Pure alcohol desinfecteert oppervlakten en dood bacteriën. Is het drinken van alcohol (bijv. in bier of wijn) ook desinfecterend?

Ik begreep dat de GGD aanraadt om bij mensen met mexicaanse griep alle deurknoppen etc. te desinfecteren met pure alcohol. Vandaar de vraag of het drinken van pure alcohol in kleine percentages (bijv. in bier of wijn) waarschijnlijk niet desinfecterend werkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.6K

Antwoorden (7)

In feite blijft de werking hetzelfde maar omdat bier slechts 5% alcohol bevat zal het geen enkel effect hebben. Het is dusdanig verdund dat de werking wordt opgeheven door de 95% water die er bij zit.

Met bier de deurklink schoonmaken heeft ook geen effect meer namelijk. Sterker nog, er zitten zoveel extra bestanddelen in dat het er waarschijnlijk alleen maar viezer van wordt.

Pure alcohol drinken is ook niet verstandig want naast het doden van bacteriënzal het ook je organen wegbranden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na, 93 % water dan en de rest droge stof in de zin van hop, gierst, malt, weet ik veel wat ze er in stoppen. Het meerendeel is echter gewoon water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Lampje. Dat klopt inderdaad helemaal niet. Het gaat hier dan ook om een groffe uitspraak. Volgens mij was de vraag ook namelijk niet wat de ingrediënten zijn van bier. Als je mij zou vragen wat de ingrediënten zijn van bier dan zou ik iets uitgebreider antwoord gegeven hebben. Daarbij is het in mijn ogen een beetje overdreven om te zeggen dat het voor geen meter zou kloppen. Je neemt niet eens de moeite toe te lichten.
Alle deurknoppen desinfecteren ?? Jemig, die zijn echt ziek bezig, zeg ! Gewoon in een openbare ruimte je handen niet in je mond stoppen als je de deur open hebt gemaakt volstaat ; 90 % van het virus zit gewoon in de lucht en daar is geen desinfecteren aan. Je reinste kolder en nog slecht voor mens en milieu ook. Maar goed, de mensen willen paniek, krijgen ze paniek. Blijkbaar. U vraagt, wij draaien. " Wat kan ik doen om een gevoel van schijnzekerheid te krijgen tegen de afschuwelijke levensgevaarlijke griepepidemie ?? Ach, smeer alle deurknoppen maar in met alcohol ofzo. Jouw feestje ". Pfff....

Maar nu de vraag.

Nee, alcohol kan enigszins desinfecterend werken tegen wondjes in de mond- of keelholte en eventueel achter in de neus, maar dan moet het wel pure alcohol zijn en bij voorkeur worden aangestipt. De vraag is of het gezond en nodig is, want je binnenkant kan zichzelf erg goed schoon houden. Pure alcohol (meestal overigens geen 100 % maar rond de 96) gebruiken we voornamelijk voor het schoonmaken van gevoelige apparatuur en wondjes aan de buitenkant van het lichaam, waar schadelijke bacteriën vrij snel kunnen toeslaan. Het is voornamelijk om mogelijk bacteriën te doden teneinde een infectie te voorkomen.

Je de hele dag door laveloos zuipen aan wijn of bier heeft in ieder geval geen enkele preventieve werking tegen de griep, al kom je hem vermoedelijk wat vrolijker door als je dat tijdens de ziekte volhoudt. Maar het alcoholpercentage is té laag om tegen wat dan ook te desinfecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou... Als je een kleine hoeveelheid van diezelfde alcohol drinkt, zal je nooit meer last hebben van bacteriën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alcohol drinkt komt het via de maag redelijk snel in de darmen waar het wordt opgenomen in het bloed. Vanaf daar wordt het verder getransporteerd en makkelijk in de weefsels opgenomen. Het alcohol wordt heel snel verdund, maar is zelf in kleine hoeveelheden genoeg om effect te hebben op ons zenuwstelsel.

De meeste griepvirussen infecteren cellen in de keel en neusholte. In de concentraties waarin de alcohol uiteindelijk in de juiste cellen moet zijn doorgedrongen én dodelijk is voor virussen ben je al enige tijd opgehouden met zelf te leven. Het drinken van alcohol is dus niet zo heel erg desinfecterend.

En om een volgende vraag te voorkomen: bacteriën en virussen worden er ook niet dronken van. Bij ons heeft het alcohol effect op het zenuwweefsel (op GABA receptoren aan de uiteinden van de zenuwcellen).

Toegevoegd na 1 minuut:
zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/helpen-alcoholdoekjes-mexikaanse-griep.18354
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang de alcohol 'Methanol', of 'Ethanol' heet is dit niet bepaald dodelijk voor de mens. Maar te veel van iets is nooit goed natuurlijk...

Wanneer we het over:
'Propanol'
'Butanol'
'Isobutanol'
'Etheenglycol'
'Mannitol'
'Sorbitol' hebben dan hebben we het over de alcohol soorten, waarmee gedesinfecteerd word. En deze drinken is inderdaad heel erg slecht voor de gezondheid...

Uit eigen persoonlijke ervaring weet ik dat Propanol ongeveer hetzelfde effect heeft als high worden. En dit is natuurlijk uit een tijd voor de PBM's...

Toegevoegd na 1 minuut:
PBM = Persoonlijke Berschermings Middelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pure alcohol, in de chemie noemt men dat absolute alcohol, is voor 99,8 % zuiver en is i.h.a. ongeschikt voor desinfectie. In de medische wereld wordt daarom altijd een 70%tige oplossing van ethanol in water gebruikt. Een lagere concentratie is veel minder of helemal niet werkzaam. Dus bier op een wond doen is zonde van het bier net als wijn of jenever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het drinken van alcohol is niet desinfecterend.
Wel erg lekker ;)
Pure alcohol 100% is trouwens heel slecht om dat te drinken.