Een hoop symptomen maar welke ziekte gaat gepaard met deze symptomen

Ontstekingen in het algemeen. Vooral huid op gezicht, in lies, oksels, gezicht. Vooral dan tijdens of rond menstruatieperiode.
Futloos
Gewichtsverlies
Tintelingen in ledematen
Hoge pols
Concentratie
Evenwicht
Pijn in borststreek bij in/uit ademen
Overslaan van hart
Geheugen
Ogen gevoelig voor licht
Algemeen down gevoel, angstig

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Ik zou eens langsgaan bij de dokter voor een bloedonderzoek,je klachten kunnen op vanalles wijzen maar ik denk vooral aan te snel werkende schildklier, dus vraag zeker om dit ook te onderzoeken bij je bloedonderzoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zomaar een aantal dingen die bij me opkomen die een (groot) deel van deze symptomen zouden kunnen verklaren:

-Hyperventilatie
-Stress/burn-out/overspannen
-Te snelle schildklier
-Angst- of paniekstoornis
-Dysfunctie van het autonome zenuwstelsel (bijv. POTS)
-Problemen met de bloedsuiker
-Kaliumtekort, al dan niet ten gevolge van een eetstoornis
-Vitamine B12 tekort
-Ziekte van Addison of ander bijnierschorsprobleem
-Ziekte van Lyme
-Hartprobleem, bijvoorbeeld ritmestoornis
-Auto-immuunziekte zoals Lupus

... en zo zijn er nog wel een heel aantal dingen te verzinnen. Het zouden zelfs extreem heftige overgangsklachten kunnen zijn. Alleen kan ik eigenlijk in alle gevallen geen logische link verzinnen met de menstruatie.

Ik lees dat het gaat om iemand die al uitgebreid is onderzocht door artsen. Dat doet mij nog sterker in de richting van hyperventilatie en angstklachten denken dan dat het rijtje symptomen al deed. Als wat meer voor de hand liggende medische oorzaken zijn uitgesloten neem ik aan dat in elk geval schildklier, B12 en tekenen van een auto-immuunziekte zijn onderzocht, dat er voor zover bekend geen sprake is geweest van een tekenbeet en dat er verder geen duidelijke aanknopingspunten zijn. Het klinkt echt het meest als angst of stressklachten.

Als dat het niet lijkt te zijn en de lichamelijke klachten veel meer op de voorgrond lijken te staan, lijkt me van de wat minder voor de hand liggende oorzaken een endocrinologische niet onlogisch. Ik zou denk ik een verwijzing vragen naar een endocrinoloog. Die kan meteen iets zeggen wellicht over die mogelijke link met de menstruatie. Overigens kan POTS ook nogal wat vormen aannemen en is dat vrij eenvoudig te testen dus het lijkt me zeker de moeite waard om - als labuitslagen van bloedonderzoek en eventuele onderzoeken van hart en andere interne organen geen bijzonderheden tonen - daar zeker naar te kijken als de symptomen daar op lijken.

Maar dit lijkt me specialistenwerk. Ik roep in feite zomaar wat, vergeet dat niet. De gegeven informatie is zeer beperkt en daarbij ben ik geen arts. Laat je collega terug gaan naar de hare om samen op een rijtje te zetten bij welke specialisten ze is geweest, welke onderzoeken er tot nu toe zijn gedaan en wat een zinnige volgende stap zou kunnen zijn. Als ze er niet uitkomt bij haar behandelend specialist, laat haar dan terug gaan naar haar huisarts om nog een met wat meer afstand te kunnen overleggen over verdere opties.