"s Avonds weeg ik 1-1,5 kg meer dan de volgende ochtend. Hoe kan dat?

Ik weeg me dan vlak voor het naar bed gaan en direct als ik op sta, dus voor ik naar het toilet ben geweest. Je raakt vocht kwijt 's nachts maar dat kan toch niet die 1-1,5 kg verklaren?

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze vraag is door iemand anders al eerder gesteld op GV maar toen is er geen duidelijk antwoord op gegeven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
het is niet goed om je zo vaak te wegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weeg me hooguit 1x per week maar ik heb dit een keer uit nieuwsgierigheid gedaan.
Ritsuka
10 jaar geleden
gelukkig maar. ik was heel even bezorgd, omdat mensen met een eetstoornis dit ook vaak doen.

Het beste antwoord

Vocht en vooral CO2, CO2 is zwaarder dan de zuurstof die je inademt, dus gedeeltelijk uitdroging door huid longen en nierwerking en als belangrijkste reden van gewichtsvermindering de continue productie van CO2. Een lichaam kan geen atomen maken, dus er moet net zoveel koolstof uit als erin gaat, zolang je niet groeit of aankomt. Ontlasting is maar een verliespost van 10% of iets dergelijks, de rest wordt verbrand en adem je uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het heeft voornamelijk te maken met vochtverlies. 's nachts zweet je en adem je erg veel waardoor je per nacht zo'n halve liter tot een liter vocht kan verliezen. Ook kan het zijn dat je jezelf 's avonds voor het plassen hebt gewogen en 's ochtends erna.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is heel normaal en bij iedereen zo.
Als je elke dag op de weegschaal zou gaan staan (wat overigens niet aan te raden is) merk je dat je gewicht schommelt. Schommelingen in het gewicht hebben veelal te maken met wisselingen in de hoeveelheid vocht (je lichaam bestaat voor 60-65% uit vocht!)

‘s Avonds weeg je meer dan ’s morgens. Dit komt omdat je in de loop van de dag vocht vast houdt. Dit plast je ’s morgens weer uit. Vandaar dat veel mensen graag ’s morgens op de weegschaal staan.
Het komt ook omdat je 's nachts heel veel vocht verliest door zweten, ook al merk je daar niet zo veel van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had met 's morgens voor het plassen gewogen.
S'nachts verlies je vocht en heb je niet gegeten (ik eet toch niet midden in de nacht) en daarom weeg je s'ochtends minder dan s'avonds.
s'avonds eet je trouwens en (normaal) voor je je s'ochtends weegt niet.