Wat is de gele 'smurrie' op mijn schaafwond?

Ik heb een grote schaafwond met daarin een aantal kleine wondjes op mijn knie. Om toch een beetje te kunnen bewegen zonder dat de korst steeds scheurt en zodat het niet asn mijn kleding vastplakt doe ik er overdag als ik van huis ben een gaasje met een beetje vaseline op. Toen ik mijn gaasje eraf haalde zat de vaseline keurig aan mijn gaasje, maar er lag gele derrie lijkend op pus op mijn wond. Eerst dacht ik dat hij ontstoken was, maar ik kwam achter het volgende: als ik de wond laat opdrogen blijft er heel lang een heel klein veetje plakkerige smurrie achter. Als ik er vaseline op doe dan vergroot het en spreid get zich over de hele wond. Dan is het niet plakkerig maar stevig. Als ik het weer laat opdrogen krimpt het weer en wordt het plakkerig. Als ik douche groeit het ook van water en ook dan is het een stevig niet plakkerig laagje, en ook dan word het weer klein en plakkerig als het opdroogd. Het spul is er ook niet af te krijgen onder de douche. Wat is dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
60.1K
Amadea
10 jaar geleden
Wondvocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar hoe kom ik daar vanaf en is dit goed of slecht?
Reddie
10 jaar geleden
Dit is goed. Het heeft te maken met het helingsproces. Niets aan doen.
Amadea
10 jaar geleden
Dat is goed. Het reinigt het wondoppervlak, en zorgt dat er een nieuw laagje huid gaat groeien.

Antwoorden (2)

Dat is 'wondvocht'. Wondvocht van bestaat hoofdzakelijk uit bloedserum
waaruit de bloedplaatjes verwijderd zijn, maar waarin extra witte bloedcellen aanwezig zijn.

Als je een wondje krijgt duurt het een tijd voordat het genezen is. Tijdens de genezing is de wond vaak droog. Het kan ook gebeuren dat een wond vochtig blijft. Vochtige wonden genezen sneller. Maar als een wond te vochtig is, is dat weer slecht voor de genezing. Wat is de optimale vochtigheid voor een goede genezing van een wond?

Droge wonden
De genezing van een droge wond gaat in vijf stappen.

Welke stappen?

1. De wond bloedt.
2. Het bloeden vermindert.
3. Indrogen. De wond verliest vocht en zal droog gaan aanvoelen.
4. Korstvorming. De korst wordt gevormd door cellen in de huid. De korst beschermt de huid tegen infecties. Maar het vertraagt ook de genezing van de wond.
5. Nieuwe cellen aanmaken. Onder de korst worden nieuwe cellen aangemaakt. Deze nieuwe cellen gaan de nieuwe huid vormen. Deze cellen zijn eerst lichtroze of roze van kleur. Als de cellen in aanraking komen met zonlicht krijgen ze de normale huidskleur.

Een te droge wond geneest minder snel en geeft een grotere kans op littekens door de korst.

Vochtige wond
Wonden die erg vochtig zijn hebben namelijk een grotere kans op infectie. Bovendien kan er maceratie optreden. Maceratie is het verweken en kapot gaan van de huid door lang contact met vocht. Vochtige genezing gaat in vier stappen.

Welke stappen?

1. De wond bloedt.
2. Het bloeden vermindert.
3. Hoge vochtigheid. Bij een vochtige wond droogt de wond niet uit. Er wordt dus geen korst gevormd. Hierdoor kunnen cellen meer bewegen en kunnen moleculen die invloed hebben op het genezingsproces sneller naar de wond worden gebracht. Dit zorgt voor een snellere wondgenezing. Bij een te hoge vochtigheid van de wond is er een grotere kans op infecties.
4. Nieuwe cellen aanmaken. Er worden nieuwe cellen aangemaakt. Deze cellen zijn eerst licht roze of roze van kleur. Als de cellen in aanraking komen met zonlicht krijgen ze de normale huidskleur.

Een vochtige wond geneest sneller. Een te vochtige wond heeft een grotere kans op infecties en zelfs een kans op maceratie. Een wond geneest dus het best als deze optimaal vochtig is: niet droog, maar ook niet te vochtig.
Amadea
10 jaar geleden
"Wondvocht van acute wonden is anders samengesteld dan dat van chronische wonden. Wondvocht van chronische wonden bestaat hoofdzakelijk uit bloedserum waaruit de bloedplaatjes en de erytrocyten verwijderd zijn, maar waarin extra witte bloedcellen aanwezig zijn".
Je hebt dus de verkeerde tekst genomen. Maar waaruit bestaat wondvocht van acute wonden dan wél?
Die 'smurrie' is een mengsel van dode huidcellen en dode bacteriën.
Een te grote concentratie van zo'n mengsel op een wond kan er voor zorgen dat er infecties ontstaan die het genezingsproces aanzienlijk vertragen.

Een schaafwond kun je het best laten genezen aan de blote lucht, zonder er smeerseltjes als vaseline op te doen. Ook het opsluiten in een verband of een pleister dien je te vermijden. Dat bevordert alleen maar de vorming van allerlei bacteriën die de genezing vertragen of tegenwerken.

Dus, open laten en de lucht en de natuur het werk laten doen zorgt voor de snelst mogelijke genezing. Niets anders!