kolenkachel hoe zie ik of ik goed stook?

Je ziet mooie blauwe vlammen.. wanneer je hem goed hard zet worden ze geel... meerendeels van de dagen gloeien ze gewoon, maar pook ik het op dan komen de blauwe vlammetjes weer voor een half uurtje...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (2)

Zolang je blauwe vlammetjes hebt bij een kolenkachel, stook je goed. Een rode gloed ontstaat als de kolen wel de juiste temperatuur hebben maar de opgesloten gassen ofwel opgebruikt zijn, ofwel niet vrijkomen. Dan moet je de boel even 'oppoken' waardoor de hete brandbare gassen weer vrijkomen. Er ontstaan dan weer blauwe vlammen. Eenmaal opgebrande kolen gloeien nog geruime tijd na maar geven geen gas meer af en daarmee geen vlammen meer.

Bij kolenstook moet je vooral erg bedacht zijn op koolmonoxide vorming. Dat is een reukloos gas dat vrijkomt als de verbranding niet goed verloopt. Je hebt dan meestal gele vlammen of vlammen die een wat groeniger kleur hebben bij een hogere temperatuur. De gassen die daarbij vrijkomen zijn het product van een onvolledige verbranding en zijn gevaarlijk bij inademing. Het is dus zaak om voldoende 'trek' door de schoorsteen te hebben en een goede aanvoer van zuurstof de kachel in.
Alleen dan voorkom je dat koolmonoxide de kamer in kan komen en slachtoffers kan maken.

Koolmonoxide gas bindt zich bij inademing met de rode bloedplaatjes in het lichaam waardoor deze geen zuurstof meer kunnen opnemen. Het gevolg is een acuut verlopend zuurstoftekort in de hersenen waarna deze afsterven met de dood als gevolg.

Dus in een kleurenspectrum kun je zeggen dat hoe blauwer de vlammen, hoe beter en optimaler de verbranding is en dat bij gele vlammen de optimale temperatuur nog niet bereikt is en daarbij de afvoer (rookgassen) en inlaat (zuurstof) beide maximaal open moeten staan om de optimale verbranding snel te bereiken. Gevaar voor koolmonoxidevergiftiging is dan aanwezig!
Bij een rode gloed komt veel (infra)rode warmte vrij maar is de gasvorming nihil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vuurtje stoken met hout en kolen... Wow!

Voor het zomer wordt, een dijk van een vraag en meteen mogen we terug naar de oertijd. Let op: elk van ons moet even pauzeren om je echt in te leven in deze oer-natuur waarin we het vuur overwonnen en zo ijstijden overleefden waar vele andere diersoorten het bijltje bij neerlegden.

Toepasselijk verwijs ik naar de tekst en het liedje van "Rouge Ardent" van Axelle Red op http://www.youtube.com/watch?v=hIjCUnzRY_8&feature=kp en ik pik er het kernstukje uit op:

"As-tu trouvé, dans les feux dans les flammes,
Ton idéal rouge ardent?
As-tu froid?
As-tu peur de l'aurore?
Tu disais tout s'évapore
Tu as eu tort."

--- Pas verder lezen na het liedje en af en toe de ogen sluiten nu.

Een goed vuurtje is een zacht vrijmaken van de gigantische koolstof energie (die ook de bron van ons leven en de organische chemie vormt) tot op een hoog niveau. Eigenlijk is het kunst en je word er pas goed in na jaren meestal. Mijn overgrootvader Abelard Van Belle was trouwens in Blankenberge een smid die het geheim van de ideale temperatuur voor harding van een punt kende (nu bestaan er niet veel meer mensen die deze kennis noch beschikken, ik ook niet meer, vrees ik).

Beschrijving van de kunst:

Start zonder aanmakers met krantenpapier, luchtig en ruim opgerold. Geen dik of gekleurd papier, want dat zal later je kolenvuur terug doven. Je lucifer ontsteekt bij een wrijvingstemperatuur tot 160 à 180 graden.

Dit papier komt tot op de ontbrandingstemperatuur van aanmaakhout en stijgt naar 350 graden. Best zuiver knotwilghout zonder stofrest (tip: snelgroeiend hout = lage temperatuur, traaggroeiend en dens hout = zeer hoge t°). Met hardhout er nog eens bovenop verpreid over de hele breedte, doe je het als een meester, maar deze fase is niet nodig.

Houtskool ontsteekt op 140 tot 300° maar je antracietsteenkool ontbrandt eindelijk aan 350 graden. Meteen na het 'branden' van kool, doof je de luchttoevoer, ook vooraan het sleufje (wordt meest vergeten)!! Anders brand je de kachel kapot.

Alle 'koolwaterstoffen' bevatten C en O en H, en voor antraciet is dit > 91% C, 4% H en slechts 2% O (zuurstof). Monoxide ontstaat als de koolstofdioxide NIET naar buiten gaat, maar terugkeert en weer over de kolen gaat waardoor niet 2C ipv 2CO meegaat.

Dus vanaf dan moeten de kolen 'traag' blijven gloeien tussen geel+rood met wimpeltjes blauw. Te veel blauw is te snel dus dit is de tovenaarskunst met steenkool. Zie bijlage.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
PS: Rouge Ardent is het ultieme moment van exacte temperatuur die door ervaring herkend wordt door de smid en die dan bijv. de wapenpunt van de lans uit het vuur haalt om heel snel te koelen en zijn uitzonderlijke sterkte te geven. Het kan initieel 'rouge argent' geweest zijn, maar taalkenners vermoeden toch dat het van eerder 'hard' 'rood' dan 'vurig rood' komt. Wel eigenaardig is, is dat dit niet over de juiste kleur rood gaat in de vlam (bron: smid die in Brussel nog zijn stiel toonde tijdens een van de Gordelwandelingen rond Brussel) maar dat het meer naar zilvervuur ging (hij kon echter niet uitleggen welk kleur dat was omdat het zelfs afhankelijk was van de geleverde steenkool en hij dat ook 'aanvoelde').