Een zonnesteek ontstaat meestal door verlies van zout en vocht. Veel hitte gaat vooraf aan een zonnesteek. Het is een complete oververhitting van het lichaam, waarbij bekend is, dat het menselijke lichaam boven de 42˚C een temperatuurstijging niet meer aankan, en zelfs bezwijkt. Door de directe stralen van de zon op een onbeschermd lichaam of door de tropische hitte. Gebruik dus bescherming, zoals een hoed, hoofddoek of parasol en zoek regelmatig ook de koelte op. Een fijne duik in het water kan wonderen verrichten om die nare oververhitting te voorkomen.

Symptomen van zonnesteek zijn
Wat is een zonnesteek, zult u zich afvragen. De klachten en symptomen van een zonnesteek op een rij zien er als volgt uit:

•U voelt zich ellendig en misselijk.
•U gaat zich duizelig voelen.
•Hoofdpijn is bijna altijd aan de orde bij een zonnesteek.
•U krijgt een hoge koorts tot zeer hoge koorts.
•U krijgt een te snelle en soms ook een onregelmatige hartslag.
•U hebt ook last van een te snelle en een oppervlakkige ademhaling.
In ernstige gevallen kan een zonnesteek leiden tot bewustzijnsverlies en zelfs leiden tot een coma. Wie ook het bewustzijn verliest, maar niet zweet, terwijl de lichaamstemperatuur oploopt tot boven de 38 graden Celsius, heeft dringend medische hulp nodig. Grijp dan meteen in.

Wat te doen bij een zonnesteek
Maar wat kunt u doen wanneer iemand de symptomen van een zonnesteek heeft. Natuurlijk zijn er allerlei preventieve maatregelen die u kunt nemen, zoals:

•Niet te veel in de zon te zitten.
•Genoeg drinken.
•Zet een zonnebril op en zet een hoed of pet op, om uw hoofd te beschermen.
•Voorkom te veel lichamelijke inspanning.
•Zorg voor voldoende schaduw en afkoeling.

Maar als het zo is dat er sprake is van een zonnesteek, moet betrokkene direct naar een koelere plek worden verplaatst. Haal er medische assistentie bij, zeker als er sprake is van verlies van bewustzijn. Zorg er voor dat de patiënt, zodat dat kan, voldoende drinkt. Voeg aan het drinken wat zouten toe. Gebruik wat koud water of een natte handdoek om de patient af te koelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een zonnesteek, hitteberoerte of zonneslag is een verzamelnaam voor ziekteverschijnselen als gevolg van een teveel aan warmte en zonnestraling op het hoofd en de nek.

Bij een zonnesteek is de lichaamstemperatuur ten gevolge van het zonlicht en de warmte ernstig ontregeld, en kan oplopen tot 42 graden Celsius. Dit is levensgevaarlijk, daar een mens bij hogere temperaturen sterft.

Zonnesteken kunnen in verschillende gradaties voorkomen. De oorzaak is meestal te veel in de zon verblijven en te weinig drinken. Maar zonlicht is niet altijd nodig, ook bijvoorbeeld arbeiders bij een hoogoven kunnen de verschijnselen oplopen. In dit geval hebben we het echter niet over een zonnesteek, maar over oververhitting of door de hitte bevangen zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een zonnesteek is een vorm van hitteslag.
er komt meer warmte je lichaam binnen dan er weer uit kan, dus je inwendige temperatuur loopt te hoog op.
dit kan je krijgen als je te lang buiten in de hitte verblijft, maar ook bijv. als je te lang in een te heet bad zit.
je wordt duizelig, misselijk, en je krijgt hoofdpijn.
het is dan zaak zo snel mogelijk af te koelen.
als je inwendige temperatuur te hoog oploopt kan dat op de duur dodelijk zijn, omdat de eiwitten in je bloed gaan stollen.
inwrijven met alcohol is het meest effectief.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo is dat het meest effectief? Ik spreek je niet tegen maar volgens mij droogt alcohol je huid uit, dus vraag mij af waarom dat effectief is.
Rieneke1
14 jaar geleden
alcohol verdampt razendsnel op de huid, en geeft het snelste verkoeling in een levensbedreigende situatie.
die droge huid neem je dan echt wel op de koop toe.
overigens pas ik het toe op honden die in een auto in de zon zijn achtergelaten.