vaste knie met enorm veel pijn, wat is dit?

Ik zat te denken aan uit de kom, maar het zit links aan mijn linker knie, dus aan de buiten kant, het doet ontzettend veel pijn, nog nooit zoveel pijn gehad, elke aanspanning in mn linker been doet pijn, behalve mijn teen een beetje bewegen.

Ik zat op mijn stoel, toen ik in kleermakerzit wou overstappen knakte hij en gebeurde dus wat hierboven beschreven staat.

Mijn vraag is wat is dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Hiervoor heb je een huisarts die kan bepalen door je te zien en mogelijk te onderzoeken wat er aan de hand is.

Antwoorden (1)

Als je nog nooit zoveel pijn hebt gehad, begrijp ik niet waarom je deze vraag hier stelt (of hoe je dat überhaupt voor elkaar krijgt). Daar hebben ze artsen voor uitgevonden: buiten kantoortijden kun je terecht bij de huisartsenpost of in sommige regio's de dokterswacht. Als je knie echt op slot zit, ga je dat niet zelf op kunnen lossen.

Maar om je vraag te beantwoorden: een geluxeerde knieschijf (uit de kom) kun je vrij goed zien: je ziet dan dat je knieschijf opzij van je been - meestal naar buiten - staat. Je zult dan inderdaad veel pijn hebben en bewegen is erg pijnlijk. Meestal zal de knieschijf wel zelf terugschieten als je je been recht weet te krijgen (eventueel met hulp) of als je hem terugduwt richting het midden van je knie. Normaal gesproken raad ik niet aan om zelf luxaties terug te gaan zetten als je daar geen ervaring mee hebt, maar de knieschijf heeft over het algemeen niet veel nodig om zelf weer terug te schieten. De pijn zal dan een stuk minder zijn, maar schakel daarna wel alsnog medische hulp in voor een goede nabehandeling.

Als je je knieschijf niet duidelijk naast je been ziet staan, zal het geen luxatie zijn. Nu weet ik niet wat je bedoelt met een 'vaste knie' en of dat betekent dat hij volledig op slot zit, dat bewegen erg pijnlijk is of dat je tot een bepaald punt kunt bewegen maar daar niet voorbij, of dat hij eventueel vast zát maar nu niet meer.

Maar slotklachten kunnen veel meer oorzaken hebben, een meniscusletsel bijvoorbeeld of een losgeraakt stukje kraakbeen dat het gewricht blokkeert. Daarnaast kun je ook pseudo-slotklachten hebben, waarbij de knie niet helemaal vast zit en uiteindelijk ook wel weer te bewegen is. Wat de meest waarschijnlijke oorzaak is, hangt af van je precieze klachten, je voorgeschiedenis en het ontstaan van de klacht.

Oftewel: zoek medische hulp als je je knie echt niet meer zelf kunt bewegen. Als je je knie wel weer kunt bewegen maar de pijn is ondanks ijs en een pijnstiller niet te harden, bel je ook een arts. Als je je knie weer kunt bewegen en de pijn is in zoverre te doen dat je met een pijnstiller wel gewoon kunt slapen, wacht dan af tot morgen en bel je huisarts.