Af en toe een sigaret?

Dit is een vraag die misschien idioot klinkt voor een niet roker maar voel je dan gerust vrij om niet verder te lezen.

Ik heb nu zo'n acht jaar gerookt, en ik heb 2 keer een stopperiode gehad van een half jaar tot jaar.
Ik ben onlangs weer gestopt omdat ik na een voetbalwedstrijd weer eens merkte hoe slecht mijn gezondheid is. Nu zie ik eerlijk gezegd helemaal niet het kwaad in van af en toe een sigaretje, want op het juiste moment is het juist heerlijk en voegt het ook daadwerkelijk iets toe aan het moment.

Helaas is het bij mij al snel alles of niets. Heeft iemand misschien tips voor me (en dan het liefst mensen die af en toe roken) want zoals ik zei dat ene sigaretje op een bepaald moment is hartstikke fijn. De andere 19 op diezelfde dag zijn dat niet :P

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb me vraag niet helemaal helder neergezet zie ik.
Als ik rook, rook ik een pakje per dag. Ik zou graag bijvoorbeeld 1 sigaret per dag ofzo willen kunnen roken, maar zoals ik al zei het is alles of niets bij mij.
Zijn er mensen die toevallig een goede tip hebben om dit te bereiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Roken is een verslaving. Niet voor iedereen, wel voor veel mensen.

Je geeft zelf aan dat roken voor jou heel verslavend is. Als je één sigaret neemt, kost het je de grootste moeite om die andere 19 te laten liggen. Je bent dus gevoelig voor deze verslaving.

Kijk eens op de sites van die andere bekende verslaving - alcohol, bedoel ik. Bij alcohol zijn er (gelukkig) meer mensen die het bij twee tot drie glazen kunnen houden zonder meteen de rest van die fles ook leeg te moeten maken. Er zijn echter ook mensen die dat niet kunnen: één glas betekent dat die fles leeg moet, en dat er daarna nog een fles achteraan moet.

Als zulke mensen van hun verslaving af willen komen, zit er maar één ding op: *compleet* stoppen met drinken. Ook niet zo af en toe één glaasje bij een speciale gelegenheid - dan gaat het meteen weer mis. Dit leer je bijvoorbeeld bij de Anonieme Alcoholisten.

Jouw beschrijving duidt erop dat jij, helaas, bij die groep hoort: één sigaret voor een speciale gelegenheid lukt je niet, dan gaat het meteen mis en moet dat pakje worden opgerookt.

Dat betekent dat er maar één ding opzit: maak een moeilijke keuze. Kies je voor roken, dan rook je gewoon door en moet je de nadelen (die je goed kent) voor lief nemen. Kies je voor je gezondheid en je conditie, dan moet je stoppen met roken. Compleet. Helemaal. Ook niet roken op een speciale gelegenheid. Ook niet op een feestje. Ook niet op een terrasje.

Zo zit jouw lichaam kennelijk in elkaar. Het is niet anders.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is wel heel waar wat je zegt maar daarom ook heel deprimerend. ik zou wel willen geloven dat er nog een optie c is.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, een optie C zou heel fijn zijn. Velen hopen daar ook op, en proberen een paar keer om "maar één glaasje" te drinken. Dat gaat keer op keer fout, tot ze in een AA-cursus leren dat dat bij veel mensen zo niet werkt. Dat moet je eerst weten, dan inzien, dan accepteren, en tenslotte er naar handelen - je hele leven lang. Dat is erg moeilijk. Ik ken jou niet, dus of er voor jou misschien wél een optie C bestaat, kan ik niet uitsluiten. Ik kan slechts zeggen wat ik weet over anderen die dezelfde behoefte hebben als jij. Dikke kans dat jouw lichaam net zo reageert. Dus helaas, ik kan het echt niet mooier voor je maken.

Andere antwoorden (6)

Ik rook en redelijk stevig inmidels 47 jaar en kan dus eigelijk niet echt een antwoord geven, temeer ik alleen maar schaats als sport. Maar ik heb totaal gen problemen met tourtochten op een beetje spierpijn na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij daar behoefte aan hebt,en je kan ze daarna gewoon wegleggen...gewoon een sigaretje opsteken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, het lijkt mij heerlijk om het zo te kunnen!

Ik ben zelf een roker en wanneer jij het met af en toe een sigaretje kunt doen en zeker weet dat de andere 19 niet meer smaken, neem dan gerust dat af en toe sigaretje!

Men zegt dat dit geen schade aan kan richten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan gerust proberen om wat af te bouwen,naar bijv. 10 per dag en alleen als je er echt naar snakt.Dan smaken ze ook nog eens een stuk lekkerder.Je bent er dan wat bewuster mee bezig ipv gedachtenloos weer een peuk opsteken die niet eens zo smaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is makkelijker gezegd dan gedaan... maar ik zie het echt als een "toetje" en rook echt eerlijk waar alleen tijdens speciale gelegenheden en heel af en toe na het eten.

NB: Ik heb vanaf mijn 16e tot mijn 25e stevig gerookt en ineens was ik klaar met het dagelijkse gerook + gestink :)
Ik heb een stop periode van 2 jaar gehad en nu doe ik het bovenstaande!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is puur wat jij eigenlijk het wilt. Jij zegt dat je een paar periodes bent gestopt. En nu wil af entoe een paar sigarettjes wilt roken. Als wij nu gaan zeggen nee stop er mee helemaal niet roken. Of we zeggen ja joh af entoe sigaretje is geen kwaad. Ik zelf rook al meer als 20 jaar nog nooit gestopt. Ik vindt het gewoon lekker...
Ik zeg als jij wel behoefte voor heb om een sigaretje te roken, dus niet te veel een paar per dag. Ik zeg ga je gang...