hoe zie je dat je tandvlees ontstoken is?

mijn zus vraagt haar af wanneer je ziet dat je tandvlees ontstoken is.

Toegevoegd na 7 minuten:
ze vraagt haar nu weer af of het erg is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
2.1K

Antwoorden (6)

Dan is het rood en opgezet. Ook kun je zien aan het 'omhoog kruipen' van je tandvlees. Bij je onderste tanden bijvoorbeeld: dan trekt het tandvlees zich terug naar beneden en komt er meer tand bloot te liggen.
Verder kun je het voelen: het doet pijn bij het poetsen of bij het eten. En het gaat bloeden bij poetsen, flossen of ragers.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ja, dit kan erg zijn. Je kunt het makkelijk verhelpen met de eerdere tips die gegeven zijn. Maar wat is er erg aan: uiteindelijk zal het tandvlees zich steeds verder terugtrekken waardoor je tanden bloot komen te liggen en er uiteindelijk uit kunnen vallen. Daarnaast gaan bij veel plak en bacterien je tanden rotten en kun je gaatjes krijgen tussen de tanden in. Wat resulteert in een kroon of zelfs een kunstgebit. Daarnaast zal je adem er niet echt frus van ruiken als je niets doet tegen de plak en bacterien.
Dus net als wat de tandarts zegt: goes poetsen met een zachte borstel, neem ook zachtjes het tandvlees mee en flossen/ragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan is het donkerder van kleur, en soms wat opgezwollen, doet meestal flink zeer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je er vaker last van hebt en je tandvlees terugtrekt wel, dan kunnen je tanden loslaten, het is verstandig het halfjaarlijkse controle bij de tandarts aan te vullen, met een halfjaarlijks bezoek aan de mondhygienist(e)
Dan is het gezwollen en pijnlijk en kan makkelijk bloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een keer gebeurd is het niet zo erg, maar als het regelmatig of chronisch is, dan is het wel erg, voor je gebit en je gehele gezondheid, dus gauw wat aan doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ontstoken tandvlees zit er vuil tussen, dit moet je echt verwijderen, anders krijg je een rottingsproces.

-Goed poetsen
-Flossen
-Mondhygieniste of tandarts

Op onderstaande site kun je perio aid bestellen, dit werk echt goed.
Er is tandpasta van, maar je kunt ook de mondspoeling nemen, dan je tandvlees met een gaasje met perio aid masseren na het poetsen.

Succes, want er gaat niks boven een frisse adem, want ontstoken tandvlees geeft ook een naar luchtje uit je mond.

Toegevoegd na 10 minuten:
Je herkent ontstoken tandvlees doordat het rood en bobbelig wordt, ook is het heel pijnlijk als het erg wordt.

Dit kan ook door roken veroorzaakt worden.
Tijdens inhaleren zuig je lucht naar binnen, waardoor je tandvlees iets omhoog gaat.
Hierdoor ontstaat ruimte tussen kies/tand en tandvlees.
Hier komt vuil en bacterien in en gaat ontsteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal is het dan rood en als je er harden over heen poets bloed het meestal