Wat kun je doen aan hypermobiel knieschijf?

Heey,
ik heb nu al 2 jaar pijn aan verschillende gewrichten mijn rug en polsen enkels enzo, ik heb het nu aan mijn knieschijf maar het doet zo'n pijn ik kan gwn niet meer lopen wat kan je daar aan doen?
mvg. mev Breejoen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Wat aan de pijn te doen is, hangt af van de oorzaak. Je hebt het over een hypermobiele knieschijf, ook dat kan verschillende oorzaken hebben. Aangezien u pijn in meer gewrichten beschrijft, kan het goed zijn dat er sprake is van een aangeboren hypermobiliteit van de gewrichten. Soms zijn slechts een paar gewrichten hypermobiel, soms (bijna) allemaal. Hypermobiliteit kan zowel een variatie van 'normaal' zijn, maar ook een uiting van een erfelijke bindweefselafwijking zoals het hypermobiliteitssyndroom of ernstiger aandoeningen als Ehlers-Danlos, Marfan en andere verwante afwijkingen.

Dat noem ik omdat het voor de behandeling ook van belang is om dit te weten. Als slechts één gewricht hypermobiel is, kan het namelijk ook komen door een trauma zoals een val waarbij schade is ontstaan aan de pezen of banden. Soms is dat operatief te verhelpen. Maar als de oorzaak een meer gegeneraliseerde aangeboren hypermobiliteit is, is dat meestal niet mogelijk. De banden zijn dan intact, maar te slap.

De eerste stap in de behandeling is altijd het trainen van de omliggende spiergroepen. Bij klachten van de knieschijf zijn dat vooral de bovenbeenspieren. Een fysiotherapeut kan daarbij begeleiden. Vaak kunnen de spieren daarmee tenminste deels aan stabiliteit geven wat de banden en pezen niet kunnen. Dit is echter niet altijd mogelijk en ook niet altijd voldoende.

Verder is het heel belangrijk om eventuele luxaties (dus het uit de kom schieten van de knieschijf) te voorkomen. Ook dat doe je in theorie door spiertraining maar in de praktijk is het trainen van een echt instabiel gewricht vaak heel moeilijk en soms zelfs niet mogelijk. Daar komt nog bij dat bij bepaalde bindweefselafwijkingen ook het spierweefsel wat minder kan zijn. Dan zijn in elk geval leefstijladviezen van groot belang om letsel te voorkomen en een balans te vinden tussen rust en beweging en soms zullen hulpmiddelen nodig zijn om een gewricht te ondersteunen (bijvoorbeeld een brace) of om het leven gemakkelijker te maken (variërend van een elektrische fiets tot een rolstoel). Er zijn knieschijfbraces die de knieschijf aardig steunen, de specialist die je hier het best over kan adviseren is de revalidatiearts.

Daarnaast kan bij ernstige pijnklachten ook symptoomgerichte behandeling van de pijn gewenst zijn. Dat varieert van pijnstillers of lokale technieken tot injecties. Als de huisarts of behandelend specialist daar niet meer uitkomt, kan verwijzing naar een pijnpoli een goede stap zijn.