Wat is slechter voor de gezondheid, oxycodon of alcohol?

Het is beide schadelijk, wat zal echter minder schadelijk voor het lichaam zijn. Eenmaal per week 1 oxycodon, of eenmaal per week op stap en flink aan de drank?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.9K
Thecis
4 jaar geleden
Had je de vraag ook gesteld als je oxycodon vervangt door heroïne? Dus had je het ook gevraagd als de vraag was "wat is slechter voor de gezondheid, heroïne of alcohol?" Want dat is in feite de vraag die je stelt.
Oxycodon en heroine zijn vergelijkbaar. Alleen oxycodon wordt voorgeschreven (Heroine overigens vroeger ook) door een arts. It is time for people to stop pinning Oxycodone vs. heroin and begin talking about these drugs as if they are equally addictive, dangerous, and deadly.
https://www.amatusrecoverycenters.com/from-the-frontlines/oxycodone-vs-heroin/ Lees het bovenstaande eens door. Oxycodon is een gevaar en zelfs in pijn, zou het aan te raden zijn er niet voor kiezen (er zijn genoeg alternatieven).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ter verduidelijking: ik weet dat oxycodon zwaar verslavend is en vergelijkbaar met heroine. Om de vraag van Thecis te beantwoorden "Had je de vraag ook gesteld als je oxycodon vervangt door heroïne?" Het eerlijke antwoord is ja. Ik ben namelijk meer op zoek naar de toxiciteit voor bijv de lever, het central zenuwstelsel of anderszins lichamelijke effecten. Verslaving reken ik even niet mee, omdat dat op mij niet van toepassing is.
Wat is dus een zwaardere belasting voor je lichaam, 1 oxycodon 10mg eens per week, of een zaterdagavond naar de klote van de alcohol?
Thecis
4 jaar geleden
@gast150492
Heel veel mensen zullen zeggen dat verslaving niet voor hen van toepassing is. Dat weet je nooit van tevoren helaas. Ik waardeer het antwoord wel dat je aangeeft dat je de vraag ook had gesteld als er heroine gestaan had. Dat geeft inderdaad aan dat je dat je realiseert.

Het beste antwoord

(mede op basis van je toelichting van 10 mg oxycodon vs 'naar de klote van de alcohol')

Alcohol is slechter voor je gezondheid.
Oxycodon en andere opiaten zijn weinig toxisch; ze hebben niet of nauwelijks andere biologische effecten (of roepen andere biologische reacties op) dan de puur farmacologische. Zolang je geen overdosis neemt die zorgt voor bv acute ademstilstand is er weinig kans op directe schade.
Dat is ook de valkuil en het probleem van opiatenmisbruik: In eerste instantie zijn deze middelen eigenlijk tamelijk onschadelijk. Ondertussen zijn deze middelen namelijk wel enorm verslavend, en combinatie van sufheid en craving zullen al snel leiden tot junkengedrag en zelfverwaarlozing, terwijl tolerantie leidt tot gebruik van steeds grotere hoeveelheden of de overstap naar sterkere middelen (met grotere kans op overdosis).
Alcohol is een harddrug. Zeker bij iemand die zich 'naar de kloten drinkt' zal er sprake zijn van lever- en zenuwschade door hoge concentraties alcohol in het bloed.
4 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is nogal een irreele vraag. Oxycodon is namelijk een opioide. Ofwel gemakkelijk gezegd, iets vergelijkbaar met morfine / heroine. Het is al gemaakt in 1916 (uit het hoofd, circa 20 jaar nadat heroine op de markt kwam, wat was bedoeld als minder verslavende variant van morfine. Het pakte echter anders uit).

Het grote nadeel is dat oxycodon zéér verslavend is. En het is een pijnstiller. Veel mensen willen geen pijn en slikken dit een aantal weken en zijn verslaafd. Dit gaat heel snel.

Als je puur kijkt naar wat het met het lichaam doet, kunnen beide de bloed-hersen barriere overbruggen (beide komen in de hersenen terecht). Beide zorgen voor een roes. Aan beide kan je verslaafd raken.

Echter, met de vraag welke "slechter" is, zou ik mijn geld zetten op oxycodon. De kans dat je het bij maar 1 per week houdt, is zeer gering. Daarvoor is het veel te verslavend. Daarbij is alcohol een lichaamseigen stof (ja, je spieren kunnen kleine hoeveelheden alcohol aanmaken bij anearobe verbranding) en het lichaam is er tamelijk goed op ingesteld om dit te verwerken. Het gaat alleen tamelijk langzaam.

Laat ik voorop stellen dat het beiden niet goed is. Het gebruik van Oxycodon (in feite een harddrug!) is zeer af te raden, net zoals het gebruik van grote hoeveelheden alcohol in 1 keer (alcohol is meer een vergif). Maar als er een keuze gemaakt zou moeten worden, zou ik zeggen dat oxycodon slechter is.
Elder161 corrigeert mij terecht dat er geen alcohol vrij komt bij anaerobe verbranding, maar melkzuur. Alcohol is geen lichaamseigen stof. Wel is het lichaam hier relatief goed op ingesteld om alcohol te verwerken (het is immers een stof die ook in de natuur voor komt, bijvoorbeeld in vruchten die te lang blijven hangen, daar snoepen de vogels nog wel eens van, is leuk om te zien overigens).

