Als pijn veroorzaakt/verergerd wordt in je hoofd, werken pijnstillers dan tegen de pijn?

De revalidatie arts zei dat mijn pijn in heupen en rug waarschijnlijk veroorzaakt of verergert word in mijn hoofd. Maar ik vraag me af of pijnstillers dan werken tegen de pijn? En zo ja, hoe dan? Ik denk niet dat de pijn word veroorzaakt in mijn hoofd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de pijn veroorzaakt of verergerd wordt 'in het hoofd' wordt waarschijnlijk bedoeld dat psychische factoren een rol spelen. Dit is eigenlijk bij alle chronische pijn het geval: de beleving van de pijn wordt door psychische factoren erger (of in het gunstige geval minder)
Bij de behandeling van chronische pijn is gebruik van pijnstillers alleen gewoonlijk niet afdoende, er zal ook naar de psychische factoren gekeken moeten worden die de pijn vergergeren, of die het herstel in de weg zitten. Dit wil overigens niet zeggen dat de arts (of ik) denkt dat je 'gek' bent, het is heel normaal bij chronische pijn dat er een mechanisme optreedt dateerst nuttig is, maar later het herstel kan belemmeren. Op een pijnpoli (speciale poli voor chronische pijn) wordt hier dan ook altijd aandacht aan besteed.
Terugkomend op de vraag: Pijnstillers zullen wel werken, maar de pijn zal nooit helemaal onderdrukt worden of over gaan als de bijkomende psychische factoren niet aangepakt worden.
Ik wens je veel sterkte bij het proces om van de pijn af te komen. Het kan lang duren, maar als je de moed erin houdt kan je ervan af komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

pijnstillers zijn bedoeld om de prikkels die pijn veroorzaken tegen te houden, dus ja.