Ik krijg heel snel griep, als er iemand bij mij in de buurt ziek is hoe kan ik dit voorkomen?

Ik ben 16 jaar oud en ben een jongen en ik krijg heel snel: keelpijn, verstopte neus, als er iemand bij mij in de klas al ziek is. Hoe kan ik dit voorkomen? Heb ik vitamine tekort? Moet ik vitaminepillen nemen, maar ik houd niet van grote en vieze vitaminen maar wel van zoete vitaminen van die kindervitamines wat ik vroeger nam.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
vitamines slikken gaat niet helpen, gezond en gevarieerd eten, voldoende groente en fruit, lekker bewegen en sporten en genoeg slapen
tinus1969
10 jaar geleden
Is het geen allergische reactie? Allergische rhinitis ofzo?

Antwoorden (3)

Je moet je weerstand verbeteren, dit doe je door gezond en gevarieerd te eten, voldoende water te drinken en voldoende te slapen. Als je gezond eet, dan zijn vitaminepreparaten niet nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben zelf Turks, en we eten niet altijd groente of vlees bij het avond eten. Wat kan ik hier aan doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De groenten heb je iedere dag nodig, net als fruit, vraag je moeder,zus of wie er ook kookt, dat dagelijks bij de maaltijd toe te passen, is voor hen ook goed, zowel voor de weerstand als voor je huid. Vlees heb je niet dagelijks nodig, een weekje zonder vlees kan geen kwaad. Vis is ook goed een paar keer per week.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangeven bij je ouders dat je dat wel wilt. Je hebt niet veel vlees nodig, veel minder dan je meeste mensen eten en dit kun je (deels) ook vervangen door eieren. Maar groente of fruit is wel belangrijk.
Ritsuka
10 jaar geleden
Groente en fruit is inderdaad wel erg belangrijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens denk ik dat het hier om verkoudheid gaat en niet om griep, van griep ben je erg ziek, heb je koorts, spierpijn, verkoudheid. hier een link die het verschil tussen griep en verkoudheid aangeeft en hoe je het veelal kunt voorkomen, buiten het eten van een gevarieerde maaltijd met groenten en fruit:
http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/Veelgestelde_vragen_Griep_en_Verkoudheid
Bedankt voor de reacties.
Sommige mensen worden sneller ziek dan anderen. Deels zit dit in je genen, maar deels komt het ook door je manier van leven.
Je zult niet zo snel vitamine tekort hebben als je normaal leeft en een multivitamine is zeker geen vervanging voor een gezond eetpatroon. Of je ziek wordt hangt van meer dingen af dan enkel vitaminen.
Gezond leven helpt op gezond te blijven. Dus eet en drink gezond (voldoende groente, fruit en vezels), rook niet, kom vaak buiten, zorg ervoor dat je voldoende beweegt en krijg voldoende slaap(!!). Dit houdt je afweersysteem in goede conditie.
Zelfs al leef je heel gezond, dan nog is het mogelijk dat je vaker ziek bent dan anderen. Als je echt vaak griep hebt (enkel keelpijn en een verstopte neus is gewoon een neusverkoudheid), dan zou ik dit aankaarten bij de huisarts, misschien is het dan wel handig dat je een griepprik krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je denk mischien dat je griep hebt, maar daarvoor is dat niet zo.
Het beste voor u te wapenen tegen griep is ziek worden, dus griep krijgen. Griep is een besmetting met een virus. Als het virus in uw lichaam komt dan gaat het lichaam reageren, door het afweersysteem in te schakelen. Daardoor gaat het antistoffen aanmaken die het virus vernietigd.
Dus de eerste keer gaat je goed ziek zijn omdat er nog geen antistoffen aanwezig zijn. De tweede keer gaan er al antistoffen zijn en worden er boijgemaakt. Hoierdoor ben je dan beter gewapend en na verloop van tijd ga je ook griep hebben maar ga je het amper merken. Zo van die dagen ik voel mij wat slapjes. Het aanmaken van antistoffen kan je ook kunstmatig doen, het vaccin. Hierbij worden verzwakte griepvirussen ingespoten, waardoor er antistoffen worden aangemaakt voor dat je besmet geraakt met de echte virussen. Virussen kunnen veranderen en dan moet het lichaam ook aangepaste antistoffen aanmaken. Weet ook dat hoe zwakker je bent hoe mindergoed het afweersysteem werkt en dan heb je een kasteel waar er stuuken uit de muur zijn.