Werden de mensen waarvan hun leeftijd in de Bijbel vermeld staat echt zo oud?

Of hadden ze toen misschien een andere telling van de jaren?

14 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die telling is helemaal nagegaan en dan klopt het als een bus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je koolwitje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Koolwitje: Door wie is het nagegaan en op welke manier? Als ik de telling op dezelfde manier naga, zou ik dan ook hetzelfde resultaat krijgen? Treurig hoe iets wat de potentie heeft om mensen te verenigen (godsdienst) hun hersens uitzetten en ze verworden tot robots die slechts dogma herhalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe oud worden mensen volgens de bijbel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja als jij die telling van de Bijbel narekend dan kom je op hetzelde uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Methusalem oudste mens ooit werd 969 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me soms af of in de overlevering, nog voordat de boel werd opgeschreven, manen zijn geïnterpreteerd als jaren. Het zou in ieder geval een hoop verklaren. Methusalem zou dan ongeveer 75 jaar zijn geworden, wat in die tijd zo stokoud was dat het hem de titel 'oudste mens ooit' zou kunnen opleveren, terwijl het wel nog biologisch mogelijk is voor een mens.

Het beste antwoord

Je geeft in der daad zelf al het goede antwoord. Je weet niet hoe ze de jaren toen telden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Wel als je in de bijbel gelooft. Bewijzen zijn er niet naar mijn weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze werden echt zo oud. Onvoorstelbaar. Daarna zijn mensen steeds minder oud geworden. Nu worden we weer ouder.
Waarom het vroeger zo was? Misschien de leefomstandigheden, het milieu?

