Is eenmalig spoelen met azijn slecht voor het gebit?

Op internet staat dat tandsteen kan worden verwijderd door te spoelen met azijn. Als je dit eenmalig zou doen, is dit dan erg slecht voor je gebit?

Ik heb ook gelezen dat je het eventueel kunt verdunnen met water, maar met hoeveel water kan het maximaal worden verdunt, zodat het nog wel werkzaam blijft?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
8.3K
Reddie
8 jaar geleden
Misschien heb je wel eens zure augurken gegeten, of zure uitjes.
Heb je daar iets van op je gebit gemerkt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, wie dagelijks veel zuur eet (fruit, cola) , merkt dat inderdaad wel degelijk binnen not time aan zijn gebit, Reddie. Zuur en tanden gaan vrij slecht samen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wel eens (echte) spinazie gegeten? Dat merk je direct aan je gebit: oxaalzuur.
Amadea
8 jaar geleden
Bij rabarber merk ik het 't meest.
Reddie
8 jaar geleden
@Marleen, in Cola zit Fosforzuur. Dat is geen azijnzuur.
@Cryofiel, @Amadea, Oxaalzuur is geen azijnzuur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
\maakt niet uit 'zuur = zuur. En azijn is natuurlijk wel erg zuur.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Reddie, dacht je dat we dat niet doorhadden? Zoals Marleen zegt, zuur is zuur. Zuur tast het gebit aan.

Het beste antwoord

Eenmalig niet, maar dagelijks kan ab-so-luut je tanden aantasten. je tanden bestaan voornamelijk uit calcium ; kalk. Leg maar eens en ei een weekje in een beker met azijn, kijk wat er gebeurt, en bedenk nog eens of het wel een goed mondspoelmiddeltje is....

Maar inderdaad, als je het niet te vaak doet ,kan het wel een beetje helpen. Maximaal eens in de maand, zes weken. Niet voldoende om een tandartsbezoek uit te stellen of af te schaffen, maar zeker de opbouw van nieuwe tandsteen zal er door vertraagd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
"Leg maar eens en ei een weekje in een beker met azijn".
1) Spoelen met azijnzuur is niet 168 uur weken in azijn.
2) Spoelen is eerder vergelijkbaar met iedere dag een paar zure augurkjes eten.
3) Tandartsbezoek niet uit stellen versus je tanden aantasten???
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, duh....het gaat er om dat zuur kalk aantast.
Spoelen kan best, maar azijn is Zo zuur, dat je dat absoluut niet dagelijks moet doen. En het effect dat je er van hebt, moet je dus ook niet te hoog inschatten.
En nee, ik ben dus geen voorstander van het uitstellen van tandartsbezoeken ;-)