Tandvlees poetsen en vieze smaak wordt erger. Hoe kan dit?

Ik heb al een tijdje met enige regelmaat een vieze smaak in de mond. Nu ben ik onlangs bij de tandarts geweest, die me wees op licht ontstoken tandvlees en dat ik dit mee moest poetsen.
Nu merk ik (vooral nadat ik 's ochtends poets) de vieze smaak sterk verergerd. Doe ik iets verkeerd, of maakt dit deel uit van het "genezingsproces"?

Door die vieze smaak kom ik zelf erg onprettig in mijn vel te zitten. Wat kan ik er tegen doen, moet ik door blijven poetsen zoals ik het doe?

7 jaar geleden
in: Gebit
9.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
heb je al eens advies gekregen over goede mondreiniging? flossen etc. Misschien is een tongschraper ook wel wat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Na het poetsen spoelen.
Er zijn spoelmiddelen genoeg.
Deze zou ik gebruiken:
http://www.dokteronline.com/waterstofperoxide/
wilkers
7 jaar geleden
Poetsen, spoelen, flossen, tongschraper. Allemaal in mijn bezit. Ik spoel ook niet langer met alcohol houdende mondwaters, maar met een mondwater op zuurstofbasis (O7)

Antwoorden (1)

Het is normaal dat je juist 's morgens een vieze smaak proeft. Tijdens de nacht, als je slaapt, wordt er namelijk veel minder speeksel geproduceerd en neem je weinig zuurstof op.
Juist in deze periode neemt het aantal zwavelverbindingen in de mond steeds meer toe. In de mond zitten namelijk bacteriën die op plaatsen waar bijna geen zuurstof is, (zoals de groeven/spleten in je tong, ruimtes tussen de tanden en de pocket tussen de tanden en het tandvlees) zwavelhoudende eiwitten omzetten in gasvormige zwavelverbindingen. Zuurstof maar ook speeksel heeft hiertegen een beschermende werking. Een droge mond kan dan ook een vieze smaak en ook een slechte adem veroorzaken en/of verergeren.

Bij een ontsteking van de rand van het tandvlees, worden langzaam vezels en evtl. kaakbot afgebroken en zal het wemelen van de bacteriën die vaak in staat zijn zwavelverbindingen te produceren. Door de ontsteking zitten er namelijk veel eiwitten door het afbraakproces en uit dode cellen. Als er al een vorm van paradontitis (kaakbot afbraak) plaats vindt, zal het tandvlees rond de tand steeds dieper worden en hierdoor wordt de zuurstofconcentratie in de pocket ook steeds lager....in het voordeel van de zwavelproducerende bacteriën.

Alleen met goed poetsen ben je er nog niet...ook de ruimtes tussen je tanden moeten vrij zijn van etensresten en een tandenborstel alleen kan daar niet goed bij komen. Om je tandvlees steviger te maken en te versterken, zal je voor het poetsen even flink met een goed passende tandenstoker moeten werken. Daarna is het erg goed om ook met een goed passende tandenrager enkele keren heen en weer tussen de tanden te ragen.
Je zult verbaasd zijn wat er nog tussen de ragerhaartjes zit aan etensresten!
Pas daarna is goed poetsen aan de beurt en evtl. als finishing touch een mondwater om nog eens goed te spoelen en een frisse smaak.

Mijn advies: Breng eens een bezoek aan een mondhygiënist(e)....laat deze jouw gebit eens goed schoonmaken (kan wel een klein uurtje duren) en laat instructies geven 'hoe' je goed met een stoker en rager om moet gaan. Ze zal het jezelf laten doen met een handspiegel voor je gezicht, zodat je het ook ziet. Ook zal zij weten welke maat je ervoor moet kopen, omdat niet alle tanden dezelfde ruimte ertussen hebben.