Heeft iedereen even veel geluk en word je ermee geboren?

Ik had het er gisteren over met mijn vader.
Sommige mensen lijken non-stop geluk te hebben terwijl anderen niks anders dan pech hebben.

Kan het dat de één met meer geluk wordt geboren dan een ander?

Of is het hele 'geluk hebben' onzin en bestaat het niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Nee, want geluk is afhankelijk van wensen en verlangens.
De één vind 1 euro en noemt dat geluk. de ander bukt hier niet voor en noemt 100 euro pas geluk. Soms lijkt het voor jezelf zo dat iemand anders veel geluk heeft. Het is echter pas geluk als deze persoon dat ook zo ervaart.

Daarnaast hebben positief ingestelde mensen meer geluk dan negatief ingestelde mensen. Positiviteit trekt positiviteit aan. En iemand die positief is ingesteld zal dingen eerder als geluk ervaren dan een negatief ingesteld iemand. Een negatief ingesteld iemand kijkt alleen naar de negatieve kanten en mist daardoor zijn (kijk op) geluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus 1. Ook een mooi antwoord. Kan het me hierin helemaal vinden.

Andere antwoorden (12)

iedereen heeft niet even veel geluk
met veel geluk word je niet geboren het is geluk als je veel geluk hebt

Toegevoegd na 7 minuten:
wat is geluk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geluk zit van binnen, dat is een gevoel! Sommige mensen hebben wel meer mazzel dan anderen, maar ook pechvogels kunnen intens gelukkig zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja in werkelijkheid wel... Je leven lukt nu, tenzij je er niet meer bent... Maar geluk hangt af van wat lukken moet in je beleving... Ben je pas gelukkig als je de lat hoog legt en president van Amerika bent, dan is de kans dat je geluk ervaart erg klein... Maar iedereen die leeft, lukt het om te leven, dus iedereen heeft geluk, even veel geluk...

Niemand heeft altijd geluk, want niemand is onsterfelijk... Wanneer maak je een balans op?

Nee is is niet zoiets als onder geen geluksgesternte geboren te worden...

Ja het hele geluk hebben is onzin... Want het is aan dualiteit gerelateerd, geluk KAN NIET zonder ongeluk... Een medaille met één kant is er niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb hier even een uurtje voor nodig om dit antwoord tot mij door te laten dringen. Eigenlijk een beetje jammer wnt nu ga ik veel onzinnige antwoorden van je missen.
Met respect natuurlijk voor je niXin-zeggende antwoorden!
nee en soms. de stelling dat een aids baby net zoveel geluk heeft als een een lotto winnaar die al 2 keer modaal verdiende vind ik niet houdbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, zo zou je het kunnen stellen. Daarentegen misschien heeft die aids baby, ondanks zijn ongeneeslijke ziekte wel een heel gelukkig leven vol liefde. En die 2 x modaal verdienende is misschien wel liefdeloos eenzaam en heel ongelukkig. Had gezien het materiele aspect alles al wist ook niet meer wat hij in zijn eentje met het geld moest doen. En dan wint hij ook nog de lotto! Zo zie je maar dat geluk afhangt van je wensen en verlangens. Een aids baby of de ziekte aids is betekent voor jou ongeluk en 2x modaal verdienen en dan ook nog de lotto winnen betekend voor jou geluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig voelen staat daar los van dat ben ik met je eens. we hebben er geen idee van hoeveel mensen in kansarme landen een rijker leven hebben als wij.
Of je met geluk wordt geboren, dan wel of je geluk over jezelf kunt afroepen, dan wel of het allemaal toeval is - ik denk dat het van allemaal een beetje is.

Om met het eerste te beginnen: de manier waarop je hersenen werken, is deels genetisch bepaald. Waar de ene persoon snel wegzinkt in depressiviteit, zal de ander veel sneller opkrabbelen. Waar de ene persoon lang kan somberen over een regenbuitje, ziet de ander datzelfde buitje als iets dat heel eventjes licht onaangenaam is, maar dat vanzelf weer voorbijgaat, om over te gaan in een prachtige zonnige dag.

