Hoelang duurt het voordat de cellen in je longen helemaal vervangen zijn?

Ik vraag me af, stel je stopt met roken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K
Ivana
10 jaar geleden
Ik ben 22 jaar geleden gestopt met roken. Volgens de longarts wordt dat nog steeds als roken gezien. Een ex roker heeft meer kans op longafwijkingen dan een niet roker. Zelfs na zo lange tijd. Ik zou nu willen dat ik nooit gerookt had!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat zou ik nog maar eens nazoeken op het internet, de wetenschap is ondertussen heel wat verder... afhankelijk van je leeftijd sta je nu GELIJK aan een niet roker ! Gefeliciteerd m!
Z512099
10 jaar geleden
@ Ivana, het is zeker de moeite waard geweest om 22 jaar geleden te stoppen met roken, uw longen hebben zich hersteld en volgens vele recente onderzoeken is de kans op een beroerte net zo groot als die van een niet-roker, ook een hart-infarct-risico is even groot als bij een niet-roker (zeker wanneer u al zolang niet meer gerookt hebt).
Ivana
10 jaar geleden
Sorry, maar ik kom net van de longarts af met deze informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Best Ivana, de wetenschap ontwikkelt zich continue, niet alle mensen doen dat, artsen zijn ook maar mensen,
kijk maar eens op het internet, succes!

Het beste antwoord

Als je stopt met roken zullen uw longen zich herstellen, in welke mate hangt af hoe zwaar je gerookt hebt en hoelang.
Na 2 tot 3 weken is de longfunctie al verbeterd met 30 % !
Na 1 tot 9 maanden verdwijnt rokershoest , kortademigheid en stress als gevolg van het stoppen met roken. De trilhaartjes in de longen groeien weer aan, waardoor infectiegevaar vermindert.
Na 1 jaar daalt het risico op hartinfarct spectaculair en nog maar half zo groot als bij nog-rokers.
Na 10 jaar is het risico op longkanker, kanker van de mond, luchtwegen of slokdarm even groot als bij niet-rokers❗️
Als u echter langdurig en intensief gerookt hebt, kunnen de longen iets van hun elasticiteit verloren hebben, dus die cellen daarvoor verantwoordelijk zijn beschadigd of komen nooit meer terug. Dus die schade is onomkeerbaar (bron: mijn huisdokter)
Dus hoe hoelang het duurt eer je long-cellen helemaal vervangen, hersteld zijn, hangt af van hoelang je rookt en hoeveel.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankie!