Waarom krijg je het steeds drukker als je ouder word? Tenminste tot nu toe. Ik ben nu 54.

Het lijkt wel dat we het steeds drukker krijgen nu we ouder worden. Zelfs nu mijn zoon het huis uit is loop ik me nog rot te rennen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Je leven is zo druk als je het zelf maakt.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Heel, heel herkenbaar. Ik heb het ook gigantisch druk. Naarmate je ouder wordt verandert ook je perceptie van tijd. Je knippert met je ogen en je bent weer een week verder. Een halfjaar is in een maand voorbij. De jaartallen schieten voorbij alsof je naar de teller op de benzinepomp staat te kijken.
Nee, dan vroegah, toen kon je als 10-jarige met je vriendjes op een namiddag een half continent veroveren. Toen duurden de vakanties zo lang dat dinosaurussen tijd hadden om er in te evolueren en weer uit te sterven.
En natuurlijk moet ik mijn bucket list afwerken. Ik moet die ballonvaart nog plannen. En ik moet nog besluiten wanneer ik het carnaval in Rio ga bijwonen. Ik mag wel opschieten, want die vlucht met de Concorde heb ik ook al gemist. Whaaaa!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijd voor een cursusje mindfulness?

Het beste antwoord

Heel herkenbaar.
Volgens mij komt het doordat zelfs de meest kleinen dingen indruk op je kunnen maken, dingen waar je vroeger zomaar aan voorbij liep.
Voorbeeld: Vroeger als je een stuk ging lopen, als je dat al deed, dacht je aan dat ene leuke vriendje, maar meestal deed je dat terwijl je naar school fietste.
Jr deed als het kon 6 of meer dingen tegelijk, leren, muziek luisteren, schoonmaken, eigenlijk alles.
Nu als je een eind ga lopen, loop je en je gedachten leeg, daarnaast zie je een bijzondere vogel en vele bloemen.
Als je dan thuis kom, duik je nog even op internet om uit te zoeken wat voor vogel en bloemen het waren.
Daarbij ga je van de ene site naar de andere, dus dat wat vroeger onder het fietsen door ging, dat duurt nu wel 3 of meer uur.
Daarnaast meetal nog een baan, sociale verplichtingen en inderdaad misschien vrijwilligers werk.
Ook in je kinderen gaat veel tijd in zitten, ook al women ze niet meer thuis, in gedachten denk je heel veel aan ze.
Alle dingen werk je nu meer 1 voor 1 af.
Soms doe ik nog wel eens van alles tegelijk, maar om alles praktisch af te werken werkt op deze leeftijd meestal fijnen, dus daarom kom je tijd tekort.
Volgens mij wil ik veel te veel.
Misschien u ook??????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blij dat ik niet de enige ben.

Andere antwoorden (7)

Ach iedereen beleefd dat heel anders, veel ouderen klagen juist dat ze weinig te doen hebben! Een reden zou kunnen zijn dat hoe ouder je wordt hoe meer ''geschiedenis'' je opbouwt, je krijgt kinderen erbij en kleinkinderen en misschien heeft je onderneming zich wel verder uitgebreid en ook andere familie krijgen nakomelingen etc etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoedelijk is dat een verkeerde inschatting. Op zich krijg je het waarschijnlijk niet drukker. Maar het uitvoeren van activiteiten vergt wat meer tijd dan het deed toen je jong was. Je moet er meer energie in steken, daarom voelt het als drukker. Maar als je zou opschrijven wat je precies elke dag doet en dat kon vergelijken met wat je twintig jaar geleden deed, dan zal dat best tegenvallen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij betreft het beste antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ria Nino:
Het stofzuigen, of de was ophangen, of naar de winkel fietsen, of.....kost mij echt niet meer tijd dan toen ik 40 was. Dus ik vind dit niet herkenbaar.
Geen min overigens.
Misschien geldt dit voor anderen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal niet voor iedereen opgaan, maar ik herken het wel van mensen in mijn omgeving. Het kost niet meer tijd, maar wel wat meer moeite, naar het schijnt ;)
Omdat ik dit zo herkenbaar vond, leek het me de beste uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gaat misschien op voor "ouderen" van 70+, maar met 54 ben je toch nog geen "oudere"??? Ik ben zelf 53 en in september begonnen aan een nieuwe, fulltime, opleiding. Druk jawel, naast het huishouden, m'n beestjes en 1 dag in het weekend ook nog werken, plus daarbij de kinderen, en kleinkind. Maar dan voel je tenminste dat je leeft (en dat je nog lang niet bejaard bent).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Mendy.
Toen ik 54 was had ik een fulltime baan van 40 uur met 10 uur reistijd erbij.
En in het weekend altijd wat te doen.
En te veel hobbies....
Dit is een stelling die echt niet algemeen op gaat.
Ik herken dat tenminste absoluut niet.

