Hydroxyzine wordt niet vaak voorgeschreven voor pijn, en het is er ook niet voor geregistreerd. Maar vooral in Amerika wordt het wel gebruikt, met name voor spierpijn. Het werkt ook ontspannend op de skeletspieren, dus als jij een krampende pijn aangeeft, zal je arts het daarom hebben voorgeschreven. Daarbij geef je aan dat je slecht slaapt door de pijn, en hydroxyzine wordt ook wel gebruikt voor slapeloosheid, omdat het een sederend effect heeft. Als jij al zo lang klachten hebt, zou ik me kunnen voorstellen dat je misschien ook al verschillende soorten pijnstillers hebt geprobeerd. Als die niet effectief waren, heeft de arts waarschijnlijk dit middel voorgeschreven omdat het op een andere manier werkt op pijn dan andere pijnstillers. Hij heeft je dus zo goed mogelijk willen helpen.
Jammer is alleen dat de arts blijkbaar geen enkele uitleg heeft gegeven over waarom hij dit middel voorschrijft. Als je een medicijn krijgt voor pijnklachten en er staat op dat het gebruikt wordt voor allergieën, zou je je af kunnen vragen of er misschien een fout is gemaakt. Maar veel medicijnen werken op heel wat verschillende klachten, en bij off-label gebruik (gebruik van middelen voor klachten waarvoor dat medicijn niet is geregistreerd) staat er niet in de bijsluiter dat het voor jouw specifieke klacht gebruikt kan worden. Dat is hier dus ook aan de hand: het is wel degelijk een middel dat gebruikt wórdt voor (spier)pijn klachten, dat de spieren ontspant en de slaap bevordert, maar dat zal waarschijnlijk niet in de bijsluiter staan.
De vraag is alleen of dit middel voor jou ook werkt, dat lees ik namelijk niet terug in je antwoord. Als je echt alleen maar last hebt van bijwerkingen maar er niet minder pijn door hebt of beter door slaapt, heeft het natuurlijk weinig zin om zo'n middel te slikken. Ik weet niet of je met de neuroloog een afspraak hebt gemaakt hoe lang je het middel probeert, en of je een volgende afspraak op de poli hebt? Als dat niet zo is en het middel is niet effectief, dan kun je het beste gewoon een nieuwe afspraak maken. Bij de neuroloog of bij de huisarts.
Sowieso kun je eens teruggaan naar je huisarts om te praten over het vervolg. Er is blijkbaar geen voor de hand liggende neurologische oorzaak voor je klachten, maar misschien is er wel een ándere oorzaak, en misschien is er wel een andere behandeling mogelijk. Ik weet niet of je wel eens fysiotherapie hebt gehad bijvoorbeeld, maar dat lijkt me een heel voor de hand liggende stap.