Wat ka de oorzaak zijn van irriterend, jeukend tandvlees?

Zelf zit ik te denken aan een allergie. Af en toe (2 keer in de maand ongeveer) heb ik heel irriterend tandvlees. Maar wat voor een allergie zou het kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee maar vraag het aan je tandarts als je daar komt.

Antwoorden (4)

Ik zat zelf ook gelijk aan een overgevoeligheidsreactie te denken. Zelf ben ik voor verschillende voedingsmiddelen allergisch en bij het ene krijg ik buikpijn, het andere opgezette lippen of een jeukende keel en huiduitslag.
Het zou dus van alles kunnen zijn. Van varkensvlees tot fruit. Wanneer je er zeker van wilt zijn kun je om een doorverwijzing naar de dermatoloog vragen. Deze doen testjes met allerlei stofjes waar je allergisch op zou kunnen reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij jeukend en irriterend tandvlees moet je wel poetsen, maar voorzichtig. Net goed genoeg poetsen om je tanden schoon te borstelen. Het is zinloos je tandvlees te beschadigen, dat vertraagt het herstel.

Je kunt beter kijken wat de oorzaak is.

Dat kan een voedselallergie zijn, of een tandprobleem, of een kaakbotprobleem - te veel om op te noemen.

Als het probleem vaker optreedt of langer dan een paar dagen aanhoudt, zou je eens met je tandarts of een mondhygiënist moeten praten. Die kunnen je helpen de oorzaak te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat het een allergie is. Het kan natuurlijk altijd zo zijn, maar lijkt me niet. Poets je goed en regelmatig je tanden? En helpt spoelen met medicinaal mondwater? Als je dat niet geprobeerd hebt zou ik dat even doen. En anders toch even langs de dokter/tandarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de tandarts gaan als het echt erg is en een terugkerend probleem is. Je gebit is tenslotte kostbaar en het tandvlees is het fundament. Voorlopig kun je je mond spoelen met water met wat zout, liefst zeezout. Niet teveel. Dat ontsmet. Ik zou oppassen met mondwaters; neem er een die geen alcohol bevat. Daar kreeg ik last van ipv dat het beter ging. Ook een zachte tandenborstel gebruiken.
Stress of hormonen kunnen zelfs voor dergelijke reacties zorgen.