Misschien wijsheid van God? De wereld moest na de schepping bevolkt worden. Hoe ouder mensen werden, hoe meer kinderen er geboren werden, hoe meer men zich vermenigvuldigde. Misschien had het die functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, zo is hoe ik het ook bekijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ze werden echt zo oud." Ik moest lachen toen ik dit las. Als het geen grap is dan wil ik toch wel weten hoe je dit "echt" weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ha mh 75, de Bijbel is zeer betrouwbaar dat is volgens mij wel bewezen en waarom zouden ze vroeger verzinnen dan dat ze zo oud werden dat verzin je toch niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verzin je toch niet....nee, natuurlijk niet. :roll:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben benieuwd waar ik al die minnetjes aan te danken heb. Misschien willen deze mensen zich motiveren. Wie weet, helpt het mij ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De (reacties bij) andere antwoorden zou een kleine aanwijzing kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het min om een - te zetten zonder motivatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rietje: De Bijbel is wat betreft historische verslag zeer ONbetrouwbaar. Zelfs door verschillende boeken wordt e.e.a. tegengesproken. Je moet toch behoorlijk naïef zijn als je niet kan inzien waarom dit verzonnen zou kunnen worden. @puntkomma: Van mij kreeg je een min omdat klakkeloos iets als "waar" aannemen dom is. Je zegt letterlijk "ze werden echt zo oud". Eh? Hoe weet je dat echt? Omdat het in de Bijbel staat? Dacht het niet... Mensen werden vroeger juist veel minder oud vanwege slecht voeding en zwaardere leefomstandigheden. Onvoorstelbaar... :zucht:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Puntkomma ; soms is een toelichting volslagen overbodig. Maar goed, ik had mijn minnetje al vergezeld van een reactie .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mh75. Zucht terug... dat was in de vroege middeleeuwen zo en ook daarvoor. Maar in de vroeg bijbelse tijd zeker niet. Hoe ik daaraan kom? De bijbel is door overlevering tot stand gekomen, in de vorm van liederen. Ik kan er wel van alles bijhalen, maar ik denk niet dat je dit gelooft. Met alle respect: ik vermoed dat je 'gelovigen' nogal naïef vindt. Misschien is het zo, de tijd zal het leren.
Bedankt voor je uitleg bij het minnetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind absoluut niet alle gelovigen naief, vaak zelfs integendeel, maar mensen die de bijbel letterlijk vinden en zelfs hardop zeggen dat dat de enige bron is die ze nodig hebben omdat daar alles in staat wat ze willen weten. Dan is naief zelfs nog wel een heel vriendelijke benaming. Eerder kortzichtig.
Stond er niet ergens geschreven : onderzoekt alles, maar behoud het goede ? (Thessalonicenzen ofzoiets).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@puntkomma: Ooit dat spelletje gespeeld op de basisschool waarbij iedereen in een cirkel ging zitten? Daarbij fluisterde de juf iets in het oor van het eerste kind. Dat kind fluisterde het vervolgens in het oor van het volgende kind tot het laatste kind bereikt was. Dit kind moest dan hardop vertellen wat de juf had gezegd. Wat bleek? Totaal anders dan wat de juf zei. Nog niet misschien wat ze in het oor van kind 1 fluisterde. Nou zijn het wel kinderen, hoor ik je zeggen. Klopt, het gaat hier ook over enkele iteraties van een verhaal gedurende een paar minuten. Hoe zit dat dan met die overleveringen van jou? Die verhalen en vermeende gebeurtenissen zijn in talen begonnen die duizenden jaren geleden uitgestorven zijn. Toen was er ook geen schrift. Nee, deze verhalen werden van generatie naar generatie doorverteld, met alle mogelijkheid van vervormingen van wat er ooit bedoeld of gezegd was. Ik wil nog even met klem zeggen dat ik niet alle gelovigen naïef vinden. Zelf ben ik sterk agnostisch ingesteld. Ik ontken noch bevestig God, ik wil gewoon echt bewijs zien. Iets wat niet in een gebrekkig boek staat waarvan men acht dat dit de absolute waarheid zou bevatten. Dat is mij een brug te ver. Als God het nodig acht om mij te laten geloven, dan zal het vast een keer gebeuren. Tot die tijd blijf ik kritisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima. Ik hou van kritische mensen.
Over dit onderwerp is niet te discussiëren. Je gelooft of je gelooft niet. Er is geen bewijs, daarom heet het geloof. Toch boeiend dat die bijbel vol tegenstrijdigheden en geen bewijzen nog steeds bestaat en zoveel invloed heeft en dat zoveel mensen die niet geloven zich er zo druk over maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed gezegd puntkomma! Sluit mij erbij aan
ja ik geloof in de bijbel en ja ze werden echt zo oud, als men ouder word word het voorhoofd groter dat blijft altijd groeien zijn veel skeletten gevonden die er zo uitzagen (waar ze nu volgens mij de oermens uithalen) maar die skeletten worden niet in de media gebracht omdat dat in botsing komt met de evolutietheorie, aan de hand van de leeftijden uit de bijbel van alle personen kan men ook uitrekenen hoe lang we op de aarde zijn. En dat geloof ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou een skelet niet in de media gebracht worden? Ik zou ik niet weten wat er in strijd is met de evolutietheorie als mensen vroeger ouder werden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt wel dat er veel wordt achter gehouden, dat is zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen werden voor de zondvloed ook veel groter dan nu maar van zulke skeletten hoor je bijna niks toch? en we leefden ook samen met dino's die waren tervergelijking met nu dan ook niet zo groot als ze nu lijken dus niet miljoenen jaren geleden lijkt mij zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt toch ook gelovige wetenschappers en die worden ook gepubliceerd, maar er is er geen die beweerd dat je voorhoofd blijft groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gedeelte boven je ogen ben even de naam kwijt dat blijft groeien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar zo kan je overal van zeggen dat bewijzen worden achtergehouden. Ik denk dat wanneer onderzoek zou uitwijzen dat een mens vroeger ouder werd dat dit echt wel naar buiten zou komen, ik zie helemaal geen reden om dat geheim te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja ik wist het ook niet totdat ik het toevallig tegenkwam laten ze eens zo'n groot menselijk skelet naast een dino skelet zetten in een museum dan ziet het er heel anders uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel dat ze groter werden rond 4 meter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet als het tegen de theorie ingaat hoor, dan wordt het weggestopt. Men BETAALT die wetenschappers zelfs om hun mond te houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt toch niet die foto op internet die was gemaakt voor een photoshopwedstrijd? Zie link: http://www.scamtypes.com/giant-skeleton-offers-proof-of-bigfoot-after-all.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Koolwitje: wie betaalt ze dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee johanpok die bedoel ik niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat kennis die wetenschappers niet mogen publiceren, wel bij Koolwitje aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of is hier sprake van helderziendheid of toch meer broodje aap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelden heb ik zulke onzin gelezen als dit antwoord... -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongens, waar halen jullie deze onzin vandaan? Het lijkt wel alsof jullie bereid zijn echt alles te geloven, hoe onwaarschijnlijk ook, zolang er maar géén bewijzen voor zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
he flipje als je je erin verdiept kun jij dat ook weten het wordt alleen niet veel in de media vermeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rietje: Misschien kan je een zetje geven? Waarop baseer jij je mening omtrent deze zaak? Ik ben bang dat je bedroevend slecht geïnformeerd bent. Kijk naar je eerste reactie: Mensen waren vroeger juist kleiner vanwege slechtere voeding. Van dinosaurussen kan er met verschillende dateringsmethoden aangetoond worden dat ze tot 65 *miljoen* jaar geleden leefden. In fossiele lagen uit dezelfde tijd is er ook *NIKS* wat wijst op het uitgebreide bestaan van zoogdieren laat staan iets als een mens. Maar goed, als jij betere informatie hebt, plaats dan een paar links naar iets wat ik kan lezen op internet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enige studies, foto's, bewijs van wat je hier zegt?
Laten we het houden op wat we weten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongelofelijk, je was al een heel end, maar je hebt nu ook echt je allerlaatste greintje geloofwaardigheid verloren.
Kan jammer genoeg maar 1 - geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het zo lang duurde, Marleen... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, bijna twee hele vragen ;-)
Trouwens, is de zondag niet de dag des heren ? Mag je dan wel internetten op de Veluwe ? Mag je uberhaupt wel internetten ?
Ja, ik weet het ,da's flauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk en leer. http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbrieven/Schedel/schedel.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry ben de link kwijt anders had ik hem er wel bij gezet mocht ik hem weer vinden zet ik hem er gelijk op hoor, maar is echt waar ik verzin dat niet ik zou er niet eens op komen om dat te verzinnen. en ik geloof in de bijbel kan er niks aan doen maar is zo. Zie maar wat jullie er mee doen, dat is ieder voor zich en dat repecteer ik ook hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelden heb ik zulke onzin gehoord als de evolutie theorie en de oerknal en de oermans sorry dat vind ik maar goed dat er zoveel verschillende mensen zijn anders was het ook zo saai he, maar goed het is zoals ik al zei voor jezelf wat je gelooft, ik respecteer iedereen geef alleen mijn mening en visie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou een zonde moeten zijn dat iemand zijn door God gegeven hersens niet gebruikt. Dan zou de wereld toch een stuk beter eruitzien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amen.
Nee, het is waar wat er in de bijbel staat, maar je moet precies wat je wel en wat je niet letterlijk moet nemen... Die leeftijd is de ervaringsleeftijd, niet de aardse leeftijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste XiniX, waar baseer je je antwoord op en hoe kom je aan deze wijsheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, houd je hier toch alstjeblieft buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop binnenkort 812 jaar te worden.
Ja, alles klopt helemaal

