Is koorts bij een antibioticakuur normaal?

Hallo. Ik heb ong. Een uur voot het eerst antibiotica geslikt van 1000 mg. Ik moet de kuur 7 dagen volhouden en 2 tabletten per dag. Is het normaal dat ik nu koorts krijg? Ik had daarvoor geen koorts door de onsteking.

Toegevoegd na 44 minuten:
De naam van de antibiotica heet augmentin retard.

Toegevoegd na 45 minuten:
Bij een middenoorontsteking.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
40K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
38,5 graden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Endotoxinen van bacteriën die dood gaan Door de antibiotica kunnen een koorts reactie geven. Herxheimer reactie

Het beste antwoord

Nee van antibiotica krijg je geen koorts. Althans er geen antibioticum waarbij ik de bijwerking koorts ken.
Je vermeldt verder niet over wat voor antibioticum het gaat en ook niet waar de infectie dan zou zitten. Dan weet ik dus niet om wel antibioticum het gaat en kan ik het dus ook niet opzoeken. Als je het zeker wilt weten, dan kan je kijken op www.fk.cvz.nl
Dit is de site van het farmacotherapeutisch kompas, daar staan van alle medicijnen (die in Nederland beoordeeld zijn) alle kenmerken, indicaties, bijwerking ed beschreven. De site is wel bedoeld voor professionals, dus het is in jargon.
Als je de naam van het medicijn opgeeft wil ik ook nog wel kijken.

Ik weet niet of dit bij jou ook speelt, maar mensen zijn vaak bang voor de bijwerkingen van antibiotica en dan met name voor allergische reacties. Eigenlijk alle antibiotica kennen maar 2 soorten allergische reacties:
Ten eerste de allergische reactie waarbij huiduitslag ontstaan. Hierbij treedt geen koorts op. Dit is vaak een lastige omdat antibiotica ook andere (niet allergische) huidafwijkingen kunnen geven.
Ten tweede is er de type 1 allergische reactie, ofwel anafylactische shock. Daarbij treedt kort na de inname van de pil zwelling op, aanvankelijk in het gelaat, later verspreid over het lichaam. Bij de zwelling in het gelaat zwellen ook de luchtwegen dicht waardoor de patiënt ernstig benauwd en ziek is. In extreme gevallen kan dit binnen enkele minuten dodelijk zijn. Dit kan alleen optreden als je al een keer eerder een allergische reactie bij hetzelfde medicijn had. In theorie kan hierbij een temperatuur stijging optreden, hoewel dat eigenlijk geen koorts is. Ik hoop, dat je na het lezen van de symptomen van zo'n type 1 reactie begrijpt waarom ik niet denk, dat je hier last van hebt.

Maar goed, het is waarschijnlijker dat je nu toch koorts heb gekregen bij de ontsteking. Over het algemeen geldt dat de koorts dan binnen 48 uur na de eerste pil verdwenen moet zijn, dus een temperatuur van onder de 38 graden. Doorgaans is dit ruim binnen die tijd al gebeurd. Als je toch langer koorts blijft houden dan moet je terug naar je huisarts, omdat de kuur dan mogelijk niet werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch heb ik wel eens een allergische reactie gehad op een antibioticum dat ik voor het eerst gebruikte, die ook gepaard ging met koorts. Bij de start van een kuur is het alsnog optreden van koorts door de oorspronkelijke infectie waarschijnlijker, maar als er andere symptomen optreden die eerder niet aanwezig waren, zou ik toch adviseren de HAP te bellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, bedankt voor de uitbreiding.
Augmentin, dan gaat het dus niet in 1000mg, maar om 875/ 125 kg, maar dat kon jij niet weten.
Dat je bij een middenoorontsteking alsnog koorts krijgt verbaast mij weinig. Ik zou me weinig zorgen maken. Uiteraard heeft lies12 wel gelijk, dat je bij twijfel liever de huisarts belt. Wij hebben maar zeer beperkte mogelijkheden om te helpen, ook onderzoek er kunnen wij niet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Dat zou kunnen dat je lichaam daar op reageerd

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zijn tenslotte lichaamsvreemde levensorganisme.
Je moet dit goed in het oog houden want het zou een allergische reactie kunnen zijn.
In ieder geval de dokter op de hoogte brengen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
anneliez
10 jaar geleden
+ wilde ook waarschuwen voor kans op allergische reactie, dus dokter bellen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed advies. Het kan zijn dat de oorspronkelijke infectie toch nu koorts geeft, zeker bij het begin van de kuur. Maar een allergische reactie kan ook koorts geven, dus als je er andere klachten bij krijgt die je eerder niet had, echt bellen. (Heb het één keer gehad op AB, mán wat kun je dan beroerd zijn!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ lies antibiotica is geen stof dat het lichaam zelf aanmaakt.
Het moet van buitenaf komen, dus is het een lichaamsvreemd organisme.
Anders zou het ook geen allergische reactie veroorzaken
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt, Caat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom klopt het dan, mischien met uitleg dat we het ook begrijpen, we zijn hier om te leren
Cryofiel
10 jaar geleden
Antibiotica zijn bepaalde stoffen. Die stoffen leven niet. Het zijn geen bacteriën, schimmels of welke andere organismen dan ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel antibiotica zijn inderdaad stoffen die gemaakt worden door organisme om zich te beschermen.
Maar antibiotica blijven lichaamsvreemde stoffen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het mag een lichaamsvreemde stof zijn, het is geen lichaamsvreemd organisme. Overigens is ook vitamine C een lichaamsvreemde stof die gemaakt wordt door organismen om zich te beschermen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Cryofiel Dat heb ik in mijn laatste reactie recht gezet..
Voor alle lichaamsvreemde stoffen of organisme bestaat de kans dat het lichaam die niet aan neemt en dit geld ook voor vitamine c. Het resultaat kan dan koorts zijn.
Dat is een zinvolle aanvulling.

In de bijsluiter van Augmentin staat:

"Wees extra voorzichtig met Augmentin 500/125 mg tablet
* Als blijkt dat u overgevoelig (allergisch) bent voor dit geneesmiddel. U merkt dat bijvoorbeeld aan rode vlekjes op de huid, koorts of een pijnlijke tong. U moet dan onmiddellijk uw arts waarschuwen."

Eigenlijk zoals ik ook al schreef in een reactie, is het heel goed mogelijk dat je nu alsnog koorts krijgt door de oorspronkelijke infectie. Zeker als je net begonnen bent met de kuur, de AB werkt dan nog niet op de bacterie.

Maar het is ook mogelijk dat je allergisch reageert op de Augmentin. Als je dus de symptomen krijgt zoals hier boven beschreven, of andere vreemde symptomen die je eerder niet had, bel dan je huisarts (of, omdat het buiten kantoortijden is, de HAP). Koorts is namelijk géén normale bijwerking van antibiotica, dus als je inderdaad koorts krijgt door dit middel, dan is er iets niet goed.

Kijk het nog even aan. Als je geen andere klachten hebt of krijgt dan komt het waarschijnlijk door de infectie en zal binnen een dag ofzo (zeker omdat het nu net komt opzetten) de koorts moeten zakken. Als het erger wordt of je krijgt andere dingen erbij, meteen de HAP bellen voor advies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze tabletten zijn 1000 mg 2 maal daags. De koorts is weg maar ben wel heel erg moe nu. Heb wel hartkloppingen als het niet weggaat bel ik zo snel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, Ook mij verbaast dit enigszins.