Moeheid in je hoofd heeft te maken met de zuurstoftoevoer naar je hersenen. In feite is geestelijke arbeid veel vermoeiender dan lichamelijke arbeid. Als je fysiek (lichamelijk dus) bezig bent verbruik je wel zuurstof maar krijgt er - door de beweging- ook weer bij. dit werkt dus zuiverend waardoor je het gevoel kan krijgen "gezond moe" te zijn.
dit effect heb je niet bij geestelijke arbeid. Hier verbruik je energie, maar je krijgt geen energie geleverd.
Het beste wat je kan doen, is de zuurstoftoevoer activeren door iets fysieks te verrichten. Sport, gewoon even wandelen, even in de tuin werken etc... is daar allemaal prima voor. Op die manier wordt er terug zuurstof aangevoerd en word je "helderder".
Doe dit dan ook regelmatig tussendoor als je geestelijk bezig bent (door nadenken, studeren etc.). Je zal misschien het gevoel hebben van tijd te verliezen, maar dat is niet correct omdat je productiviteit nadien veel hoger is.
Je kan maw opnieuw veel beter nadenken, studeren etc. als je even tijd genomen hebt om te bewegen...
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Even lekker ontspannen helpt dan goed. Daarna kun je weer lekker verder met andere dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een flink stuk gaan fietsen. Lekker uitwaaien en je hoofd is weer helder.
Ritsuka
12 jaar geleden
Door dingen te doen waarbij je niet hoeft na te denken. Bv trainen, makkelijk filmpje of tv o.i.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets gaan doen wat totaal niet met hetgeen waar je over nadenkt te maken heeft.
Bij mij helpt een stevige wandeling maken erg goed, of een huishoudelijke klus die ik lang heb uitgesteld.
Lekker koken, een halfuurtje genieten van gekke muziek, of juist, wanneer iets passiefs je meer aanstaat, een film kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat je 28 ben,ik zou zeggen gaat lekker naar de kroeg,film,of ga even bij je ouders op bezoek.
Probeer in iedergeval je hoofd even leeg te maken.