Trek je misschien een holle onderrug? Dan kan het daar aan liggen.
Ik leer altijd dat ik bij alle buikspieroefeningen, dus ook bij sit-ups, mijn onderrug *niet* hol mag trekken. Als je bijvoorbeeld die oefening doet waarbij je op je rug ligt en dan met je bovenlichaam omhoog komt (niet helemaal omhoog, een stukje is genoeg), dan moet je je onderrug "tegen de mat aan" duwen - omlaag dus.
Hetzelfde bij de oefening waarbij je gestrekt op je rug ligt en dan je (gestrekte) benen omhoog beweegt - ook dan moet je je onderrug "in de mat duwen".
Maar... om dat te kunnen, heb je voldoende spieren nodig rond dat gebied. Zowel buikspieren als lage-rugspieren.
Als jij onlangs zo enorm bent gegroeid, heb je goede kans dat je "spiercorset", zoals dat wordt genoemd, het niet heeft kunnen bijbenen.
Je spieren zijn dan te zwak om je bekken en onderrug in de juiste stand te houden. Daardoor krijg je onder belasting een holle onderrug - en dat geeft inderdaad een heel vervelende pijn.
Wat je eraan doet? Oefenen. Trainen. Maar dan wel wat minder ver gaan dan nu. Nu ga je zo ver dat je je onderrug hol trekt, en dat is niet goed.
Doe dus vooral dezelfde soort oefeningen, maar beperk de zwaarte. Ga tot het maximum dat je kunt bereiken *zonder* je onderrug hol te trekken.
Doe ook eens een paar andere stabiliteitsoefeningen - vraag je instructeur naar oefeningen voor "core stability". Die oefeningen helpen je bij het versterken van je "spiercorset".