Krijg je net zoveel rook binnen in een rokerige omgeving, wanneer je zelf rookt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, natuurlijk niet. Die rook is veel 'verdunder' dan die, die de roker binnenkrijgt.

Volgens mij niet. Als ik de hele avond veel heb gerookt voelen mijn longen minder gezond dan als ik niet rook in een rokerige ruimte.

Nee, een roker krijgt meer rook binnen met de schadelijke en giftige stoffen dan een mee roker. Een roker inhaleerd de rook rechtstreeks. Meeroken houdt in dat u ongewild tabaksrook inademt. Zo’n 85 procent van de rook van een sigaret komt direct in de omgeving terecht. Dit wordt ook wel ‘zijstroom’ genoemd. Daarnaast komt 15 procent van de rook via de longen van de roker in de omgeving terecht. Dit heet de ‘hoofdstroom’. De zijstroom bevat veel hogere concentraties kankerverwekkende en giftige stoffen dan de hoofdstroom. Dat komt omdat de rook van de hoofdstroom eerst is gefilterd door de longen van de roker.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100