hoe lang mag je ontstekingremmers blijven slikken?

Ik kreeg van mijn huisarts diclofenac voorgeschreven en die is toen zijn praktijk beeindigd en nu blijft de apotheker het ak tijden doorschrijven en mijn nieuwe huisarts doet er laconiek over ik vertrouw hem niet. Heb het idee dat hij me niet serieus neemt.Kan dit kwaad voor mijn gezondheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.5K

Antwoorden (3)

Uit diverse teksten haal ik dat langdurig slikken geen kwaad kan.
Blijf wel consequent slikken. Let op bijwerkingen (oa maagklachten) die kunnen sluipend om de hoek komen.

Mocht je het echt niet vertrouwen je kunt de apotheek ook prima om advies vragen.

Fijne dag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diclofenac is zeker geen onschuldig middel. De kans dat het maagklachten veroorzaakt is groot maar uit recent onderzoek blijkt dat deze pijnstiller de kans op een hartinfarct verviervoudigt. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat ibuprofen, ook een NSAID, de kans op een beroerte vergroot, voor de volledigheid.

Er wordt niet alleen door jouw huisarts laconiek over deze pijnstillers gedaan. Dat kan ook haast niet anders, gezien de mate waarin ze worden voorgeschreven maar terecht is dat dus niet. Van de NSAID's blijkt naproxen de minst schadelijke te zijn. Onderstaand het artikel, voor als je redelijk Engels beheerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het langdurig slikken van NSAID's (waartoe diclofenac behoort) is in principe niet aan te raden, maar soms noodzakelijk. Omdat deze middelen een groot aantal bijwerkingen kunnen veroorzaken, zoals maag-darmproblemen maar ook bloedaanmaakproblemen en nier- en leverfunctiestoornissen, is het noodzakelijk dat bij langdurig gebruik regelmatig een bloedonderzoek wordt gedaan met betrekking tot het bloedbeeld en lever- en nierfuncties.
Blijf dus alert, en verwacht van je huisarts op z'n minst dat hij je bloed regelmatig controleert!