Welke medicijnen helpen goed tegen migraine/spierspanningshoofdpijn? En wat zijn de bijwerkingen?

Bestaat er een "paardemiddel" voor?

De laatste maanden ongelofelijk heftige migraine of spierspanningshoofdpijn. Ik weet niet precies welke hoofdpijn het is. Begint altijd twee dagen voor menstruatie en houdt dan wel een week lang aan.
Symptomen zijn:
- Erge (kloppende) hoofdpijn in achterhoofd dat doortrekt naar voorkant hoofd,
- Misselijk,
- Tranende ogen,
- Verslechterd zicht, wazig zien,
- Erg moe.

Zie verder geen lichtflitsen en hoef ook niet over te geven, maar de pijn is werkelijk genadeloos.

Welk medicijn helpt echt goed?

Diclofenac werkt niet,
Paracetamol al helemaal niet,
Finimal helpt een beetje, maar niet voldoende,
Ibuprofen: daar kan ik niet tegen.

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik zou graag ervaringen van mensen willen horen. Dat ik ermee naar de dokter moet kan ik zelf wel bedenken en dat zal ik op zeer korte termijn ook doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Je beschrijft "clusterhoofdpijn". Deze is heel intens, situeert zich aan één zijde van het hoofd en geeft doorgaans ook heftige stekende pijn rond de oogkas of slaap.
Ze komt periodisch terug en heeft vaak bijkomende verschijnselen zoals tranend oog en veranderingen van de pupil (dat wazig zicht kan verklaren).

Er zijn enkele medicijnen die goed werken, zoals deze met hoge dosis cafeïne (waardoor Finimal bij jou ietwat helpt). Je kan een energiedrankje drinken met cafeïne en taurine (type redbull en co) liefst zo snel mogelijk als je de aanval voelt opkomen.
Verder zijn injecties met Imitrex effectief als de aanval bezig is. Maar ook het inademen van pure zuurstof helpt goed.
Verder kan je ook preventieve medicatie nemen zoals Verapamil (een calciumantagonist) --> op voorschrift.

En ook opletten met dingen die de clusterhoofdpijn kunnen uitlokken zoals:
- mononatriumglutamaat (een smaakversterker dat veel in de Chinese keuken wordt gebruikt)
- overdag kort slapen
- oude kaas
- chocolade
- gekruid of gepeperd eten
- sterk zonlicht
- alcohol
- sorbitol (in suikervrije kauwgom bv)
- ...

Sterkte !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ps: mocht je toch last hebben van migraine, dan doet deze combinatie wonderen: Cafergot - 1g Paracetamol - Motilium. Maar zoals je het beschrijft, lijkt het me eerder om een clusterhoofdpijn te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjonge, waardevol antwoord. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MSG zit niet alleen in "chinees", in bijna alle pakjes/sausjes zit het. Ook heeft het veel verschillende namen. (oa.a ...glutamaat, gistextract en E621)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jackd, klopt. Het gaat zelfs om alle smaakversterkers van E620 tot en met E627.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer wat geleerd. Ik ben allergisch/overgevoelig voor glutamaat. Zelfs in een natuurwinkel kan ik een deel van de sausjes niet hebben. Maar ik dacht dat het alleen om E621 ging, kom ik die andere ook nauwelijks tegen. Ook omdat ik bijna alleen biologisch eet op sausjes gebied. Meestal noemen ze het sowieso gist of gistextract en dan hoeven ze het E-nummer niet te gebruiken. http://www.food-info.net/nl/e/e600-700.htm
Je telt E626 en 627 ook mee, als dat klopt dan zou je 628 en 629 ook mee moeten tellen.
Maar bij mij is de reden geen migraine, dus kans dat ik die wel kan hebben. (maar dat zou ik een keer moeten proberen)

Andere antwoorden (6)

Als ik jou was zou ik maar eens naar de dokter gaan. Gezien je niet weet welke hoofdpijn het is ga ik ervan uit dat je die nog niet hebt bezocht? Als je samen met je dokter erachter komt welke hoofdpijn jij hebt kan er ook specifieker gekeken worden naar wat voor medicijn zou helpen.

Verder werkt voor iedereen medicijnen anders, dus een oplossing die meteen voor jou werkt als 'paardemiddel' kan ik je niet geven. Hooguit de vraag: gebruik je normaal gesproken 500 mg tabletjes van paracetamol die niet werken? 1000 mg zetpil wil bij mij wel eens beter werken dan die pilletjes. Maar verder zou ik als ik jou was niet teveel uitproberen, maar gewoon eens de dokter opzoeken.

