hoe ontstaat migraine

is het erfelijk?? mijn moeder en 2 zussen hebben er ook last van, krijg ik er ook last van??? heb de laatste tijd steeds meer zware hoofdpijnbuien en kan dan geen licht verdragen en alleen maar in bed liggen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Migraine ontstaat doordat de samenwerking tussen bloedvaten en zenuwbanen in de hersenen tijdelijk verstoord raakt. Aanleg speelt hierbij een rol. Waarom de een zelden een aanval heeft en de ander heel vaak is niet bekend. Meestal is er geen duidelijke aanleiding. Soms ontstaat een aanval na lang of juist uitslapen, te kort slapen, een nachtdienst, na vasten of na stress. Vrouwelijke hormonen hebben invloed op de migraine. Sommige vrouwen krijgen steeds migraine rond de menstruatie. Bij gebruik van de anticonceptiepil kan de migraine verergeren of juist verminderen. Tijdens de zwangerschap kunnen de klachten verminderen. Na de overgang blijkt de migraine bij een kwart van de vrouwen te verminderen; bij de helft verandert er niets; bij een kwart neemt de migraine zelfs toe.

Bepaalde stoffen in voedingsmiddelen kunnen de aanvallen uitlokken, bijvoorbeeld smaakversterker (in chinese en kant- en klaargerechten), sulfiet (in wijn), nitraat (in bleekselderij, andijvie, spinazie, sla, venkel, koolrabi, spitskool, chinese kool en rode bieten) en aspartaam (kunstmatige zoetstof). Bron en meer: Kiesbeter. Kiesbeter is een betrouwbare site voor gezondheidsinformatie.

Er bestaat ook een een vereniging van hoofdpijnpatienten, zie onder.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hoe ontstaat migraine?

Migraine is een hersenziekte. De exacte oorzaak is nog niet volledig bekend. We weten dus niet hoe migraine ontstaat en waarom sommige mensen er geen last van hebben en andere wel. Het is aangetoond dat bepaalde erfelijke en hormonale factoren een rol spelen. Bepaalde processen in de hersenen vertonen afwijkend gedrag dat uiteindelijk leidt tot een verwijding van de bloedvaten en een ontstekingsreactie in het hersenvlies. Hierdoor ontstaan hoofdpijn en andere migraineverschijnselen.

Migrainetriggers
Er zijn bepaalde lichaams-, omgevings- en psychische factoren die van invloed kunnen zijn op het ontstaan van een migraineaanval. Deze factoren noemen we ook wel 'uitlokkende factoren' of 'migrainetriggers'. Deze factoren kunnen per persoon en per aanval verschillen. Het is van belang de uitlokkende factoren te leren herkennen, om deze zoveel mogelijk te kunnen vermijden. Hiervoor kan het bijhouden van een hoofdpijndagboek helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal precies weten ze het niet, maar het schijnt te maken te hebben met vernauwing van de bloedvaten rondom de hersenen / in het hoofd. Er speelt zeker een erfelijke factor mee, en er zijn allerlei hormonale invloeden, maar ook voeding, spanning en temperatuur kunnen 'triggers' zijn.

Ga er in elk geval mee naar de huisarts ; er zijn verschillende medicijnen die een aanval kunnen voorkomen (profylaxe) of in elk geval de frequentie kunnen terugbrengen, en zeer goede medicijnen om een aanval mee te smoren of te stoppen. Helemaal er vanaf kom je nooit, maar je moet natuurlijk alles proberen het leven een beetje draaglijker te maken. Migraine kan allesoverheersend en levensbepalend zijn.

Toegevoegd na 48 seconden:
Sorry, met de hand uit het hoofd tikken duurde iets langer dan bovenstaande antwoord, dat het mijne grotendeels overlapt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom ook zeker een dikke + waard!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, heb er helaas ervaring mee. Niet mezelf trouwens, maar mijn man is regelmatig een dag of wat onder de pannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg vervelend inderdaad!
Zelf hoor ik ook bij de gelukkigen die er geen last van hebben;-)
Zelf heb ik ook last van migraine. Gelukkig niet vaak. Heb er jaren over gedaan om naar de arts te gaan en de diagnose: migraine te krijgen.
Nu heb ik een medicijn: imigran wat helpt.
Erfelijk: Ja, er zit een erfelijkheid in maar ook dat hoeft niet altijd. Mijn moeder had er ook erg veel last van maar mijn broer en zussen weer niet.

Op internet is erg veel informatie te vinden maar een specialist raadplegen is belangrijk om te voorkomen dat je afgescheept wordt met: het is hoofdpijn en daar zit een heel groot verschil in.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Migraine is waarschijnlijk niet erfelijk, maar wel familiair, dat wil zeggen: als familieleden het hebben, heb je een grotere kans het ook te krijgen. De hoofdpijnaanvallen die je beschrijft klinken wel migraineachtig.
Overleg met je huisarts, want er zijn medicijnen die in veel (niet alle) gevallen helpen.

"Is migraine erfelijk?
Ondanks het feit dat uit onderzoek is gebleken dat migraine vaak (in 40 tot 60% van de gevallen) in de familie voorkomt, mag daaruit niet worden geconcludeerd dat migraine erfelijk is. Erfelijke ziekten moeten voldoen aan de zogenaamde wetten van Mendel, waardoor met grote mate van waarschijnlijkheid kan worden voorspeld wie risico op de ziekte loopt. Dat is bij migraine niet het geval. Zelfs uitgebreid onderzoek onder tweelingen heeft hieromtrent geen uitsluitsel kunnen geven."
http://www.hoofdpijntest.nl/soorten/index2.htm#s1g

Heel veel migraine-informatie vind je hier:
http://www.levenmetmigraine.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om je hersenen van zuurstof te voorzien zijn je bloedvaten altijd in beweging. Wat gebeurt er als je migraine hebt? Dan zetten die bloedvaten zo uit, dat de omliggende zenuwen worden uitgerekt. Doordat bij de patiënt het stofje Serotonine niet wordt aangemaakt, blijven de bloedvaten opgezet en rekken zo de zenuwuiteinden uit. Deze sturen dan pijnsignalen naar de hersenen

Hier in dit filmpje wordt alles heel duidelijk uitgelegd:

http://www.teleac.nl/beeldbank/clip/t20090303_hoofdpijn01
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader had last van migraine en mijn zus en ik hebben het ook.Wij zijn er achter gekomen (van alles geprobeerd)dat twee tabletjes Nurofen een uitkomst is .Je moet het product wel innemen als je het aan voelt komen,anders ben je te laat en helpt het niet meer.Andere medicijnen halen de hoofdpijn ook wel weg ,maar dan loopt je vier dagen met lichte hoofdpijn wat ook niet prettig is.