Wat te doen bij groen slijm ophoesten?

Ik ben laatst verkouden geweest maar nu is het over maar hoest ik steeds slijm op. ik zie ook dat het groen is. Ik heb al 2x eerder longontsteking gehad 2 jaar geleden. Moet ik voor de zekerheid naar de huisarts gaan of is het niks? Want omdat ik al 2x eerder longontsteking heb gehad raak ik sneller in paniek dat er al iets is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn er andere klachten zoals koorts?

Antwoorden (2)

Je zou naar de huisarts kunnen gaan.
Maar als je pas relatief kort slijm ophoest en geen andere vreemde klachten hebt, dan zal die waarschijnlijk in eerste instantie het gebruik van slijmoplossers adviseren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar de huisarts, groen slijm ophoesten is 1 van de kenmerken van een longontsteking. Mogelijk heb je antibiotica nodig om dit te verhelpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje overdreven als er geen andere klachten zijn, even bellen kan natuurlijk geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me niet overdreven, hoe sneller je erbij bent, hoe meer andere klachten er voorkomen kunnen worden en hoe sneller je weer op de been bent. Zeker omdat dit niet de eerste keer zal zijn, is het belangrijk naar je huisarts toe te gaan. Longonderzoek is dan geen overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Purulent sputum bij hoesten duidt lang niet altijd op een bacteriële infectie, waardoor antibiotica mogelijk zinvol zou zijn. De voorspellende waarde van purulent sputum is zeer beperkt
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/79635-geel-of-groen-slijm-ophoesten-en-bloed-hoesten-oorzaak.html Zonder andere klachten waarschijnlijk niks aan de hand.
Meteen de optie antibiotica noemen is ook onverstandig, dat is de manier om na een paar keer een onbehandelbare longontsteking te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat antibiotica het beste is in dit geval, alleen dat dat mogelijk nodig is. De huisarts is diegene die een diagnose kan stellen en je hierover kan adviseren. Na 2 keer longontsteking zou ik zeker niet afwachten en gokken op, dat het wel mee zal vallen.
Wel bedankt voor je reacties Jackd, deze zijn zeker waardevol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal eens zullen we het niet worden, maar ik begrijp jouw standpunt ook wel.
Even afwachten of de vraagstellers nog reageert.