Toegevoegd na 1 uur:
edit: ik weet niet of je mijn antwoord goed gelezen hebt of het ook afdeed als alleen maar een reactie om naar de dokter te gaan, maar de 1000 mg zetpil paracetamol raad ik je toch echt aan. Bij mij werkt de normale pilletjesparacetamol eigenlijk ook nooit, maar met migraine doe ik meteen zo'n zetpil erin (en duik in bed) en dan wordt het nooit zo ernstig als zonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst en vooral moet je hiervoor een arts raadplegen, omdat zwaardere pijnstillers altijd op voorschrift zijn.
Dat hormonen een belangrijke rol spelen bij het ontstaan of uitlokken van migraine is duidelijk. Maar goed systematisch onderzoek over de behandeling ontbreekt. Het gevolg is dat geen enkel medicijn heeft bewezen afdoende te helpen bij menstruele migraine.

Er is wel aangetoond dat een verlaagde concentratie magnesium een rol kan spelen. Je zou dat kunnen laten testen met een bloedprik bij de huisarts. Of je kan een tijdje magnesium nemen om te zien of het helpt.

Medicijnen kunnen gedurende korte tijd ook ter voorkoming van migraine rondom de menstruatie ingenomen worden. Het beste is inname vanaf een paar dagen vóór de te verwachten hormoonverandering rondom de menstruatie. Voor menstruele migraine betekent dat dus inname vanaf drie tot vijf dagen vóór het begin van de menstruatie, bijvoorbeeld met de pijnstiller Naproxen. Stel het eens voor aan je huisarts. Voor eventuele bijwerkingen heb ik de bijsluiter bijgevoegd bij de bronvermeldingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen medicijn, maar magnesium supplementen kunnen de oorzaak (gedeeltelijk) wegnemen.

http://www.kopzorgen.nl/onderzoek.html

Wel de goeie nemen,
magnesium oxide doet weinig,
o.a. magnesium citraat of gecheleerd magnesium zijn wel goed opneembaar.

(ik had regelmatig migraine en nu niet of nauwelijks meer, maar ik kan niet zeggen dat dat door magnesium komt)

Toegevoegd na 4 uur:
Over een paardenmiddel voor migraine:
imigran
Maar daarvoor moet je bij een arts zijn.
Het werkt, maar er zitten ook bijwerkingen aan.
Er zijn gevallen bekend waarbij de migraine erger werd en er dus steeds vaker imigran genomen moest worden.
Ik ken iemand waarvoor het goed werkt, toch zou ik het je niet aanraden, maar alles beter dan hoofdpijn.

http://www.hoofdpijnpatienten.nl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=26&Itemid=145
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht stress en daar bestaan genoeg remedies tegen.
Je kan dat laten vaststellen door een masseur of fysiotherapeut.
De huisarts heeft wat middelen tegen migraine zoals Zomig of Imigran (werkzame stof is sumatriptan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig dat finimal wel werkt, en paracetamol (helemaal ) niet: de werkzame stof is namelijk hetzelfde. Alleen bij finimal zit nog 50 mg coffeïne bij, wat de werking van paracetamol versterkt. Probeer daarom bij het begin van de aanval eens een kop sterke, met suiker gezoete koffie, dat wil, samen met paracetamol (of finimal) de aanval nog wel eens voorkomen.
Verder schrijf je niet waarom je niet tegen ibuprofen kan; dat zou namelijk in deze mijn eerste keus zijn. Probeer anders Aleve eens, ook ibuprofen, maar dan een andere afgifte. Of Nurofen liquid. Dat is en hoge dosering, misschien kan je wel tegen deze toepassingsvorm. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik wordt misselijk van Ibuprofen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan juist zou ik de Nurofen liquid proberen, eventueel met een maagbeschermer, Zantac bijvoorbeeld. En op tijd innemen, nog voordat de hoofdpijn goed doorzet, even een uurtje gaan liggen erbij!
Het is inderdaad belangrijk om te achterhalen waar door de hoofdpijn veroorzaakt word.Als de pijn erg heftig is dan kun je paracetamol en diclofenac gaan combineren.Dat zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn,zeker omdat je toch al van plan was een afspraak te maken bij je Huisarts.
Als je deze twee middelen gecombineerd versterkt het elkaars werking en dat geeft echt goed resultaat.
Verder is het belangrijk voldoende te rusten in een schemerige ruimte ,niet lezen geen TV kijken.