Ook erfelijke ziekten zijn natuurlijk aangeboren, en die kunnen je hoeveelheid geluk flink beïnvloeden.

Je kunt het geluk ook over jezelf afroepen. Neem dat regenbuitje van hierboven - je kunt jezelf aanleren om dat te zien als tijdelijk ongemak, en als heel licht ongemak. Je kunt jezelf aanleren om iets leuks te gaan doen als het regent. Zo merk je eigenlijk niet dat het regent, en is die tijd zó weer voorbij. Je maakt jezelf gelukkiger.

Verder is er natuurlijk een grote toevalscomponent. Als jij net diegene bent die in een restaurant dat bedorven ei kiest, is dat puur toeval. Als jij net naar je werk fietst op het moment dat die vrachtwagenchauffeur de macht over zijn stuur verliest, is dat ook puur toeval. Je geboorte en je levenshouding hebben hier geen enkele invloed op.

Je kunt dit zelf proberen, als je wat tijd hebt. Neem de zeven figuren van een schaakbord. Gooi voor elke figuur 100 keer met de dobbelsteen, en tel het aantal ogen op. Een 1 staat voor enorme pech, een 6 voor enorm geluk. Na afloop zul je zien dat de ene figuur heel weinig punten heeft verzameld, en een andere figuur juist heel veel.

Bij mensen zeggen we dan: die ene heeft ook altijd pech, en die andere is voor het geluk geboren.

Aan de schaakbordfiguren kun je zien dat dat onzin is. Die grote variaties ontstaan ook door dom toeval.

Toegevoegd na 21 minuten:
Een pessimist zegt: "Wat een pest, die mist."
Een optimist zegt: "Trekt wel op, die mist."

- Een optimist gelooft dat wij in de best mogelijke wereld wonen.
- Een pessimist vreest dat dat waar is.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig!
Ik dacht altijd dat ik weinig geluk had tot ik erachter kwam dat ik mijn eigen geluk in eigen hand heb.

Je kan het in zekere zin afdwingen. Ik had bijvoorbeeld erg veel geluk dat iemand me vroeg voor een bepaalde baan maar ik kende diegene door veel te netwerken.

Toegevoegd na 36 seconden:
Geluk en pech zitten in zekere zin wel in je gezondheid. Sommige mensen worden door pech ziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooi antwoord
Dit onderwerp is al diverse malen aan de orde geweest op GV. Natuurlijk is niet iedereen even gelukkig of ongelukkig. Maar sommige mensen meten hun tegenslagen tegen over iedereen breed uit,zodat het lijt of ze alleen maar ongeluk hebben. Andere mensen daarentegen zullen niet aan iedereen over het ongeluk dat ze getroffen heeft spreken,maar wees er van overtuigd,dat deze mensen ook echt hun portie ongeluk wel mee krijgen,maar ze reppen er niet over!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. en ik heb goed gekeken of mijn vraag niet al eerder was gesteld. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan wel zijn dat de vraag in een iets andere vorm was gegoten. Het was dan ook geen verwijt,slechts een opmerking!
Stel, je hebt een miljoen dobbelstenen en die gooi je allemaal tegelijk, honderd keer. De dobbelstenen die vaak de één kregen zijn 'de pechvogels', en de dobbelstenen die relatief vaak de zes gekregen, de 'geluksvogels'.

Het is echter niet zo dat de 'pechvogels' onder de dobbelstenen anders zijn dan de 'geluksvogels' onder de dobbelstenen. Het zijn allemaal dobbelstenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die non stop geluk kijken te hebben snappen dat geluk tussen je oren zit. Geluk is niet afhankelijk van externe factoren. Geluk "creeer je" door te beseffen dat je al gelukkig bent.

Zij steken geen energie in smachten naar wat ze willen.Ze verspillen geen tijd met zuchten en zeuren over wat ze missen. Zij zijn dankbaar voor wat ze hebben. En ervaren het geluk zo elke moment van de dag opnieuw.