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt ook op internet kijken waarom de Bijbel ook zo UNIEK is bv.

En tevens geeft het antwoord op al onze 'levensvragen' iets waar we elders onduidelijke antwoorden kunnen verwachten.

Toegevoegd na 2 uur:
En daar komt de telling vandaan.
Dag en nacht
maand en jaar.
Daar is het nu juist allemaal begonnen.

Toegevoegd na 2 uur:
En die dag uit de Bijbel duurde net zo lang dan onze dag nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eens een heel klein beetje algemene ontwikkeling opdoen, dan kunnen we wellicht een keer nuttige discussies over deze onderwerpen voeren.
Ik kom uit een buitengewoon christelijk nest, maar dergelijke kolder werd bij ons echt niet door de strot gedrukt, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je een samenhangend verhaal maken van je antwoord? Ik kan hier met de beste wil geen wijs uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat een dag in Genesis een 'fase' (die wel miljoenen jaren geduurd kan hebben) is, is zo ongeveer een van de éérste dingen die ik geleerd heb volgens mij.
Waarom zou je daaraan twijfelen? Sinterklaas is toch ook al 1730 jaar oud?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de mensen destijds ouder werden. In die tijd was er nog helemaal geen jaartelling die op enige wijze werd bijgehouden. Leeftijd werd geschat, werd doorverteld, werd overdreven, en na verloop van vele generaties leek het alsof mensen honderden jaren oud zijn geworden.
Dat is mijn gevoel hierbij.

Maar ik heb nog een andere lezing, die me ooit in een ver verleden is aangedragen: het ging helemaal niet om mensen, maar om gedachtengoed waar een naam aan gegeven werd alsof het een mens was. Een soort geloofsrichting... met allerlei aftakkingen en dergelijke (kinderen).
En dan kom je wel gemakkelijk tot honderden jaren aan levensduur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof in de bijbel en volgens de leeftijden van al de mensen die vernoemd staan met hun leeftijden erbij. waarom zou het er anders bij staan dat zal men heus niet hebben verzonnen of voor de grap erbij hebben vermeld denk ik zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Rietje, jij geeft jouw antwoord, ik geef het mijne. We hebben duidelijk een andere mening, ik gun jou jouw mening en vraag je om ook mij mijn mening te gunnen.
En inderdaad, er staat niets in de bijbel voor de grap. Maar er was bij het schrijven van alle boeken uit de bijbel ook niemand aanwezig die uit de eerste hand alles kon vertellen. Het is allemaal overlevering uit vele, vele geslachten geleden voorgevallen incidenten waar iedereen bij het doorvertellen een eigen kleur aan heeft gegeven. Dat zeg ik niet omdat ik vind dat het allemaal grapjes zijn, dat zeg ik omdat het proces van schrijven van de bijbel niet anders beschreven kan worden.
Ha, die Zondag;

