hoe kan het dat ik herpes heb maar al 8 jaar dezelfde partner?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
25K
Amadea
10 jaar geleden
Bedoel je genitale herpes, of een andere soort?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Genitiale herpes is een SOA.
ronron1212
10 jaar geleden
Misschien moet je eens met je partner praten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft je partner wel eens last van een koortslip? Bij orale seks kan dat leiden tot genitale besmetting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Simplex of Genitalis, dat is nogal een verschil!
Amadea
10 jaar geleden
Daarom is het vreemd dat vraagsteller niet reageert of de vraag nader toelicht.

Het beste antwoord

Herpes (en ik ga dan even uit van herpes genitalis) is een beetje een eigenaardige SOA. Zo biedt een condoom bij herpes minder bescherming dan bij andere SOA's en gaat het om een virus dat altijd in je lichaam aanwezig blijft en om de zoveel tijd klachten kan geven. Het meest besmettelijk is iemand op het moment dat hij of zij open blaasjes heeft, maar je kunt ook iemand besmetten terwijl je geen klachten hebt. En Herpes kun je zélfs oplopen zonder seks. (Voor wie me niet gelooft: lees de bronnen!) Bijvoorbeeld door het gebruiken van een handdoek van iemand die besmet is, vooral als die op dat moment open blaasjes heeft. Denk maar aan een koorstlip: besmetting gaat op dezelfde wijze, als iemand in een gezin koortslip heeft moet er ook altijd extra voorzichtig worden gedaan met handdoeken e.d. Verschil is natuurlijk wel dat de meeste mensen vaker aan hun mond zitten dan aan hun geslachtsdelen. De kans op besmetting op deze manier zal niet heel groot zijn, maar het is zeker ook niet onmogelijk om herpes genitalis op te lopen zonder seks.

Nog altijd is het meest waarschijnlijke antwoord op je vraag: van een bedpartner. Dat kan je huidige partner zijn, maar ook een eerder partner. Het virus kan al die tijd slapend in je lichaam aanwezig zijn geweest. En voor je partner geldt hetzelfde: als die nu herpes heeft, kan die je besmet hebben zelfs zonder dat hij/zij zelf klachten heeft. Als dat het geval is, betekent dat dus niet meteen dat je partner je ontrouw is geweest: het is mogelijk dat hij of zij al in een eerdere relatie herpes heeft opgelopen en al een hele tijd geen klachten heeft gehad of zelfs nooit klachten heeft gehad. Als je partner geen klachten heeft, kan door middel van een bloedtest vastgesteld worden of hij/zij ook besmet is met het virus.

Tenslotte is het dus ook mogelijk dat jij je een keer hebt afgedroogd met een handdoek die net daarvoor is gebruikt door een gast of gastvrouw/heer waar jij logeerde die herpes heeft. Of dat op een andere wijze door gebrekkige hygiëne of een bijna-helemaal-vreemdgaan (bijvoorbeeld het aanraken van elkaars geslachtsdelen zonder echte gemeenschap) jij óf je partner het virus hebt opgelopen. OF je partner is toch vreemdgegaan, dat is natuurlijk ook mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Herpes genitalis is een soa (seksueel overdraagbare aandoening) die wordt veroorzaakt door een virus. Dat is in de meeste gevallen het herpes simplex type 2 virus (HSV-2). Het virus veroorzaakt een infectie van de huid en slijmvliezen in en rond de geslachtsdelen. Behalve herpes genitalis zijn er nog andere vormen van herpes, die ook infecties van de huid en slijmvliezen veroorzaken, maar op andere delen van het lichaam. De meest voorkomende herpesinfectie is herpes labialis, de bekende koortslip. Herpes labialis wordt meestal veroorzaakt door het herpes simplex type 1 virus (HSV-1). Vaak vindt besmetting met dit virus al in de kinderjaren plaats. De infectie verloopt vaak zonder veel klachten en gaat ongemerkt voorbij. Bij verminderde weerstand kan er een koortslip ontstaan. In een enkel geval kan HSV-1 ook herpes genitalis veroorzaken. Vaak gebeurt dat via orale seks, waarbij met de mond de geslachtsdelen worden aangeraakt (pijpen of beffen). Andere herpes-infecties zijn gordelroos (herpes zoster) en de ziekte van Pfeiffer.
Besmetting met herpes genitalis kan alleen door intiem seksueel contact tussen personen, van wie de één herpes heeft en de ander niet. Daarom is herpes genitalis een soa.

Er zijn meerdere triggers voor de ontwikkeling van een koortslip of het activeren van het herpes simplex virus.
Meestal ontstaan ze door:
Vermoeidheid
Verminderde weerstand
Ziekte zoals koorts en verkoudheid
Koude weersomstandigheden
Blootstelling aan zonlicht
Menstruatie
Droge of schrale lippen
Stress
Niet iedere uitbraak heeft dezelfde trigger. Deze variëren van persoon tot persoon. Probeer te achterhalen wat bij jou de triggers zijn en voorkom een (volgende) koortslip uitbraak.

Gordelroos wordt door het waterpokkenvirus veroorzaakt.
Veel mensen komen als kind voor het eerst in aanraking met het waterpokkenvirus, en krijgen dan de waterpokken. Na genezing blijft het virus achter in de zenuwen van de huid. U merkt daar niets van. Soms wordt het virus na jaren weer actief en veroorzaakt het gordelroos. Hoe dat komt weten we niet.
De kans op gordelroos is het grootst als u ouder bent dan zestig jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is gewoon een Wikipedia pagina kopiëren, geen antwoord op zijn vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, geen wikipedia, maar niet genoeg ruimte om de linken te plaatsen.
En ja, het is een antwoord, de vraag is hoe kan het dat ik herpes heb, aangezien er het type niet bij genoemd wordt, heb ik op de meeste types de oorzaak vermeld.
Het waarschijnlijkste is dat je het van je partner hebt gekregen. Dat vraag is dan wel: van wie heeft hij/zij het?
Maar trek nog geen voorbarige conclusies.
Praat er eerst eens over met je huisarts. Die kan je vertellen of het überhaupt mogelijk is dat mensen het op een andere manier krijgen, en welke stappen jij en je partner moeten nemen om jullie gezondheid zo goed mogelijk te beschermen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben uitgegaan van herpes genitalis. De andere twee herpesvarianten (koortslip en gordelroos) zijn geen soa's.