Hoe werken multifocale contactlenzen?

Bij een bril kan ik me voorstellen dat de 'leesstukjes' in de bril onderin het glas anders geslepen is dan bovenin, maar hoe werkt dit dan bij contactlenzen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Op onderstaande Bron vind je alle informatie over de multifocale contactlens - de site gaat weliswaar over een implantaatlens die de gewone ooglens vervangt, maar de multifocale contactlens werkt volgens hetzelfde principe.

Toegevoegd na 3 minuten:

Kort gezegd komt het erop neer dat zo'n lens bestaat uit een aantal ringen. Alle even ringen hebben een brandpunt dat redelijk dichtbij ligt, alle oneven ringen hebben een brandpunt dat veel verder weg ligt.

Zo'n lens produceert dus twee beelden tegelijk. De hersenen filteren de informatie, zodanig dat je alleen dat beeld ziet dat op dat moment het scherpste is.

Als je eigen ooglens nog werkt, kun je rond die twee brandpuntsafstanden accomoderen, en zie je overal scherp. Werkt je eigen ooglens niet meer, zoals bij een implantaatlens, dan heb je twee afstanden waarop je haarscherp ziet. Voorwerpen die zich niet precies op één van die twee afstanden bevinden, zie je een beetje onscherp.

De oogchirurg zal de beide afstanden zodanig kiezen, dat de onscherpte beperkt blijft. Daardoor ziet iemand met multifocale implantaatlenzen op twee afstanden alles haarscherp, en op alle andere afstanden ongeveer scherp.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een multifocale lens werkt grofweg hetzelfde als een multifocale bril. Lenzen drijven op je oogvocht en kunnen dus vrij bewegen. Om te voorkomen dat de multifocale lens rond gaat tollen (en het leesgedeelte dat onderaan zit aan de bovenzijde komt) zijn de lenzen iets zwaarder aan de onderkant waardoor ze van nature in de juiste positie gaan hangen.