Dit kan bijvoorbeeld door andere amfetamines komen, bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot) XTX (MDMA), 4Fluoramphetamine, methamfetamine et cetera. Dit zijn allemaal amfetamines en kunnen dus ook positief laten testen op amfetamine in de urine. Amfetamine in de urine zonder drugsgebruik lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zit ook in Ritalin, dus kan het nog wel in meer producten zitten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Ritalin zit Methylfenidaat, dat is geen amfetamine, dit is wel een stimulantia. Wat je zegt is dus niet waar, wat wel waar is, is dat het ook in andere producten kan zitten en dit had ik ook al aangegeven.
fremar
10 jaar geleden
Bepaalde voedingssuplementen gebruikt?Daar zit veel brol tussen...doet u aan boddybulding of iets dergelijks om tot betere prestaties te komen?
fremar
10 jaar geleden
Bepaalde voedingssuplementen gebruikt?Daar zit veel brol tussen...doet u aan boddybulding of iets dergelijks om tot betere prestaties te komen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toevoeging op de voedingssupplementen voor sport: Meestal zal hier geen amfetamine in zitten, aangezien amfetamine het cortisolgehalte verhoogt en een verhoogde cortisolspiegel zeer nadelig is voor het opbouwen van spiermassa. De eiwitten worden namelijk vrijgemaakt uit spiermassa en dus wordt de spiermassa afgebroken. Maar uiteraard, als het echt troep is zou het kunnen dat er amfetamine in zit, alhoewel dit wel verboden is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Methylfenidaat valt wel onder de amfetamine-achtigen en kan - net als andere stimulantia zoals strattera en modafinil daarom een vals-positief resultaat geven op zo'n test. Daarbij zal in sommige gevallen bij zo'n test ook wel degelijk naar dit soort middelen worden gezocht, bijvoorbeeld bij wedstrijdsporters (ook ritalin of modiodal mag je dan niet nemen als je daar geen vrijstelling voor hebt) of als de reden gezocht wordt voor bepaalde intoxicatieverschijnselen. Een overdosis methylfenidaat kan immers dezelfde verschijnselen geven als een overdosis coke.
Speed is één amfetamine, er zijn meer soorten natuurlijk. Maar het kan ook een vals-positieve uitslag zijn, dus dat de test aangeeft dat er amfetamines aanwezig zijn, terwijl dit niet het geval is. Amfetamine-achtige stimulantia zoals methylfenidaat (ritalin) en soortgelijke middelen kunnen dat effect geven, maar ook bepaalde 'pufjes' bij astma of COPD, sommige soorten hartmedicatie en vast nog wel een hele rits. Als jij dus medicatie gebruikt, zou ik eerst daar eens naar kijken als ik jou was. Eventueel je apotheker vragen of die kan uitzoeken of een middel dat je gebruikt, zo'n vals-positieve uitslag kan geven (als je deze situatie tenminste daadwerkelijk hebt meegemaakt, ik weet natuurlijk de achtergrond of reden van je vraag hier niet).

Toegevoegd na 3 minuten:
Ah, googelen op "urinetest amfetamine vals-positief" leverde o.m. dit lijstje op. Ook niet volledig, maar al een goede start. Alleen erg jammer dat middelen als ritalin, dexamfetamine en modafinil op die website onterecht worden aangeduid als 'antidepressiva'- dat zijn het uiteraard niet. Maar de rest van de site geeft zinvolle informatie, met dus een flinke lijst van geneesmiddelen die een vals-positieve test kunnen geven:

http://www.sanelco.nl/kruisreacties-drugstest-amfetamine
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dexamfetamine wordt bij uitzondering wel eens gebruikt als antidepressivum, iemand met een verstoorde dopamine-afgifte kan hier enorm veel baat bij hebben. Dus ik zou niet zeggen dat het onterecht wordt aangemerkt als antidepressiva.