:
Gebruiksaanwijzing:
Hoe vaak moet een tampon worden verwisseld?

Tampons moeten regelmatig verwisseld worden. Het aantal keren dat je van tampon moet wisselen, hangt helemaal af van de sterkte van je menstruatie. Tijdens de eerste, zwaardere dagen van je menstruatie moet je de tampon waarschijnlijk om de 3 tot 6 uur verwisselen. Op de lichtere dagen tegen het einde van je menstruatieperiode kun je gewoonlijk een kleinere tampon gedurende 6 tot 8 uur dragen. Een trucje om vast te stellen of je de tampon moet verwisselen of niet: trek even voorzichtig aan het koordje. Als de tampon bij zacht trekken van zijn plaats komt, moet je hem verwisselen. Zo niet, dan is het nog te vroeg.
Jouw getal duidt meer op hoe vaak je moet verwisselen om geen doorlekken te krijgen (soms dus om de zelfs 2 uur verwisselen bij hele zware menstruaties).

Als jij dit ook bedoelt: check dus door regelmatig aan het koordje te trekken. Een tampon die nog niet volgezogen is komt dan niet mee, daarvoor moet je veel te hard trekken.

Als het je gaat om de maximumtijd: overdag dus niet meer dan 8 uur en eventueel de nacht met verwisselen ervoor en erna.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is helemaal afhankelijk van hoe erg je ongesteld bent. De eerste dagen is het waarschijnlijk verstandig om de tampon iets vaker te verwisselen dan de laatste dagen.
's Nachts kun je de tampon wel laten zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kan er 4 uur mee wat je zus en je moeder zeggen is verschilend het licht eraan hoe erg je lekt de dagen dat je meer lekt sneller verschonen en de andere dagen wat langer in houden bv na het zwemmen verschoon ik ze altijd misschien kan je meer info krijgen op de o b site en filmpjes kijken (zijn grappig) lukt het echt niet dan kun je naar o b mailen binnen 2 dagen heb jij een antwoord op je vraag en ik ben 12 erg jong ongesteld dus een tip ik weet niet hoe oud jij /u bent maar probeer een tampon uit en uit proberen kwa tijd is mijn tip ik hoop dat je er wat aan heb xx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook een beetje afhankelijk van de heftigheid van je menstruatie...
mijn ervaring is dat 2 à 3 uur goed is. als het een keer 4 uur wordt, prima, maar niet standaard.

Toegevoegd na 5 minuten:
voor de nacht: niet vergeten tegen ongelukjes een maandverband er bij gebruikt.

verder: let goed op de kwaliteit van de tampon, er zijn betere en mindere merken en dat scheelt aanzienlijk in betrouwbaarheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er in de gebruiksaanwijzing staat 8 uur moet je dat gewoon aannemen, hier is natuurlijk veel onderzoek naar gedaan voordat ze dit in een bijsluiter als advies geven, ik geloof dat ob zelfs met gynaecologen samenwerkt, je dit advies als betrouwbaar kunt noemen. Neem dit gewoon als max. Tijd.
Of dit voor jou zo lang ook bescherming bied tegen lekken heeft met jou persoonlijke menstruatie te maken, hoeveel je vloeit, maar als jij tot 8 uur lang niet lekt, kun je gerust 8 uur aanhouden.