Wat er ook is nagerekend (door theologen of godsdiensthistorici waarschijnlijk), je moet een paar dingen niet vergeten; de bijbel is een boek vol verhalen uit overleveringen die ter inspirering zijn bedoeld en niet als chronologische geschiedschrijving. Bovendien werd er in die tijden nog geen burgerlijke stand bijgehouden zoals wij die nu kennen. Pas door de Romeinen is daar een beetje werk gemaakt, net als van een deugdelijke kalender en is de jaartelling betrouwbaar geworden. Ook waren er per land of streek vaak andere jaartellingen. Mensen waren ook lang niet zo goed geschoold als nu en er werden bij dit soort gegevens dus vaak rekenfouten gemaakt. Er zijn nu nog mensen die in bepaalde streken van Oost-Europa leven van wie de leeftijd niet met 100% zekerheid is vast te stellen bij gebrek aan betrouwbare gegevens, laat staan dat we dat van duizenden jaren geleden kunnen vaststellen over individuele figuren uit overleveringen. Die wetenschap zou voor mij overigens aan de waarde van de bijbel geen afbreuk doen maar ook niets toevoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al gezegd is, ze werden inderdaad zo oud. Na de zondvloed zegt God: het is niet goed als de mens zo oud kan worden. Daarom wordt de mens nooit ouder dan 120 jaar (ongeveer)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat ik kan bedenken dat de telling toen nog niet zo zuiver was dan nu.!
Maar anderzijds waren de mensen toen in die tijd oergezond.
Dus voor beide is wat te zeggen.
Maar honderd jaar worden in die tijd lijkt me ook niet erg waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen voor de tijd van Noach werden volgens de BIJBEL veel ouden , ongeveer 10 x zo oud.
Daar is een verklaring voor die dat kan bevestigen.
Om de aarde heen zat een watergewelf, de atmosfeer bevatte een waterdamplaag (watergewelf), die het binnendringen van ioniserende deeltjes en UVB/C verhinderde.
De mensen en dieren werden dus aan minder muterende factoren blootgesteld, zodat kanker ed. mogelijk niet voorkwam en ook het telomerensysteem mogelijk anders/ niet werkte.
Juist bij celdeling hebben radioactieve stralen/UVB en UVC invloed op de chromosomen (crossing over).
Ik ben er niet persoonlijk bij geweest maar ook reptielen, die hun leven lang groeien werden in deze tijd heel groot, ze leefden dus heel lang om dat formaat te kunnen bereiken.
Als de biologische beinvloeding op de ene soort werkt is het redelijk aan te menen dat dat ook voor andere wezens/ soorten geldt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat m.i. hier aan de hand is, is het overdrijven van mondelinge verhalen. Noach werd in het echt misschien wel 100. Dat was in die tijd natuurlijk heel uitzonderlijk. Het doorvertellen van de ene generatie op de andere deed zijn al uitzonderlijk leeftijd overdrijven. 100 wordt 110 wordt 150 wordt 950... (Genesis 9:28-29)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alle gelovige interpreteren de bijbel op hun eigen manier maar hoe weet je welke manier er bedoelt word.

ik zeg, hou je met jezelf bezig en get a life.
wie gaat er nou volgens een boek leven die vol met
onmogellijke en nooit bewezen dingen staat .
dat boek is 150 jaar na christus geschreven en telkens weer aangepast .
geloofswaardigheid van o,o.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een (van de meeste) Christene:
Ja, die leeftijd klopt, net als alles wat er in de Bijbel staat.

Voor ieder ander:
Waarschijnlijk even grote onzin als al het andere wat er in de Bijbel staat.

De leeftijd van Jezus, of in ieder geval zijn geboortejaar, klopt wel met wat er in de Bijbel staat.
Ik heb ooit in een boek gelezen waarvan ik de naam noch schrijver niet meer weet, dat er 3 keer in het jaar 0 (of -0, ligt eraan hoe je het bekijkt) een planeet in ons zonnestelsel op scheen vanwege de stand in verhouding van de zon tot de aarde die de heldere ster moet verklaren waar de 3 wijzen achterna gingen.