Wat zijn de gevolgen van anabolen op korte én lange termijn?

Mijn man gebruikt het nu al 8 jaar.. En ik vind het echt niet leuk en ik maak me voortdurend zorgen.. hij loopt wel bij hele goede coaches die ook wereldkampioenen zijn geweest enzo (dus het is geen spul uit Polen ofzo), dus dat scheelt alweer, hij houdt zich ook aan die doseringen!
Maar waarom is er nooit onderzoek gedaan naar gevolgen van anabolen op lange termijn? Ze zouden toch zo Phill Heath of andere Mr Olympia's kunnen vragen/onderzoeken (ik bedoel iedereen weet toch dat hun eraan zitten..)

Toegevoegd na 4 minuten:
Mijn man zegt de hele tijd dat alcohol en roken meer gevolgen hebben dan wat hij doet. En hij eet er natuurlijk super gezond bij. (Dus in die zin ben ik slechter dan mijn man, klopt dat of zegt die dat alleen maar om zichzelf in te dekken?)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is veel praktijk "onderzoek".
Veel van de "grote jongens" zijn vroeg gestorven, maar die namen veel.
Netjes aan doseringen houden zegt niet zoveel, want hoe hoog zijn de doseringen en van wat? Veel alcohol en roken hebben meer invloed dan lage doseringen, maar dat maakt het nog niet goed.
Daarnaast is extreem sporten sowieso niet gezond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ze zeggen altijd dat je je energieker gaat voelen, en ouderen weer jonger doen voelen! en meer spierkracht ontwikkelt dus beter gaat presteren in de sport.o.a.

Het beste antwoord

Bijeffecten en complicaties bij anabolen gebruik:
De bijeffecten van anabole steroïde zijn ernstig en niet zeldzaam. In het algemeen hebben de pillen het meeste bijeffect. Sommige zijn weer te verhelpen maar sommige kunnen permanente schade veroorzaken.

Lever schade:
Onderzoek wijst uit, dat de lever ernstige schade kan oplopen, naar aanleiding van anabolen gebruik. Anabolen verminderen namelijk het uitscheidingsmechanisme van de lever. Ook kan de lever, te leiden hebben aan bloederige slijm die uiteindelijk dodelijk kan zijn. Tenslotte wordt ook kanker gelinkt aan anabolen gebruik al is dit wel zeldzaam.

Het cardiovasculair systeem:
Er zijn nog geen langdurige studies geweest naar het effect van anabolen op het hart en het vasculaire systeem. Toch kan er gezegd worden dat de resultaten aantonen dat er kans is op
cardiovasculaire schade, problemen met bloeddruk en lipoproteïnen zoals cholesterol. Er is aangetoond dat anabolen structurele verschillen kunnen veroorzaken aan het hart en dat hart ziektes en aanvallen een mogelijke veroorzaker hebben in anabolen.

Het mannelijke reproductie systeem
Terwijl anabole steroïdenzo sterk worden geassocieerd met kracht en spieren, zijn de negatieve gevolgen triest:

Een verhoogd disfunctioneren van de penis en impotentie, terwijl de seksuele lust wel toeneemt.
Gynecomastia (of (vrouwelijke) borstgroei. Een lichaamsconditie die in het algemeen alleen te verhelpen is met plastic chirurgie.
Atrofie oftewel het krimpen van de testikels kan voorkomen en wordt vaak gesignaleerd bij een hoge toediening van anabole steroïden.