Waarvoor loop je je dan rot te rennen?
Voor wie?
Waarom?

Jij doet dat zelf.
Dus je zult ook het beste zelf het antwoord weten.

Je kunt het zo druk hebben als je zelf wilt.
Misschien heb je een baan en daarnaast te veel zogenaamde sociale verplichtingen,
eventueel vrijwilligerswerk.

Misschien stel je meer eisen aan het huishouden dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad momo, plusje van mij. Ik ben 53 en heb het razend druk maar dat komt omdat ik ook erg veel doe. Oud kun je nog lang genoeg zijn ;-)
druk hebben is iets wat voortkomt de hoeveelheid tijd die je hebt en de taken die je in die tijd wilt afwerken. Waarschijnlijk is je wensenlijstje te lang en wil je te veel. Stel prioriteiten. maak een lijst van wat je wanneer wilt doen. overzicht brengt rust in je hoofd. Soms verdwijnt de tijd door het steeds bezig zijn met hoe druk je het wel niet hebt. Herinner je nog wat de kraamzuster vroeger zei. Rust, regelmaat en reinheid was goed voor de baby. Nou dat is nog zo hoor.
succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naarmate we ouder worden wordt het - vaak onbewuste - besef dat het leven eindig is duidelijker. En dat geeft vaak een gevoel van haast, steeds meer moeten.

Het omgekeerde dus van de vlinder van Tagore: "De vlinder telt geen maanden doch momenten En heeft tijd genoeg"

Dus bewust realiseren dat de finish dichterbij komt, en keuzen maken tussen echt belangrijk en onbelangrijke zaken is iets wat mij in elk geval helpt. En aan die vlinder denken, wat meer fladderen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bejaard bent ja, maar vraagsteller is 54.... Ik ben een jaar jonger en ben vooral druk met leven, die finish zie ik wel een keertje komen als ik ruim boven de 80 ben. Hoewel, mijn oma van toendertijd iets van 86 deed nooit een middagslaapje want: nee kind, dat is iets voor oude mensen... ;-)
Dat kan verschillende oorzaken hebben.
Enerzijds wordt je een dagje ouder en krijg je nu eenmaal minder energie en gaan de dingen wellicht wat langzamer. (ja, dat kan op je 54 al ; hoeft maar éen lichaamsdeel vervelend te doen (ogen, knieën, voeten, handen) en je bent het bokkie.

Anderzijds heb je in de loop der jaren vermoedelijk steeds meer sociale verplichtingen, hobbies, werkzaamheden gekregen, spullen om je heen verzameld, en allerlei dingen vergaard die je wellicht hele kleine beetjes tijd extra kosten, maar alles bij elkaar toch heel wat.

Het is dus een deel daadwerkelijk drukker, en voor een deel perceptie, doordat je misschien vergeet hoe druk je het vroeger had, en voor een deel het gegeven dat je gewoonweg minder energie en wellicht ook minder tempo hebt dan vroeger.

Allemaal heel normaal, denk ik. Als je er last van hebt, kun je het beste eens kijken WAAR je nu zo druk mee bent (is het een kwestie van organisatie ? Afstoten van taken ? Schrappen in de kennissenkring ? Werkzaamheden afbouwen?) en wat je daar wel of niet aan zou kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad waar dat je steeds drukker wordt. Ik ben nu 60 jaar. Ik heb nog een baan waar ik 80% werk. Daarnaast zijn je kinderen weliswaar de deur uit, maar je hebt er (in mijn geval) ook weer 8 kleinkinderen bij. Je wilt er eigenlijk voor iedereen zijn! Vervolgens wil je dan ook nog vrijwilligerswerk doen, en zo is het plaatje rond. Maar van de andere kant is dat drukker worden ook niet zo erg, van de meeste dingen kan ik heerlijk genieten. Wat is er nu mooier als dat een kleinkind jou sms't: "oma. ben je vrij?, dan kunnen we even gaan winkelen". Druk.... maar heerlijk toch! Geniet lekker van dat drukke leventje!