Stel je hebt koorts (38,5), kan het schadelijke gevolgen hebben om naar de tandarts te gaan en je verstandkiezen te laten trekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
2.6K

Het beste antwoord

In principe ben je kwetsbaarder als je koorts hebt.

Koorts is namelijk een direct gevolg van de activiteit van je afweersysteem.
Je lichaamstemperatuur wordt hoger om de enzymen te activeren die verantwoordelijk zijn voor het opruimen van de virussen (en de troep van kapotte cellen die ze achterlaten).

Je afweersysteem heeft het dus druk met het virus, en je hebt dus minder "over" zowel in afweercellen, als in energie die nodig is voor de bestrijding, om eventuele ziektekiemen te bestrijden die binnen komen door de "schade" die de tandarts veroorzaakt.

Kortom: je hebt een grotere kans op infecties, als je afweersysteem verzwakt is.
Maar de kans is wel slechts marginaal groter. Het type cellen dat verantwoordelijk is voor het bestrijden van bacterien (die binnenkomen langs je getrokken kiezen), is een ander soort dan dat verantwoordelijk is voor het bestrijden van een virusinfectie (ervan uitgaande dat die de koorts veroorzaakt). Echter, het activeren van beide soorten afweer kost veel energie, en als je lichaam het al druk heeft met het een, heeft het minder over voor het ander.

Er is dus in principe geen gevaar, maar zorg wel dat je goed eet, drinkt, en rust neemt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++

Andere antwoorden (1)

Als jij je niet lekker voelt en je heb koorts,zou ik mij zelf niet pesten waarom zou je dit doen?dan maar later naar de tandarts.Je voel je al niet lekker als je kiezen laat trekken,en 2 nare dingen is een beetje teveel.