Wat kan ik nu nog doen om koud te kunnen slapen?

Ik heb vanmorgen het raam wagenwijd opengezet, ventilator op vensterbank zodat de lucht zo de kamer in kon worden geblazen. Nu zit heel de dag zonwering en gordijn naar beneden, maar het is hier bloedjebloedje heet. Een airco kan ik niet betalen ;-). Wat kan ik nog meer doen?
Want vannacht slecht geslapen, kan ik nu niet weer erbij hebben ;-)
bedankt!

Toegevoegd na 3 uur:
Ik wou nog even het volgende vermelden.

Dat ik alleen beschikking heb over een tafelventilator
Dus geen staande.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

VOor nu: ventilator op een lage stand op je lichaam richten. Daarbij je lichaam met een washandje regelmatig bevochtigen. Dat koelt de buitenzijde af. Daarnaast: drink hete thee (caffeinevrij) vlak voor het slapen gaan. Daardoor neemt de kerntemperatuur (lichaamstemperatuur van binnen) en zal je lichaam extra zweet produceren. Door de ventilator erbij koel je af. Drink vooral geen koude drank, daardoor stopt het zweten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Als er een andere plek in je woning is waar het koeler is, sleep je matras erheen.
Heb je een balkon, leg je matras dan voor de open balkondeur.. of slaap op het balkon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik laat m'n kamerraam altijd dicht 's morgens met deze hitte --> luxaflex naar beneden en een laken ervoor hangen... Werkt warmtewerend, dus tegen de tijd dat ik naar bed ga is het koel op m'n kamer =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn tips:

http://www.sochicken.nl/leven/zo_slaap_je_lekker_tijdens_warme_nachten.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dacht eerst dat het reclame voor ventilators was, maar het zijn echt goeie tips. thanx
Neem een koude douche voor je naar bed gaat, of was in iedergeval je handen,polsen, voeten,enkels en gezicht met koud water.
Overdag alles zo veel mogelijk dicht en donker houden. 's morgens alles een uurtje open gooien dan is het wat frisser buiten en koelt alles wat af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om overdag als het buiten warmer is dan binnen je raam dus dicht te houden ( zodat je dus de warme lucht buiten houd) en savonds als het buiten kouder is als binnen pas je ramen open te zetten.
Verder je gordijnen dicht houden zodat de zon ook je kamer niet kunt verwarmen.

Teven over je ventilator een natte thee doek hangen, vast maken met knijpers.
Regelmatig weer even natmaken.
De lucht gaat nu eerst langs de vochtige doek en koelt dus af voordat hij de kamer in blaast. Werkt echt.

Toegevoegd na 10 uur:
ook over een tafelventilator kun je een theedoek hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het warm is/overdag alles dicht ramen en gordijnen. Als het savonds koeler wordt juist alles open zodat het kan doorwaaien. heerlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aantal tips:

-Een noodbescherming als het echt extreem warm wordt: hang vanaf 10 uur ‘s morgens vochtige doeken aan de buitenkant voor de ramen op het zuiden en het westen en maak ze tijdens de dag nog een paar keer nat. Ze koelen de

binnenkomende warme lucht af.
-Zet zoveel mogelijk ramen en binnendeuren open in de avonduren en eventueel ook in de vroege ochtend . Voor een gezonde nachtrust moet het zeker in de slaapkamer koel zijn.

- Als je voor de ventilator (tafelmodel of model op voet) een teil met koud water en ijsblokjes plaats, koelt hij beter.

-In kamers met zeer droge lucht kan een luchtbevochtiger de temperatuur met 2 tot 3 graden laten dalen.

Voor meer tips: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring v.w.b. het slapen is dat je het beste een ventilator, op statief of stoel zo kunt plaatsen dat de bewegende lucht net boven je heen gaat, de luchtstroom zuigt dat als het ware de warmte van je af. Als je de ventilator op je lichaam richt kun je daar van vaak niet slapen. verder is drinken heel belangrijk uiteraard, thee is vaak het beste, een lichte theesoort als muntthee of sterrenmix is lekker fris en kan ook lauw of koud gedronken worden, neem geen koolzuurhoudend dranken daar krijg je alleen nog maar meer dorst van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit ga jij niet leuk vinden:
Een emmer water over je bed gieten.

Neem een laken die niet goed de warmte vasthoudt.

Voor de rest alleen maar een mentale instelling. Dus niet: "ik zal niet kunnen slapen omdat het zo warm is".

Maar: "ik zal lekker slapen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om lekker te slapen -ook als het warm is- is het belangrijk dat je de omstandigheden accepteert zoals ze zijn.
verzet je niet tegen dát wat is... is het warm, accepteer dat dan...
wat voor zin heeft het om je te verzetten tegen iets dat zich al lang en breed heeft gemanifesteerd? doe dat toch niet.
het is warm... probeer dan niet om het koud te hebben... of ga in de koelkast zitten... maar dan niet klagen over koude tenen hè?
geniet van de warmte... de slaap komt toch wel. als je maar moe genoeg bent, val je echt wel in slaap... en als je eens wat minder uurtjes maakt, ga je daar niet dood aan... ook de korte slaapperiode is iets om te accepteren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat van die flessen voor de ven is denk ik afdoende, mocht het niet zo zijn, haal dan melatonine en neem dat een uurtje voor het slapen gaan in..
die van sleepzz ..