Is het mogelijk met een normaal geheugen om het wetboek uit je hoofd te leren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Nee dat lijkt me nagenoeg onmogelijk, ons Burgerlijk Wetboek (Publiek en Privaat) kent enkele duizenden pagina's en nog veel meer artikelen. Wat misschien wel mogelijk is, is het uit je hoofd leren van één van de wetboeken die gezamenlijk ons Burgerlijk Wetboek vormen. Kijk voor de grap maar eens in de online wetboeken.

Rechters en bijvoorbeeld advocaten kennen meestal wel veel artikelen uit het hoofd, maar dat zijn dan artikelen die ze veel gebruiken. Veel van de overige artikelen zullen zij ook moeten opzoeken om ze goed te kunnen uitleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat dacht ik al dat da onmogelijk is.
En bijv. http://www.wetboek-online.nl/wet/Opiumwet.html Dit lijkt mij nog wel te doen...?!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kun je met voldoende studeren wel uit je hoofd leren ja. De Wet wapens en munitie is misschien ook nog wel te doen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/geldigheidsdatum_01-10-2013
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha jaa :) Thanks
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is mogelijk, ik kende vroeger iemand die alle wetten uit zijn hoofd kende, hij is ooit begonnen met strafrecht en toen verder gegaan.......als je tegen hem zei artikel 214 Strafrecht (weet niet of t wat bijzonders is zo op het moment) riep hij meteen op wat t was en wat t inhield. Als je dit dan op ging zoeken had hij gewoon gelijk.......(erg frustrerend) Een puntje, deze man had een zeer hoog ontwikkeld fotografisch geheugen en kon door er naar te kijken dingen heel goed onthouden en een plekje geven op zijn "harde schijf" Omdat je aangeeft na een paar keer ergens naar te kijken dat jij het ook opslaat, heb je goede kans dat het je gaat lukken, maar waarom meteen de hele wet......begin klein met een taal zoals al eerder aangegeven is, lukt dit doe je nog een taal enz. enz. enz. zo kun je het altijd uitbouwen tot je klaar bent om de wet erin te krijgen.
Welk wetboek? Ik heb ongeveer een meter aan wetboeken op mijn boekenplank staan, en dat is alleen Nederlands recht. Misschien bedoel je het BW, het Burgerlijk wetboek. Dat zou te leren zijn maar het kost wel veel tijd en heel veel concentratie. Juristen, dus mensen die veel met recht bezig zijn, kennen allemaal wel een heleboel wetsartikelen ut het hoofd, maar alles is wat overdreven.
BW boek 1 bijvoorbeeld heeft 462 artikelen, maar sommige zijn met alle leden- onderverdelingen- een halve of hele bladzijde lang. Als je alle artikelen van alle 10 boeken van het BW wilt leren, dat zijn 771 bladzijden in hele kleine lettertjes. Met een beetje inspanning moet het lukken als je een paar jaar de tijd hebt.
Overigens zou je het Wetboek van Strafrecht eerder in je hoofd kunnen stampen, dat is een heel stuk kleiner dan het BW en de meeste mensen vinden dat interessantere stof.