Hoelang duurt het voordat de cellen in je longen helemaal vervangen zijn?

Ik vraag me af, stel je stopt met roken

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je stopt met roken zullen uw longen zich herstellen, in welke mate hangt af hoe zwaar je gerookt hebt en hoelang. Na 2 tot 3 weken is de longfunctie al verbeterd met 30 % ! Na 1 tot 9 maanden verdwijnt rokershoest , kortademigheid en stress als gevolg van het stoppen met roken. De trilhaartjes in de longen groeien weer aan, waardoor infectiegevaar vermindert. Na 1 jaar daalt het risico op hartinfarct spectaculair en nog maar half zo groot als bij nog-rokers. Na 10 jaar is het risico op longkanker, kanker van de mond, luchtwegen of slokdarm even groot als bij niet-rokers❗️ Als u echter langdurig en intensief gerookt hebt, kunnen de longen iets van hun elasticiteit verloren hebben, dus die cellen daarvoor verantwoordelijk zijn beschadigd of komen nooit meer terug. Dus die schade is onomkeerbaar (bron: mijn huisdokter) Dus hoe hoelang het duurt eer je long-cellen helemaal vervangen, hersteld zijn, hangt af van hoelang je rookt en hoeveel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100