Hoe werkt whitening tandpasta precies?

'Verft' het je tanden, of maakt het ze extra goed schoon? Of werkt het gewoon helemaal niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (4)

Het is vaak een combinatie van een schuurmiddel dat de tanden polijst, en chemicaliën als tripolyfosfaat, die ook vlekken verwijderen.
12 jaar geleden
Het werkt niet echt beter dan een gewone goeie tandpasta. Eigenlijk moet je een beetje oppassen met langdurig gebruik van die whitening tandpasta's. Dat "schuurmiddel" kan je glazuur gaan aantasten. Volgens mijn tandarts maar ook volgens mijnmondhygieniste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk kan dit slechts tijdelijk werken.

Er zitten meestal een lage concentratie aan zuren of schurende ingrediënten in.
Bij gebruik haal je telkens een beetje tandglazuur weg en op lange termijn kan het zelfs schadelijk zijn.

Er zijn er ook die de 'illusie' van wittere tanden geven door het gebruik van blauwe kleurstof. Het blauw geeft na gebruik de optische illusie dat je tanden witter zijn.

Het beste is nog gewoon een zachte tandpasta, die je vaker kan gebruiken... en even off-topic... telkens na het eten van suikers of drinken van frisdranken je mond spoelen of zachtjes poetjes met enkel een zachte tandenborstel zal effectiever zijn.
Dit omdat de suikers geen tijd hebben om je glazuur te beschadigen.
(Roken, thee en koffie zijn ook grote boosdoeners)

Toegevoegd na 5 uur:
Oooh, dat is schattig, ik zei 'poetjes', ik bedoelde natuurlijk poetsen.

Toegevoegd na 5 uur:
Na het herlezen van de vraag voeg ik even toe: neen, natuurlijk verft het je tanden niet. Dan zou je tandvlees ook geverfd worden hé.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe whitening tandpasta werkt?
Simpel antwoord: Niet.

In Nederland is het gebruik van ingredienten die de tanden echt witter maakt verboden. En dat is maar goed ook: Het bestanddeel in de tandpasta dat de tanden witter maakt is een schuurmiddel.
Vooral in combinatie met een electrische tandenborstel verwoest dit het tandglazuur.

De dosering 'witmakers' in whitening tandpasta is (verplicht) zo laag, dat het geen enkel witmakend effect meer heeft.