Hoe komt het dat als je veel alcohol hebt gedronken je nog meer wilt?

Waarom wil ik na 10 of 15 of 20 bier nog steeds meer bier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja snap het ook niet :s haha

Antwoorden (10)

Omdat je het dan vaak "gezellig" hebt en je misschien een onoverwinnelijk gevoel hebt. Jammer dat het de ochtend erna alleen zo'n ramp is. Een keertje moet kunnen, maar maak er geen gewoonte van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Pimstyle;

Dat is simpelweg het verslavingseffect van acohol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de alcohol leef je even in een andere wereld, een wereld met veel lol en gezellige mensen, een wereld vol mooie vrouwen die oh zo aardig voor je zijn.
Problemen zijn even helemaal weg en het hemelse gevoel wordt alsmaar sterker als je meer drinkt, iedereen is je vriend, of wordt je vriend.
Het geeft een zeer sterk gevoel van samenhorigheid, van bij elkaar horen en je hersenen roepen maar om meer bier, meer bier, dus nog gezelliger!
Niet alleen de alcohol is verslavend, maar ook het vaak hemelse gevoel dat er bij het drinken ontstaat en zoals meestal, de kater komt later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gebeurt mannen in verhouding vaker dan bij vrouwen. De reden dat je meer wilt drinken is het verslavende element van alcohol. Het maakt je lekker los, geeft je een vrij en licht gevoel. Daarnaast neemt alcohol extra vocht op waardoor je meer dorst krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alcohol onttrekt vocht aan het lichaam. Dat veroorzaakt dorst. Je zou er goed aan doen een paar flinke glazen water te drinken na alcoholgebruik. Maar water levert niet dat prettige aangeschoten gevoel op, dat alcoholhoudende drank wel doet. Dorst wordt dus gelest met vochtonttrekkende drank en zo kun je wel even bezig blijven.
Het zou me overigens niet verbazen als er ook een sociaal aspect aan zit. In sommige kringen wordt het niet 'gezellig' gevonden als je van wijn of bier overschakelt op bv. water.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je eenmaal dronken bent, handel je meestal niet meer op basis van je verstand. M.a.w. ondanks dat je wéét dat het verstandig is om water te drinken, doe je het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het al zorgwekkend als ik lees dat je na 20 bier nog meer wil
dit lijkt mij signalen van alcoholisme
misschien is het beter nu er wat aan te doen voordat je lever op een spons gaat lijken en je net meer zonder kan

Toegevoegd na 29 seconden:
en je niet meer zonder kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je het leed van je leven nog steeds voelt.

Je zit in een blinde vlek. Want alcohol breekt namelijk de muren die je om je heen hebt gebouwd af. In het begin kan dit prettig aanvoelen omdat je losser wordt en meer plezier beleeft.
Maar je gaat dan ook zien waarom je die muren hebt opgebouwd. Want je ziet dan ook je eigen leed en verdriet. Je pijnen.

Dat wil je dan weer met drank oplossen. Niet wetende dat je steeds meer van je werkelijke zelf zult gaan zien. Het is een vicieuze cirkel.
Uiteindelijk zal je misschien out gaan. Dan heb je het ultieme bereikt... totdat je weer wakker wordt...

Je kan niet vluchten van jezelf. En met alcohol komt je juist jezelf tegen.
Wat voor persoon ben je na 10 biertjes?
En na 15 biertjes? 20?
Wat vind je van die persoon?
Wanneer ervaar je die emoties dan eerst (na 5 biertjes)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je de smaak pas goed te pakken , en ben je niet meer te stoppen . Maar het beste is toch om een grens te stellen , want dit gaat op de lange duur helemaal niet goed , dan kun je niet meer zonder grote hoeveelheden alcohol .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan niet meer stoppen he, heel herkenbaar!
Je grenzen verdwijnen, en je voelt je lekker en vaak ben je geweldig zelfverzekerd en denk je niet meer na over hoe je je de volgende dag voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt door de invloed die alcohol op jouw lichaam heeft.
Alcohol heeft een nogal tegenstrijdige invloed op de gemoedstoestand van een persoon. Hij werkt als een kalmeringsmiddel. In het eerste stadium van dronkenschap nemen de vitaliteit toe. Men voelt zich onoverwinnelijk en denkt alles aan te kunnen. Door drinken van matige hoeveelheden alcohol wordt er extra dopamine in de hersenen aangemaakt, deze zorgt voor het beloningsgevoel. Je gaat meer drinken omdat je dat een fijn gevoel hebt wat je graag wilt vasthouden. Echter is het zo dat wanneer je té veel drinkt het sedatieve effect van alcohol de overhand krijgt.
Daarbij speelt nog een psychologisch effect een rol, te weten de positieve bekrachtiging die men ondervind van de aangename effecten van het drinken van alcohol. Deze bestaan uit de smaak van de dranken waarin alcohol voorkomt, de lichamelijke gevolgen van (matig) alcoholgebruik en de symbolische betekenis van drinken.