Behalve de naam is er weinig verschil.

Beide zijn een paramedische oefentherapievorm.
De een is bedacht door mevrouw Bess Mensendieck in 1885. Zij predikte dat geestelijke activiteiten niet los gezien kunnen worden van het lichamelijke en dat iedereen grotendeels zelf de contouren van zijn lichaam kan bepalen door op een functionele manier te oefenen. Geen geïsoleerde spieroefeningen, maar bewust en totaal bewegen. De mens moet dus bewust zijn eigen wil gebruiken om zijn houding en beweging te verbeteren.

Ceasartherapie is bedacht door Marie Cesar. In 1925 startte de Nederlandse arts mw. Anna Overduin, op verzoek van mevrouw Mensendieck, met het opleiden van de eerste Mensendieckleraressen in Nederland. Marie Ceasar was de eerste leerling. Later is zij het Cesartherapie gaan noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb heb beiden ondergaan.

Mensendieck wordt vooral gelet op je houding en wordt je een goede houding aangeleerd, wat problemen kan oplossen of voorkomen.

Cesartherapie wordt ook op houding gelet, maar wordt ook geleerd om met pijn om te gaan of pijn op te vangen of te voorkomen. Je krijgt hierbij veel oefeningen. Het is ook een oefentherapie.