Wat kan de oorzaak zijn van gescheurde en of gebroken teennagels?

Ik heb diabetes 2.
Heb niet mijn tenen gestoten.

Toegevoegd na 8 uur:
Kan misschien ook met medicatie te maken hebben?

Elke 4 weken ga ik naar de pedicure, niet uit luxe, maar als diabeet is dat verstandiger.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En tekort aan voedingsstoffen mogelijk in combinatie met slechte doorbloeding waardoor de stoffen er simpelweg niet komen.
Denk dan o.a. aan ijzer zink en/of selenium.
http://www.beautyfood.org/effect-voedingstoffen-op-de-nagels
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je broze nagels hebt en de nagels wat langer worden, dan kunnen ze door druk scheuren.

Antwoorden (1)

Diabetes is een risicofactor voor voetproblemen maar gescheurde teennagels hebben daar niets mee te maken. De oorzaak daarvan is meestal een te droge nagel.

Toegevoegd na 10 uur:
In antwoord op je tweede vraag. Bij te hoge bloedsuikerwaarden wordt vocht aan de cellen onttrokken. Mogelijk is dat de oorzaak van droge nagels maar je pedicure kan je daar ongetwijfeld meer over vertellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Het blijkt dat noch pedicures, noch andere deskundigen daar iets zinnigs over kunnen vertellen.
Ik heb geen diabetes en gebruik geen medicijnen. Toch heb ik af en toe een aantal maanden last van gescheurde nagels (aan mijn handen). Het blijkt ook telkens weer spontaan over te gaan.