Waarom heb je meer last van een kriebelende hoest als je ligt?

Overdag heb je er ook last van maar`vaak veel minder.. tot je gaat liggen..dan blijf je hoesten.. Hoe kan dat dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Vaak wordt een kriebelhoest ook veroorzaakt door droge, stoffige lucht in de kamer. M.n de slaapkamer. Dit irriteert het slijmvlies van de keel, waardoor men gaat kuchen resp, hoesten. Als dit dagen aanhoudt dan raaakt het keelslijmvlies ernstig beschadigd en blijft men hoesten. Het beste middel hierbij is: slapen met raam open en een glas water op je nachtkasje, zodat je bij doge keel iets kunt drinken en waterbakjes aan de verwarming om het vochtgehalte in de kamer op peil te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zouden je keel en je luchtwegen wat meer dicht gaan als je ligt, gewoon door de zwaartekracht? Als alles nauwer wordt irriteert de boel misschien meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een luide, harde hoest, waardoor de stem ook hees wordt. Deze hoest komt vaak voor na het eten of 's nachts. Als je ligt kan je maagzuur langs de slokdarm naar boven lopen. Deze hoest wordt opgewekt door te praten, lachen of zingen. Andere symptomen zijn een krop in de keel en een bittere smaak in de mond.

De oorzaak is een niet goed sluitende maagklep zodat het zuur terug naar de keel kan. Veel mensen ervaren ook een brandend gevoel in de borst, maar dit komt niet altijd voor. Velen beseffen niet dat hun hoest een symptoom van oprispend maagzuur is. Als behandeling kun je medicijnen nemen, maar ook grote en vette maaltijden en late avond snacks vermijden. Ook alcohol en cafeïne drink je dan best met mate.