Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe lang mag je ontstekingremmers blijven slikken?

Ik kreeg van mijn huisarts diclofenac voorgeschreven en die is toen zijn praktijk beeindigd en nu blijft de apotheker het ak tijden doorschrijven en mijn nieuwe huisarts doet er laconiek over ik vertrouw hem niet. Heb het idee dat hij me niet serieus neemt.Kan dit kwaad voor mijn gezondheid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Uit diverse teksten haal ik dat langdurig slikken geen kwaad kan. Blijf wel consequent slikken. Let op bijwerkingen (oa maagklachten) die kunnen sluipend om de hoek komen. Mocht je het echt niet vertrouwen je kunt de apotheek ook prima om advies vragen. Fijne dag!

Bronnen:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie...

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/40928-pas-op-met-diclofenac.html Niet fijn om te lezen, maar je hebt wel gelijk met je indruk over je nieuwe huisarts ;) Jammer ook dat je apotheek je niet meer info geeft als iemand langdurig een medicatie voorgeschreven krijgt en je eventueel al vanuit zichzelf je inlicht over mogelijke of andere alternatieven! Als je je nieuwe huisarts niet vertrouwt, en ja het is meestal lastig om nog ergens een andere te vinden helaas, zou ik alsnog dit wel gaan proberen! Maar wel zou ik om correct te blijven apart eens een afspraak maken met hem (dubbel consult vragen bij de assistente) en je verhaal openlijk er neerleggen. Misschien is dan via een gesprek wederzijds meer duidelijk, want zeker als je lang ervoor dezelfde huisarts had, kan het ook wennen zijn aan de nieuwe ;) Merk je ook tijdens dit gesprek die laconieke houding, of klikt het echt niet, dan kan je hem gelijk aangeven dat je een andere arts zoekt.. Zonder vertrouwen, en dit in feite bij bijna alle soorten van "hulpverleners", is m.i. 'vragen om extra sores op den duur' ...

Diclofenac is zeker geen onschuldig middel. De kans dat het maagklachten veroorzaakt is groot maar uit recent onderzoek blijkt dat deze pijnstiller de kans op een hartinfarct verviervoudigt. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat ibuprofen, ook een NSAID, de kans op een beroerte vergroot, voor de volledigheid. Er wordt niet alleen door jouw huisarts laconiek over deze pijnstillers gedaan. Dat kan ook haast niet anders, gezien de mate waarin ze worden voorgeschreven maar terecht is dat dus niet. Van de NSAID's blijkt naproxen de minst schadelijke te zijn. Onderstaand het artikel, voor als je redelijk Engels beheerst.

Bronnen:
http://www.bmj.com/content/342/bmj.c7086.f...

Het langdurig slikken van NSAID's (waartoe diclofenac behoort) is in principe niet aan te raden, maar soms noodzakelijk. Omdat deze middelen een groot aantal bijwerkingen kunnen veroorzaken, zoals maag-darmproblemen maar ook bloedaanmaakproblemen en nier- en leverfunctiestoornissen, is het noodzakelijk dat bij langdurig gebruik regelmatig een bloedonderzoek wordt gedaan met betrekking tot het bloedbeeld en lever- en nierfuncties. Blijf dus alert, en verwacht van je huisarts op z'n minst dat hij je bloed regelmatig controleert!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100