Is het mogelijk met een normaal geheugen om het wetboek uit je hoofd te leren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee dat lijkt me nagenoeg onmogelijk, ons Burgerlijk Wetboek (Publiek en Privaat) kent enkele duizenden pagina's en nog veel meer artikelen. Wat misschien wel mogelijk is, is het uit je hoofd leren van één van de wetboeken die gezamenlijk ons Burgerlijk Wetboek vormen. Kijk voor de grap maar eens in de online wetboeken. Rechters en bijvoorbeeld advocaten kennen meestal wel veel artikelen uit het hoofd, maar dat zijn dan artikelen die ze veel gebruiken. Veel van de overige artikelen zullen zij ook moeten opzoeken om ze goed te kunnen uitleggen.

Bronnen:
http://www.wetboek-online.nl/site/home.html

Welk wetboek? Ik heb ongeveer een meter aan wetboeken op mijn boekenplank staan, en dat is alleen Nederlands recht. Misschien bedoel je het BW, het Burgerlijk wetboek. Dat zou te leren zijn maar het kost wel veel tijd en heel veel concentratie. Juristen, dus mensen die veel met recht bezig zijn, kennen allemaal wel een heleboel wetsartikelen ut het hoofd, maar alles is wat overdreven. BW boek 1 bijvoorbeeld heeft 462 artikelen, maar sommige zijn met alle leden- onderverdelingen- een halve of hele bladzijde lang. Als je alle artikelen van alle 10 boeken van het BW wilt leren, dat zijn 771 bladzijden in hele kleine lettertjes. Met een beetje inspanning moet het lukken als je een paar jaar de tijd hebt. Overigens zou je het Wetboek van Strafrecht eerder in je hoofd kunnen stampen, dat is een heel stuk kleiner dan het BW en de meeste mensen vinden dat interessantere stof.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100