Stoppen met roken en bijverschijnselen?

Ik ben 4 weken gestopt met roken, cold turkey en heb nergens last van! (in tegenstelling wat ik van anderen hoor) Moet dat dan nog komen? Of heb ik geluk....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik ben inmiddels ruim twee maanden geleden van de ene op de andere dag gestopt met roken , en heb nog altijd geen ' bijverschijnselen' gehad (behalve dat ik niet meer hoest en een betere conditie heb).

De een heeft meer last van de nicotine)verslaving) dan de ander of is er gevoeliger voor. Daarnaast zitten veel van de zogenaamde ' ontwenningsverschijnselen' gewoon tussen je oren, en zijn ze voornamelijk het product van de verslavingsindustrie (die je OF verslaafd wil houden OF je aan de vervangende middelen wil hebben).

Voor zover je al (milde) verschijnselen kunt hebben van de onthouding van nicotine, zijn die doorgaans met twee weken achter de rug. Als je ze al niet gehad hebt, zul je e ook niet krijgen. Gewoon geluk dus.

Vreemd genoeg maakt het niet uit HOEVEEL je hebt gerookt. Sommige kettingrokers hebben (owel lichamelijk als psychisch) nergens last van, terwijl juist heel matige rokers (die heel bewust op vaste momenten weinig sigaretten rookten) er WEL heel veel last van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook nu 5 jaar geleden cold turkey gestopt ook geen problemen... Maar naar 3 maanden kreeg ik het opeens zwaar.. Waarschijnlijk omdat je dan een soort van overwinnings roes, van ik kan het... Zal ik dan 1 sigaretje proberen.. Gewoon voor de gezelligheid. Na een jaar weer hetzelfde onrustige gevoel.
Nooit in gegeven aan het gevoel. Was bang om terug te vallen.
Heb vorig jaar wel een paar trekjes genomen.. En je merkt aan lichaam het verwelkomt de nicotine als een oude vriend...
Dus wat je ook denk probeer het nooit! Je hebt weer een paar dagen om je hoofd weer recht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij komen alle varianten voor, ik heb een collega die anderhalf jaar geleden gestopt is en die het nog steeds moeilijk heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het ook. Ik steek heel incidenteel eentje mee op voor de gezelligheid maar eigenlijk doet me dat weinig. Ik vind het wel lekker, maar niet bijzonder, het smaakt niet meteen naar meer en ik heb er daarna ook niet meteen weer behoefte aan. Eerlijk is eerlijk ; ik damp wel (zonder en vrijwel zonder nicotine) maar dat is geen enkele vergelijking met de 70-80 sigaretten die ik 25 jaar lang dagelijks gerookt heb. En in die periode 2 ziekenhuisopnames ettelijke weken niet gerookt zonder bijverschijnselen (terwijl ik WEL goed de pest in had dat ik niet mocht roken).
Wel eens veschillende nicotinevervangers geprobeerd, maar daar werd ik straalduizelig en kotsmisselijk van. Maagklachten, hoofdpijn, alles. Wat een rotzooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De matige rokers hebben er meer moeite mee, ze zijn verslaafd aan de gewoonte. Ik heb er zelf ook moeite mee om te stoppen, ik ben altijd gewend om zodra ik uit de bus stap, of als ik thuiskom, of als ik pauze heb, een sigaret op te steken. Het gaat niet eens heel erg om de nicotine, maar de gewoonte is er!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was ook gewoon een gewoonteroker ; van 's morgens bij het opstaan tot 's avonds bij het slapen gaan. Elke minuut van de dag, elke handeling werd wel bij gerookt. Dan hoef je eigenlijk maar één ding 'af te leren'.
Maar als je echt van die 'onderbreking'-sigaretjes hebt, van die 'rituele momenten' dan heb je het denk ik een stuk lastiger. Wat je eigenlijk meot doen is patronen doorbreken, en platgetreden paden vermijden en nieuwe maken. Bij handelingen die je dagelijks / om de haverklap doet (van plassen tot koffie drinken tot eten en teevee kijken) went dat vrij snel zonder sigaret. Een verdrietige of boze bui zonder peuk is al moeilijker ; dat duurt langer voor je gewend bent 'zonder' en de associatie met de peuk minder wordt.
Naarmate een activiteit / rook-aanleiding minder vaak voorkomt en sterker wordt geassocieerd met het roken an sich, wordt het moeilijker een nieuwe 'routine' aan te leren. In jou geval is dus de sigret bij de computer de eerste die je moet 'afwennen'. Probeer eens een balpen of een theelepeltje voor het grijpen te leggen ; je zult zien hoe onverwacht goede 'vervanger' dat is.
Nou, ik denk dat je er dan ook echt goed klaar mee was!
de bijverschijnselen zijn vaak een uiting van een gevecht met jezelf. ...wel willen maar het toch ook nog wel lekker vinden....
Als je niet echt wilt stoppen dan ga je het missen en krijg je dus de drang de sigaret te vervangen door bijvoorbeeld een snoepje.
Ben je ineens 5 kilo zwaarder! :P hahaha
Maar ja als je het niet mist dan is er ook geen vervanger nodig, denk ik.
En als alleen het gebrek van cafeïne je chagrijnig zou maken dan was dat vast al gebeurd.
Toch denk ik ook dat dat voor een groot deel te maken heeft met je eigen echte wil om te stoppen.
Iets tegen je zin doen maakt altijd wat chagrijniger toch?

Geniet er in ieder geval maar van zou ik zeggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Sann085, wat een mazzel : nergens last van !
Ik denk dat je heel veel geluk hebt.

In augustus 2010 ben ik na meer dan 40 jaar (veel) roken gestopt (voor de zoveelste keer) en nu lijkt het wel te lukken.
Lijkt is verkeerd, want ik wil NIET MEER ROKEN !
En dat is waar het om gaat tenslotte.

Ik heb veel meer adem, hijg niet meer in de telefoon ('ademloos') dat merk ik echt.

De longarts is zeer tevreden over de vooruit gang van mijn longen, maar ik kan je wel vertellen dat ik nog nooit zoveel gehoest heb en de longarts heeft hier ook geen antwoord op: de een wel en de ander minder of niet.

Soms hoest ik en proef ik een sigaret...: de verklaring zou zijn dat ik de geasfalteerde wegen in mijn longen ophoest...

Ik ken een man die 8 jaar geleden gestopt is en het nog steeds behoorlijk moeilijk heeft.
Anderen die stoppen gaan ontzettend snoepen (aankomen).

Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe lang heb je gerookt ? en hoeveel...

Maar als jij nergens last van hebt niet hoesten, niet snoepen : gefeliciteerd ! Hoe vol en geef niet toe "voor de gezelligheid" eentje mee roken... De instinker.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vergat het volgende :
Als er iets "ergs" gebeurt in je leven, kan van alles zijn, vaak iets emotioneels, op zo'n moment beginnen de meeste ex-rokers weer te roken ! Let goed op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb jij het helemaal door...!
En 6 jaar is natuurlijk niet heel erg lang, maar ik moet zeggen dat ik dacht aan misschien 1,5 of 2 jaar.
Je vertelt me iets wat ik nog niet wist: je hebt minder slaap nodig...dat is voor het eerst dat ik die combinatie hoor met niet-meer-roken. Het is bijzonder.
Ik wil een nieuw gezegde voorstellen :
Eens een ex-roker, altijd een ex-roker !