Dan droog je uit. Bij uitdroging verliest het lichaam meer vocht dan het binnenkrijgt. Door de warmte verzweet je veel vocht. Tegelijk met vocht verdwijnen ook zouten, eiwitten en suikers die het lichaam nodig heeft.

In het begin zijn er nog weinig verschijnselen. Naarmate de uitdroging ernstiger wordt, worden de verschijnselen ook erger. Mogelijke verschijnselen zijn:
donkere urine en minder plassen
dorstgevoel
droge mond en lippen
duizeligheid (bij opstaan) of neiging tot flauwvallen
hoofdpijn
snelle ademhaling
slaperigheid of prikkelbaar
verwardheid
sufheid tot coma
diepliggende ogen
koude, klamme of zelfs blauwe handen en voeten
hartritmestoornissen
spierkrampen

Specifiek bij jonge kinderen kan daarbij nog optreden:
huilen zonder tranen
ingezakte fontanel
inactief zijn, slecht drinken
huidplooien die blijven staan als deze worden opgepakt tussen duim en wijsvinger

Als uitdroging niet behandeld wordt, kan iemand in shock raken. De bloeddruk daalt dan gevaarlijk en het hart slaat op hol. Dit kan leiden tot beschadiging van de hersenen, hart en nieren en uiteindelijk tot het overlijden.
Mits uitdroging tijdig behandeld wordt, zijn de vooruitzichten prima.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan dat al gebeuren binnen de tijdspanne van 1 dag?
Amadea
9 jaar geleden
Als je lichaam tot die dag altijd wel voldoende vocht binnenkreeg kan dat niet zo snel. Ik heb een keer een documentaire op Discovery gezien over een in de woestijn verdwaalde jongeman. Die begaf het de vierde dag zonder water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een normale warme dag in Nederland/ Belgie, bij een verder gezonde en normaal gehydrateerd persoon zal er binnen een dag helemaal niets gebeuren; behalve dat die persoon waarschijnlijk flinke dorst krijgt en weinig tot niet plast die dag. Pas als dat een aantal dagen aanhoudt kan uitdroging optreden met alle genoemde symptomen. De tijd die nodig is om uit te drogen en te overlijden is van allerlei factoren afhankelijk, waaronder de temperatuur van de buitenlucht, de hydratatie-toestand van de persoon bij aanvang, de algehele lichamelijke conditie en gezondheid. Overigens is het prima mogelijk om uit te drogen als het vriest en je stopt met drinken; het duurt alleen langer dan wanneer je stopt met drinken in de Sahara.