Een man en zijn zoon lopen in het bos, plotseling struikelt
de jongen en omdat hij een scherpe pijn voelt roept hij: "Ahhhh". Verrast hoort hij een stem vanuit de bergen die "Ahhhh" roept. Vol nieuwsgierigheid roept hij: "Wie ben jij?", maar het enige antwoord dat hij terugkrijgt is: "Wie ben jij?". Hij wordt kwaad en hij roept: "Je bent een lafaard!", waarop de stem antwoordt: "Je bent een lafaard!". Daarop kijkt de jongen naar zijn vader en vraagt: "Papa, wat gebeurt hier?".

De man antwoordt: "Zoon, let op!" en hij roept vervolgens:"Ik bewonder jou!". De stem antwoordt: "Ik bewonder jou!". De vader roept: "Jij bent prachtig!" en de stem antwoordt: "Jij bent prachtig!". De jongen is verbaasd, maar begrijpt nog steeds niet wat er aan de hand is.

Daarop legt de vader uit: "De mensen noemen dit ECHO, maar in feite is dit het LEVEN!
Het leven geeft je altijd terug wat jij erin binnen brengt. Het leven is een spiegel van jouw handelingen. Als je meer liefde wilt, geef dan meer liefde! Wil je meer vriendelijkheid, geef dan meer vriendelijkheid! Als je begrip en respect wenst, geef dan begrip en respect. Wil je dat mensen geduldig en respectvol met je omgaan, geef hen dan geduld en respect! Deze natuurwet gaat op voor elk aspect van ons leven.".

Het leven geeft je altijd terug wat jij erin brengt, het is geen toeval, maar een spiegel van jouw eigen handelingen.

Als je ZAKEN wenst formuleer dan altijd je gedachten positief en in het hier en nu . Bijv niet: "Ik wil niet arm zijn", maar "Ik ben rijk". Ook een gedachte als "Ik wil rijk zijn" is onjuist. Stel dat dit gerealiseerd wordt. Dan zul je inderdaad bereiken dat je rijk WILT zijn, maar zonder dat dit feitelijk gebeurt. Je krijgt precies wat je wenst, niet meer en minder. En je vermenigvuldigd wat je al hebt.. puur door er dankbaar voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi antwoord en je hebt gelijk!
+je. Maar hoe zit het met mensen die ik ken die bijv. elke keer bij loterijen wel wat winnen ,
tegenover de mensen die bijv. nóóit iets winnen met loterijen. Even los van het feit dat mensen die niet winnen ook gelukkig kunnen zijn.
zondag
14 jaar geleden
@goeievraagster is vergeten je dat +je te geven dus doe ik het maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps! hierbij alsnog +je hihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die nooit iets winnen denken" ik win toch nooit wat" of "ik wou dat ik eens wat won" De echo kaatst terug" hij wint toch nooit wat... en hij wilde dat hij ook eens wat won... Je wint als je vanuit het diepst van jezelf beseft.. ik heb gewonnen. Als je (bij voorbaat)dankbaar bent voor wat je gewonnen hebt. Het " spel" met de echo is leuk! Probeer het eens, je zult verbaasd staan over wat je eigenlijk onbewust denkt. En hoe je denken je leven en wat er in en om je heen gebeurt beinvloedt. En bedankt allebei :)! re +sjes
rose
14 jaar geleden
Wat je in feite zegt is dus dat mensen met wie het minder goed gaat dat aan zichzelf te danken hebben...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik zeg dat een mens zelf de definitie bepaald van goed en minder goed,voldoende en onvoldoende. Tekort, genoeg of teveel wordt bepaald door hoe je het ervaard. Door allerlei omstandigheden buiten jezelf om kun je in een situatie komen die je jezelf niet wenst. Maar hoe je er vervolgens mee omgaat hoe je die situatie ervaard, DAT bepaal jezelf.
wou dat dat zo was ...
't is zoals de lotto, d één heeft geluk de andere nooit in zijn hele leven ... thats life, life sucks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ijver is de sleutel tot geluk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt af van de lessen die je hier moet leren op aarde.
Sommige personen moeten negatieve ervaringen opdoen om wijzer en rijper te worden.
Het hangt ook af van het leven wat je hiervoor geleefd hebt (reincarnatie).
In ieder geval is het goed om de minder gelukkige te helpen, en te ondersteunen, desnoods met een arm om hun heen.