De conclusie van welke ik als slechtste beschouw blijft wel staan.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Thecks
Je moet het metabolisme en de citroenzuurcyclus eens bestuderen. Daar komt geen alcohol in voor. Bij anaerobe verbranding van glucose ontstaat wel melkzuur (spierpijn dus).
https://wetenschap.infonu.nl/anatomie/129480-metabolisme-stofwisseling-overzicht-van-het-metabolisme.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuurcyclus
Thecis
4 jaar geleden
@elder
Excuus, je hebt helemaal gelijk. Dit heb ik door elkaar gehaald.
Het stukje over de aanmaak van alcohol bij anaerobe verbranding is foutief. Dit haalt echter de totale conclusie niet onderuit en blijft staan.
dosis Dat kan je helemaal niet aangeven. Het hangt helemaal van de dosis af.
Oxyidon krijg je alleen op recept van de huisarts en die zal goed afwegen welke dosis je nodig hebt voor welke pijnbestrijding (anders krijg je het gewoon niet). Één dosis is meestal na ca 6 tot 8 uur uitgewerkt en uit je lichaam verdwenen.
Bedenk, dat oxycodon een morfine-achtig preparaat is en dus bij overmaat ook verslaving geeft.
Als je eenmaal per week een of twee pilsjes drinkt is er niets aan de hand. Als je echter jezelf laveloos drinkt is dát zonder meer schadelijk, zowel voor je hoofd als voor je lever.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Je geeft hierbij niet aan wat schadelijker is.
Oxycodon is inderdaad een morfine-achtig preparaat. En daardoor niet alleen bij overmaat verslavend. Het is een zeer potent middel. Het staat op de 3e plek in de VS voor overdosis gerelateerde sterfgevallen (erboven staan heroine en fentanyl). Ook met 1 pil per week zou ik zeer, zeer terughoudend zijn. De kans op verslaving is namelijk zeer reeel, ook bij zeer kleine en laag frequente dosering. Ook al is het na 6 tot 8 uur uit het systeem verdwenen.
Oxycodon is een morfineachtige pijnstiller (opiaat). Sufheid, obstipatie en hoofdpijn zijn de bijwerkingen die het vaakst voorkomen, maar ook verwardheid, depressie en ademhalingsproblemen worden relatief vaak gezien. Op de Spoedeisende Hulp belanden jaarlijks zo’n zevenhonderd patiënten met een ernstige bijwerking. Daaronder bevinden zich ook mensen die oxycodon als geestverruimend middel gebruiken.

In 2017 zijn naar schatting 6.000 personen behandeld op een SEH-afdeling van een ziekenhuis naar aanleiding van een alcoholvergiftiging. Onder hen waren meer mannen (60%) dan vrouwen (40%). Het aantal alcoholvergiftigingen per 100.000 inwoners van Nederland was het hoogst in de leeftijdscategorie 18-24 jarigen. Het aantal SEH-bezoeken als gevolg van een alcoholvergiftiging is in tien jaar tijd toegenomen met 39 procent. De stijging werd vooral veroorzaakt door de leeftijdsgroep 25-54 jaar, en het meest door mannen.

Het is vergelijken van twee dingen die je eigenlijk niet zou moeten vergelijken, omdat het één een medicijn is dat door een arts wordt voorgeschreven en het ander een genotmiddel dat iedereen vanaf 18 jaar naar eigen wens kan kopen. Maar gezien de kans op het verkeerd aflopen van het innemen van een van beide het grootst is bij alcohol zou je kunnen stellen dat wekelijks een grote hoeveelheid drank slechter voor de gezondheid is dan wekelijks één geestverruimend middel gebruiken.
Amadea
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"Maar gezien de kans op het verkeerd aflopen van het innemen van een van beide het grootst is bij alcohol" Waaruit trek je die conclusie?
Thecis
4 jaar geleden
@Amadea
In de VS is oxycodon veel gemakkelijker verkrijgbaar en lijkt me daardoor beter vergelijkbaar.
Cijfers zijn nog steeds moeilijk echter. The CDC research shows that an estimated 68,557 people died in 2018, down from 72,224 people in 2017
(dit zijn wel de semi-synthetische drugs en hierbij zit ook heroine en fentanyl). In 2012, more than one in seven Americans had a prescription for oxycodone.
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190312123716.htm (is wl van een aantal jaar geleden). Each year, an estimated 88,000 people—62,000 men and 26,000 women—die from alcohol-related causes.
https://www.verywellmind.com/prevalence-of-alcoholism-in-the-united-states-67876
Hierin zitten ook verkeersdoden waarbij alcohol een rol speelde. De vergelijking is nog steeds moeilijk. Ik ben echter nog steeds van mening dat een opioide een veel gevaarlijker iets is (het blijft een harddrug) dan alcohol (waarbij ik alcohol zeker niet wil onderschatten).